Gå til innhold

40-42", prisklasse 5-7000kr


Anbefalte innlegg

Trenger noen gode tips til valg av TV. 40-42 tommer, og prisklassen 5-7000 kr. Vil helst kjøpe den på butikk og ikke over nett.

 

Den skal brukes til:

- 70% TV

- 30% spill

 

Spillinga vil foregå på en Xbox360. TV-tittinga vil ikke bli fokusert noen spesielle områder(fotball, film...), men kommer til å se alt mulig forskjellig. TV'en skal kobles til Viasat-boks.

 

Har vel kommet frem til at jeg bør ha LCD. Noe mer enn det sliter jeg med å komme frem til. Er mange merker og mange TV'er. Har sett mye på Samsung sine tv-er, som A336, men vet ikke helt hvor bra den egentlig er.

 

Alle gode tips tas imot med stor takk!

Endret av Joaquimo10
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt 42lg3000. jeg var ikke fornøyd og kjøpte meg heller en full hd.

Den har bra farger,kontrast osv.. men sliter veldig med dårlig sortnivå. Man får jo en del bedere tv hvis man går opp til 10000 og over,billige full hd tver finnes også i den prisklassen. hadde jeg vært deg ville jeg gått for en tv med full hd kontra hd ready.

dette vil du merke forskjell på hvis du skal ha hd kanaler fra viasat fks, og ikke minst når man kobler til en spille konsoll. Har en forkjærlighet for japanskt jeg da og synes dette er veldig bra (sony,sharp osv..). Elkjøp har visst fått inn en helt ny full hd lcd sharp tv som skal være ganske bra til rundt 11000 tror jeg?

Lenke til kommentar
Du vet at de fleste spill ikke kjøres i full-HD?

 

Og at full HD kontra HD ready ikke har noe som helst med hvordan bildekvaliteten på skjemen leveres ut til deg å gjøre "selv ved HD sendinger" furyian :roll: Samt at normale mennesker ikke klarer å se forskjell på HD ready og full HD med normal sitteavstand og skjermer under 50 tommer...........

 

Trådstarter her har du din tv. https://prisguiden.no/product.php?product_id=95598

 

P-S Vil du betale 3/4000,- ekstra hos din lokale forhandler for samme skjerm eller velger en mye dårligere av den grunn så gjør du dette.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Hva er det som er grunnen til at jeg bør kjøpe den?

 

Kan noen også fortelle meg forskjellen på A559, A566, 556 osv?

 

 

Den er på høyde i bildekvalitet med årets store testvinner Samsung A656 og den ligger i din prisklasse og at du ikke finner bedre skjerm i denne prisklassen.. Du må nesten lese spesefikk på skjermene men den nye A serien kan beskrives lettest med høyere nr/tall bak A = bedre skjerm.

 

Samsung A656 https://prisguiden.no/product.php?productId=95597

 

Du kan jo i grunn bare søke litt på tester også her er et par stk av mange...

 

http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=792...amp;testid=4048

 

http://web3.custompublish.com/getfile.php/...w.lydogbilde.no

 

http://www.dingz.no/php/art.php?id=778313

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Du vet at de fleste spill ikke kjøres i full-HD?

 

Og at full HD kontra HD ready ikke har noe som helst med hvordan bildekvaliteten på skjemen leveres ut til deg å gjøre "selv ved HD sendinger" furyian :roll: Samt at normale mennesker ikke klarer å se forskjell på HD ready og full HD med normal sitteavstand og skjermer under 50 tommer...........

 

Trådstarter her har du din tv. https://prisguiden.no/product.php?product_id=95598

 

P-S Vil du betale 3/4000,- ekstra hos din lokale forhandler for samme skjerm eller velger en mye dårligere av den grunn så gjør du dette.

 

 

 

Hehe... Jeg er ingen ekspert men jeg synes man ser forskjell på full hd og hd ready.

Hvilken kvalitet kilden blir sent i er vel også av betydning. Jeg har hatt en hd ready plasma en stund men byttet til full hd og jeg ser lett forskjell bla på "snakemaster" på discovery hd som er av veldig høy kvalitet- Men det er vel en smaksak noen ser dette andre ikke.

Vet at spill kjøres i 720p men blue ray er best i sin native oppløsning som er 1080p etter det jeg har hørt, ingen oppskalering eller nedskalering..

Endret av furyian
Lenke til kommentar

Jepp furyian det er vel rundt 5% på verdensbasis som påstår at de kan se forskjell på full HD VS HD ready dvs skjermer under 50T og normal sitteavstand så Grattis...

Blindtester derimot hvor mennesker ikke vet om det er en HD ready eller full HD skjerm de ser på konkluderer med at menneske ikke klarer å skille dette.

 

Trådstarter Ser ut som jeg traff rimelig bra på mitt tips med Samsung A559 i følge denne siste testen med tanke på ditt budsjett...

http://www.teknofil.no/wip4/review/stor_te.../d.epl?id=34059

 

Sony V4000 ble hakket vassere i følge teknofil samt ligger bare 600,- over i pris kontra A559 så kanskje du skal gå for denne?

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=96093

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Jepp furyian det er vel rundt 5% på verdensbasis som påstår at de kan se forskjell på full HD VS HD ready dvs skjermer under 50T og normal sitteavstand så Grattis...

Blindtester derimot hvor mennesker ikke vet om det er en HD ready eller full HD skjerm de ser på konkluderer med at menneske ikke klarer å skille dette.

 

Trådstarter Ser ut som jeg traff rimelig bra på mitt tips med Samsung A559 i følge denne siste testen med tanke på ditt budsjett...

http://www.teknofil.no/wip4/review/stor_te.../d.epl?id=34059

 

Sony V4000 ble hakket vassere i følge teknofil samt ligger bare 600,- over i pris kontra A559 så kanskje du skal gå for denne?

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=96093

 

Sony V4000 er en av de bedre lcd skjermene når det kommer til sortnivå og fargegjengivelse, men på bevegelse er den ikke så bra. Ved raske panoreringer så hakker tv en del siden den ikke har noen form for interpoelring. Lcd skjermer sliter fremdeles med responstiden så det er alltid lurt å sjekke en skjerm før man kjøper. Ta en tur i butikken å ta med en dvd film med kjappe bevegelser. På den måten kan du teste hva som funker best.

Lenke til kommentar
Sony V4000 er en av de bedre lcd skjermene når det kommer til sortnivå og fargegjengivelse, men på bevegelse er den ikke så bra. Ved raske panoreringer så hakker tv en del siden den ikke har noen form for interpoelring. Lcd skjermer sliter fremdeles med responstiden så det er alltid lurt å sjekke en skjerm før man kjøper. Ta en tur i butikken å ta med en dvd film med kjappe bevegelser. På den måten kan du teste hva som funker best.

 

Har nettopp kjøpt en 40" Sony W4000 og den kan anbefales på det varmeste!

En fantastisk bra LCD skjerm til en meget bra pris. Betalte 8000,- i butikk (Elnor, Oslo).

Hadde i utgangspunktet planer om å kjøpe en 42" Panasonic Plasma (PX80) men etter å ha sett begge skjermene i butikk var det absolutt ingen tvil...

 

Har for øvrig ikke lagt merke til noe etterslep/hakking så langt. Skjermen hang ved siden av Sonys nye W4500 i butikken. W4500 har 100Hz men jeg var ikke kar om å se forskjell...

Mitt beste råd er å gi blaffen i alt du leser om oppløsning hd ready/full hd, herz, kontrast etc. Besøk en seriøs butikk og gjør deg opp din egen mening. Personlig fant jeg kun en skjerm i butikken jeg heller ville hatt hvis pris ikke var noe tema og det var en Pioneer Kuro plasma som koster 4 ganger så mye....

Endret av Fairlane72
Lenke til kommentar

Vel, når jeg skulle bestemme meg for TV for noen dager siden, så ble jeg latterlig overrasket over hvor dårlig LCD egentlig behandler vanlig TV-bilder. Fargene er unaturlige, og bildene mangler "smoothness". Var en svoren LCD fan, men endte opp med px80. Ville i utganspunktet ha pg6000, fordi den er griselekker, men fikk px80 for en billig penge, så da slo jeg bare til!

 

Har nå nettopp spilt trackmania via pc i to timer i strekk, og det var ikke antydning til innbrenning, så det trenger du nok ikke å være redd for.

 

Til SD anbefaler jeg deg sterkt Plasma. PX80 skal jo være en av de beste på markedet når det kommer til SD, og jeg ville absolutt ikke hatt noe dårligere til akkurat det. Selv på PX80 er det en del forskjell fra min gamle CRT tv.

 

Som sagt, stikk i butikk å sammenlign. Men pass på: På avforum kan de rapportere at enkelte butikker forer Panasonicskjermene med dårligere signaler for å gi de dårligere bilder i forhold til resten, fordi det er så dårlig fortjeneste på Panasonic.

Lenke til kommentar
Vel, når jeg skulle bestemme meg for TV for noen dager siden, så ble jeg latterlig overrasket over hvor dårlig LCD egentlig behandler vanlig TV-bilder. Fargene er unaturlige, og bildene mangler "smoothness". Var en svoren LCD fan, men endte opp med px80. Ville i utganspunktet ha pg6000, fordi den er griselekker, men fikk px80 for en billig penge, så da slo jeg bare til!

 

Til en viss grad enig angående farger, men av alle LCD'ene i butikken synes jeg Sonys V/W serie ga de mest naturlige fargene. Satt en stund og så på både PX80 og W4000 med vanlige tv-signaler og synes PX80 ble noe blass

i forhold. Sortnivå på W4000 er faktisk utrolig bra (til prisen). Når det gjelder eventuell hakking ved panorering så er nok trolig Plasma et bedre valg, selv om jeg enda ikke har vært plaget av det. Så også en ny Pioneer LCD i butikken, husker ikke modell, som så bra ut. Prisen var imidlertid drøy, omtrent det dobbelte av Sonyen.

Tror ikke du blir misfornøyd hvis du går for PX80, det er veldig mye TV for pengene.

Lenke til kommentar

Jeg har en tatung 32" som jeg betalte under 4000 kr for, for et par år siden eller noe sånt. Og jeg er meeget fornøyd med den fremdeles. Tenker på å kjøpe meg en ny og større tv nå, med det dobbelte budsjettet. Bør vel kunne forvente at det ikke blir en nedgradering i kvalitet ihvertfall. Forhåpentligvis. Tror det blir en Samsung le40a559.

Lenke til kommentar
Jeg har en tatung 32"

Har du vurdert Tatung igjen? V42MMFJ for eksempel? Jeg så den i en Datakjedebutikk, og ble ekstremt imponert over hvor naturtro bildet så ut. Klart bedre enn 40" Crea som også har fått gode anmeldelser og stod ved siden av og viste samme bilde.

 

Jeg vet du har Tatung Svinks med den har rett og slett gått ut på dato og når ikke opp mot de bedre skjermene i samme prisklasse noe denne ferske testen gir klart svar på . Å vurdere Tatung blir i grunn bare tull da den heller ikke er billig og man rett og slett får klart bedre skjermer med samme budsjett...

 

http://www.teknofil.no/wip4/review/stor_te.../d.epl?id=34059

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Jeg har en tatung 32"

Har du vurdert Tatung igjen? V42MMFJ for eksempel? Jeg så den i en Datakjedebutikk, og ble ekstremt imponert over hvor naturtro bildet så ut. Klart bedre enn 40" Crea som også har fått gode anmeldelser og stod ved siden av og viste samme bilde.

 

Jeg vet du har Tatung Svinks med den har rett og slett gått ut på dato og når ikke opp mot de bedre skjermene i samme prisklasse noe denne ferske testen gir klart svar på . Å vurdere Tatung blir i grunn bare tull da den heller ikke er billig og man rett og slett får klart bedre skjermer med samme budsjett...

 

http://www.teknofil.no/wip4/review/stor_te.../d.epl?id=34059

 

Tatung og Crea sliter med det samme. Billedbehandling... Crea har fryktelig dårlig fargemetning og hakker sjenerende mye, selv på slake panoreringer. Tatung er klart bedre på dette, men det grå sortnivået skaper ikke mye dynamikk. Som en spille tv er Tatung helt ok, men som er flerbruks tv så kan man finne langt bedre tv-er nå. Det siste året har prisene på flat tv-er falt drastisk i forhold til i fjor...

Endret av Bava
Lenke til kommentar
Jeg vet du har Tatung Svinks med den har rett og slett gått ut på dato og når ikke opp mot de bedre skjermene i samme prisklasse noe denne ferske testen gir klart svar på . Å vurdere Tatung blir i grunn bare tull da den heller ikke er billig og man rett og slett får klart bedre skjermer med samme budsjett...

Dersom det hadde vært så enkelt at det fantes klare svar på subjektive spørsmål som hvilken skjerm som gjengir ethvert bilde best, så kunne alle lest en test, eller ukritisk hørt på råd fra de skråsikre. Jeg ser ikke bort fra at Tatung til tider kan henge litt etter i produktutviklinga, men å la være å vurdere dem eller andre alternativer i et marked der japanske og koreanske produsenter konkurrerer i høy WOW-faktor som ofte går på bekostning av naturtro gjengivelse, det er bare tull.

 

Hva som er et godt bilde er en smakssak, som man må vurdere selv. Et eksempel på dette for de som er gamle nok til å ha fotografert med lysbildefilm, er Kodachrome: Suverent best, mente mange, med høy kontrast og fargemetning, var et av slagordene "makes every day a sunny day". Noe som var en ulempe om man ville gjengi en gråværsdag korrekt. :D Agfachrome derimot, kjørte kampanjen "Grønt. Akkurat så grønt som det skal være. Verken mer eller mindre." Og tilsvarende annonser for de andre fargene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...