Gå til innhold

Binde renta nå?


Leeds2k

Anbefalte innlegg

Vi ble tilbudt fastrente i vår lokale bank på 5.7% med binding i 3 år.. Men nå som renta er på vei ned vil dette lønne seg? Banken sa at de mest sannsynle kom til å sette ned til rundt 6.5% før året var omme.

 

Er det noen som har noen tips å komme med? jeg er litt i villrede akkurat nå

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle banker har jo egne prognoser tilknytte renteutviklingen i tiden fremover, og dette endrer seg daglig/ukentlig.

 

Når banken tilbyr deg fastrente på 5,7% er det fordi banken antar at den flytende i snitt vil ligge noe lavere enn dette i de neste 3 årene. Man sier jo at i 99% av tilfellene så tjener banken på fastrente.

 

Men dersom du/dere foretrekker forutsigbarhet, så ville jeg uten tvil valgt fastrente. Og ingen kan vel si at rente på 5,7% historisk sett er høyt.

 

En annen ting som er veldig viktig. Skulle dere komme opp i en situasjon hvor dere må flytte/selge innen 3 år, vil dere måtte tilbakebetale banken overkurs/underkurs. Dette kan dreie seg om relativt store beløp avhengig av lånets størrelse.

Lenke til kommentar

Dekning av overkurs vil også skje hvis man f.eks. ønsker å refinansiere også, underkurs blir godskrevet.

 

Jeg hadde nok valgt å hatt litt is i magen og valgt flytende. Ønsker man forutsigbarhet så kan man godt sette inn forskjellen på en egenkonto til renten skulle stige. Eller så kan man betale tilbake mer når renten er lav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...