Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Girkasse, aksling eller clutch?


crazym

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har en Nissan King-Cab 4x4 88'modell som plutselig krangler. Skjedde idag at jeg merket den Tok så brått "tak" når jeg giret i de lave girene (1-3 gir). Om jeg ikke var litt forsiktig så "bykset" bilen frem. Når bilen er i fart så går det greit å gire som normalt. Derimot når jeg må stoppe opp, så opplever jeg problemer med å få satt den i gir. Samt at den ikke reagerer når jeg trykker inn clutchen, blir som jeg kveler bilen og den stopper selv om clutchen er helt inne.

 

Opplevet også når jeg skulle starte bilen at jeg hadde problemer med å sette den i gir. Måtte presse den på plass og hørte det slura godt. Men dette var ikke konsekvent, kun noen ganger dette skjedde.

 

Har sett tidligere under bilen at bak-askslingen (2x4) ved krysset har vært litt slitent. Men kan det være det? Virker på meg som dette må være enten gir eller clutch.

 

Prøvde også bilen i 4x4 modus, og det virket ikke som dette spillte noe rolle. Var fremdeles samme problemer.

 

Noen som har opplevet lignende og vet hva det kan være ? Og evt hva det koster å reparere? Noe man kan gjøre selv? Verksted ?

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan det vær at cluchen din er koblet sammen med bremsesystemet i så tilfelle og dermed kanskje trenger en utskiftning av veske da den "koker", feilen du beskriver høres veldig lik med når du har gammel bremseveske og den koker på på bremsepedalen.

men det er ren gjetning.

problemet ditt høres iallefall ikke for meg ut som det er problem med akslingen.

Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at det er problemer med clutchen, ved at den ikke løser helt ut når du trykker clutchen i bånn. Dermed får du problemer med å sette bilen i gir eller å bruke girene slik du beskriver. IKKE kjør for lenge før du retter problemet, ellers ødelegger du synkroniseringa i girkassa, og da blir det DYRT.

 

Du må derfor sjekke clutchen. Har du hydraulisk clutch må du sjekke at den har nok hydraulikkvæske, sjekk for lekkasjer og eventuelt lufte/skifte ut væsken. Har du derimot clutchwire må denne sjekkes/justeres/byttes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...