Gå til innhold

Treg xp, periodisk, lever litt sitt eget liv, har div "hjelpeprogram"


Anbefalte innlegg

Ja, som tittelen sier, så har jeg en XP som fungerer, men jeg opplever at den har blitt tregere, men enkelte ganger (sjeldent) går den som forventet. Videre varierer den med "hukommelsen" av hvordan ting er plassert, samt at Zonealarm kommer opp med spørsmål som, om jeg vil at IE skal få tilgang til nettet. Det har jeg svart ja på flere ganger..

 

Jeg har IBM Thinkpad t42p 2 gig prosessor og minne 250 gig disk.

Jeg bruker AVG virusgreie, Zonealarm brannmur, CCleaner, AusLogics BoostSpeed\OneButtonCheckup og WinPatrol. Så jeg trodde dette sammen ville la maskinen jobbe jevnt og raskt. Men nei.

Når jeg sjekker "prosessene" på maskinen ser jeg ikke noe som bruker spesielt med kapasitet, for uten ledig systemprosess..

Det må sies at jeg kjører programmer som tar mesteparten av kapasiteten på maskinen, men det går treigt for tiden..

 

Altså det er litt rart her. Noen som kjenner seg igjen?

Noen som har noen saklige og fornuftige tips eller råd?

 

 

På forhånd

Supertakk :yes:

Greb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rask løsning: Formatter og reinstaller windows. Har du viktige filer som bilder og dokumenter tar du selfølgelig backup av disse først.

 

En mer tungvindt løsning vil innebære feilsøking. Først og fremst er det et problem hvis du til en hver tid har massevis av programmer av ymse slag kjørende i bakgrrunnen. Det er som oftest ikke behov for alt dette. Last ned f.ex Autoruns og fjern programmer som startes opp sammens med windows som du ikke trenger.

 

Finn ut om det kjører programmer i bakgrunnen som du ikke ønsker. Til det bruker du Process Explorer.

 

Er harddisken et problem? Er det et fysisk problem med disken, så vil det som oftest kunne avdekkes med en ytelsestest som viser resultatet grafisk. Et lite men bra program til dette er HD Tune. Les litt info på hjemmesiden så ser du hvilke mønstre du skal se etter.

 

Hvordan er hardisken(e) partisjonert. Fornuftig partisjonering kan i mange tilfeller hindre at maskinens ytelse reduseres over tid som følge av diskfragmentering.

 

Hvis du velger et godt defragmenteringsprogram, så kan det alene hjelpe på ytelsen. Ultimate defrag 2008 er om mulig det beste (synsing fra min side) for det kan plassere filer som er lite brukt (eller som du selv spesifiserer) fysisk innerst på disken (eller partisjonen) der hvor ytelsen er lavest.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Rask løsning: Formatter og reinstaller windows. Har du viktige filer som bilder og dokumenter tar du selfølgelig backup av disse først.

 

En mer tungvindt løsning vil innebære feilsøking. Først og fremst er det et problem hvis du til en hver tid har massevis av programmer av ymse slag kjørende i bakgrrunnen. Det er som oftest ikke behov for alt dette. Last ned f.ex Autoruns og fjern programmer som startes opp sammens med windows som du ikke trenger.

 

Finn ut om det kjører programmer i bakgrunnen som du ikke ønsker. Til det bruker du Process Explorer.

 

Er harddisken et problem? Er det et fysisk problem med disken, så vil det som oftest kunne avdekkes med en ytelsestest som viser resultatet grafisk. Et lite men bra program til dette er HD Tune. Les litt info på hjemmesiden så ser du hvilke mønstre du skal se etter.

 

Hvordan er hardisken(e) partisjonert. Fornuftig partisjonering kan i mange tilfeller hindre at maskinens ytelse reduseres over tid som følge av diskfragmentering.

 

Hvis du velger et godt defragmenteringsprogram, så kan det alene hjelpe på ytelsen. Ultimate defrag 2008 er om mulig det beste (synsing fra min side) for det kan plassere filer som er lite brukt (eller som du selv spesifiserer) fysisk innerst på disken (eller partisjonen) der hvor ytelsen er lavest.

 

Lykke til :)

 

Takker for svar :)

Det tar jo ca to dager å reinstallere systemet, så jeg vil nødig gjøre det og tror jo fortsatt at det er noen som har tips som ikke koster masse (student). Og hvis man speiler disken, vil ikke ting være like tregt når jeg legger det tilbake?

Jeg har lurt på om det kan være HD som bruker tid, men den ska jo liksom ikke bruke lengere og lengere tid?

 

Så spørsmålet fortsetter: Flere som har vært borte i tilsvarende og som har funnet løsning? (ja, bortsett fra reinstall)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...