frisyre Skrevet 6. november 2008 Skrevet 6. november 2008 Hei. Er på utgikk etter en 1 TB ekstern harddisk til å koble rett i routern hjemme. Vil ha utgang for hvertfall nettverk + USB, eventuelt FireWire. Noen som har forslag? Gjerne så rimelig som mulig.
AlwaysSomething Skrevet 6. mars 2009 Skrevet 6. mars 2009 Jeg skal også ha en nettverksharddisk (NAC, som de også heter), fant jeg ut i dag. Guri, så lurt!Har sett hva de har på mpx.no, og det er litt forskjellig. Jeg skal ha en av de to diskene på 1 TB. http://www.mpx.no/aspx/produkter.aspx?l=2&...;visavdeling=45 Går det greit å se film direkte fra NACen til PCen, eller må jeg hente filmen og legge den på PCen først? Vi har 7000 kbps internett, så hastigheten burde være i orden.
cruzader Skrevet 6. mars 2009 Skrevet 6. mars 2009 (endret) hastigheten mellom NAS og pc går på ditt lokalnettverk som er mer enn nok til se en film direkte fra NAS. i forhold til modell så kommer det mest annpå hvor mye du vil bruke plus hvor viktig innholdet på den er og hvilke funksjoner du trenger på den (bittorrent, kunne dele en printer etc). du får en helt ok til 1500kr med 1tb. Denne fra buffalo til 1800kr er en ganske anvendelig for multimedia/hjemmebruk med printserver samt støtter for itunes og streaming av filmer (se film rett fra disken). er innholdet på den viktig for deg som dokumenter,feriebilder etc ville jeg sterkt vurdert gå for en noe dyrere med raid1 på, raid1 lagrer samme filene på 2disker, så når ene harddisken dør har andre disken filene fortsatt, så kan du bytte den døde disken med en ny og igjen trygg mot at en disk dør. Endret 6. mars 2009 av cruzader
GullLars Skrevet 6. mars 2009 Skrevet 6. mars 2009 Raid 1 erstatter ikke backup. Hvis du sletter filer ved en feiltagelse forsvinner de fra begge diskene, og hvis du skulle komme til å miste NASen i gulvet kan begge harddiskene fort krasje. For viktige ting som feriebilder og andre ting du ikke vil miste burde du også ha backup på et annet medie (dvd plater?), og gjerne off-site backup i tilfelle brann, flom, etc.
AlwaysSomething Skrevet 21. mars 2009 Skrevet 21. mars 2009 If Forsikring tilbyr jo hele 25 GB på nettet som du kan bruke til å laste opp for eksempel bilder, og stedet er passordbeskyttet. Men så hører man jo stadig om steder som "lekker ut", og "plutselig ble tilgjengelig for alle", så hva man egentlig bør gjøre, er opp til enhver, men kanskje å ha bildene på så mange plasser som mulig er det lureste? Når det gjelder NAC, tenker jeg på utstyr fra Dlink: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=74192 Dlink har jo i tillegg mediaspiller (se film rett fra disken bare ved bruk av TVen). Og to Dlink-ting jobber bedre sammen enn to forskjellige merker, vil jeg absolutt tro, pluss at Dlink er kjent. Og vi har Dlink Router. Tror at hvis man legger i litt penger, så blir det ordentlig. Med NAC + to HDDer på 1GB hver + medieavspilleren, blir prisen nærmere 10 000 kr, så for de som har råd, vil jeg tro at dette kan bli en god løsning. (dlink.no)
tsoiland Skrevet 21. mars 2009 Skrevet 21. mars 2009 Går det greit å se film direkte fra NACen til PCen, eller må jeg hente filmen og legge den på PCen først? Du kan se film direkte fra NACen. Vi har 7000 kbps internett, så hastigheten burde være i orden. Uansett hvilken internettforbindelse du har så er hastigheten mellom dine egne pcer/enheter 100mbps (54mbps hvis du har trådløst), så det er ikke noe problem.
andylove Skrevet 22. mars 2009 Skrevet 22. mars 2009 (endret) Hva med en slik? http://reviews.cnet.com/external-hard-driv...l?tag=mncol;lst Koster litt da.. men er vel verdt det om man skal ha noe skikkelig og som man kan stole på Driftsikkerhet og fart er nøkkelord for meg i en slik løsning. Samt at den kan tilby de fleste tjenester som bittorrent klient, ftp, webinterface osv.. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=382694 Endret 22. mars 2009 av andylove
AlwaysSomething Skrevet 22. mars 2009 Skrevet 22. mars 2009 Ja, den var jo ganske rå så det ut som. Prisen var også tydelig tilstede. Hva betyr det at den støtter bittorrent klient, ftp og webinterface? At du går på internett med den og og bruker TVen som skjerm? Gleder meg til det blir mer vanlig med NAC og at man har mer utvalg til en lavere pris. Jeg skal ha noe form for mediaserver snart, men klarer ikke helt bestemme meg. Holder fortsatt en knapp på Dlink, nemlig..
andylove Skrevet 22. mars 2009 Skrevet 22. mars 2009 Ja, den var jo ganske rå så det ut som. Prisen var også tydelig tilstede. Hva betyr det at den støtter bittorrent klient, ftp og webinterface? At du går på internett med den og og bruker TVen som skjerm? Gleder meg til det blir mer vanlig med NAC og at man har mer utvalg til en lavere pris. Jeg skal ha noe form for mediaserver snart, men klarer ikke helt bestemme meg. Holder fortsatt en knapp på Dlink, nemlig.. Må vel ærlig innrømme at jeg ikke har stor greie på NAS løsninger annet enn å ha lest litt om teknologien. Jeg skal vel som deg benytte den i media og lagrings øyemed. Har en PS3 jeg håper å kunne koble opp filbanen til via TVersity. Det med web interface, at jeg kan koble meg til den over internett med brukernavn og passord. Bittorrent så den kan gjøre jobben for meg fremfor å ha en PC til formålet. FTP sier seg selv tenker jeg Hva for noe Dlink har du sett på? Forøvrig helt enig med deg, håper på litt mer fokus på dette området og at produktene blir billigere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå