Gå til innhold

mulig fokusproblemer på Sigma 70-200mm objektiv


Anbefalte innlegg

Heisann dere eksperter !

 

Har for en stund siden investert i et Sigma 70-200mm f2.8 APO DG MACRO HSM EX

benytter det med et eos350.

 

Mistenker at autofokus ikke treffer. Men vet ikke om det skyldes objektiv eller kamera.

Har gjort avis testen som jeg har sett noen her har refferert til.

 

Bildet er tatt i ca 45 graders vinkel med ca avstand 1.5m. Zoom på ca 135mm

og med to forskjellige blendere. Brukt stativ og timer funksjon.

post-154169-1225912489_thumb.jpg post-154169-1225912511_thumb.jpg

 

Hva mener dere eksperter, er dette resultatet noe å bry seg med eller vil det ikke ha noen praktisk betydning i "real-life" situasjoner ?

 

Edit: har fokusert på penne-krysset og valgt senter fokuspunkt på kamera.

Endret av FotoDilla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja prøvde med avis på veggen og kamera vinkelrett på avisa. Som

ventet treffer fokus uten problemer.

 

Prøvde også med linjal og 45 graders vinkel og fokus ligger alltid

et godt stykke forran der hvor fokus egentelig skulle vært. har tatt 15 bilder med avis og 15 bilder med linjal. samtlige 30 bilder viser nøyaktig samme fokusering. Så kan ikke se at denne metoden skal være veldig tilfeldig, jeg får vertfall samme resultat hver eneste gang.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg skriver at du har feilkilder i 45-graders testen din, er at du faktisk ikke vet akkurat hvor kameraets fokuspunkter er, eller hvor store de er. Punktene i søkeren viser bare sånn omtrent hvor sensorene sitter. Mao. kan feilen like godt være at sensorene sitter lavere, eller er større enn du forventer, og låser på et punkt foran der du tror du fokuserer.

 

Til en 45-graders test må du derfor bruke et dertil egnet testmål, som f.eks dette:

76704307_Saz6i-M.jpg

 

Imidlertid har jeg gått helt bort fra 45-graders metoden. Jeg bruker nå bare store, vertikale testmål, hvor jeg med stor grad av sikkerhet kan si at det ikke er skjulte feilkilder:

http://anew.smugmug.com/gallery/4244284_Tt...248403055_NZS2c

Lenke til kommentar

Kameraet ditt (eller objektivet), kan ikke lukte at motivet er 90 grader på fokusplan - så den teorien faller nok ut.

Den linialtesten viser forsåvidt at her er det noe som ikke stemmer (på samme måte som de andre testene dine til en viss grad viser).

Så uskarp som dette skal ikke zoomen være på 2.8. Problemet med denne testen er at du ikke ser om det er uskarpt pga dårlig optikk eller pga feilfokus.

Du bør nok bruke et 45° oppsett for å kunne fastslå feilfokus, men vær nøyaktig under oppriggingen slik at feilkildene blir minimalisert.

 

..eller noe ala Anews testoppsett. Poenget er at de i alle fall må være et 3D motiv.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

okay jeg forstår. Så dette kan likesågodt bety at mitt faktiske fokuspunkt er lavere en hva jeg faktisk ser i søkern.

Hva om jeg bytter til kit objektiv å gjør samme testen. hvis det er søkern som er feil burde jeg få nogenlunde samme fokus feil her ?

 

eller er dette uansett for unøyaktig test metodikk...

Lenke til kommentar

Testen med vertikale mål egner seg fint på alle brennvidder, så lenge testmålene er store nok. Når det gjelder 45-graders testene, så er de vanskelige på vidvinkel - man må i det minste passe på ikke å ha "forurensning" i over- eller underkant av målet. Det jeg viste over kan sikkert brukes på 24mm, mens dette er helt uegnet:

73861137_caVBA-M.jpg

Lenke til kommentar
Testen med vertikale mål egner seg fint på alle brennvidder, så lenge testmålene er store nok.

Får finne meg noen passende bøker, de bør vel fungere like godt ...

 

Når det gjelder 45-graders testene, så er de vanskelige på vidvinkel - man må i det minste passe på ikke å ha "forurensning" i over- eller underkant av målet. Det jeg viste over kan sikkert brukes på 24mm, mens dette er helt uegnet:

Det har jeg allerede funnet ut. Det gjelder i mitt tilfelle skjemaet til denne siten. Men fra ca. 50mm så fungerer den godt.

 

Tom

Lenke til kommentar
Det har jeg allerede funnet ut. Det gjelder i mitt tilfelle skjemaet til denne siten. Men fra ca. 50mm så fungerer den godt.

Av en eller annen grunn er det veldig populært (godt markedsført, med eget domene og greier), men jeg syns det er usedvanlig dårlig. Det beste jeg har funnet er det jeg viste først, men jeg aner ikke hvor jeg fant det. :(

 

Velg store bøker. Pass også på at det er tilstrekkelig med detaljer, slik at det blir lett å vurdere skarphet (sort tekst på hvit bakgrunn er ideelt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...