Gå til innhold

Olympus Zuiko Digital 50mm F2.0 vs Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro for Four Thirds


Anbefalte innlegg

Har planer om et nytt objektiv og det står mellom Olympus Zuiko Digital 50mm F2.0 og Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro.

 

Bruksområdet blir nok både makro fotografering og portrett fotografering.

 

Har sett litt på spesifikasjonene etc. og ser at Sigmaen er en 1:1 makro, mens Olympusen er en 1:2 makro. Cropfaktoren til 4/3 gir vel egentlig at dette i praksis blir 2:1 for Sigmaen og 1:1 for Olympusen, sammenlignet med 35mm.

 

Olympusen får god kritikk som protrettobjektiv, men når det gjelder Sigmaen er jeg litt mer usikker.

 

 

Jeg heller vel helst mest mot å velge Olympusen, noen som har noen innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut til at du allerede vet de største forskjellene mellom objektivene.

 

En annen ting er skarpheten.

Mens Olympus 50mm er sylskarp fra største blender, må du blende ned med Sigma 105 for å få samme skarphet.

 

Her er noen tester på slrgear.com:

Olympus 50mm

Sigma 105mm

 

Ut fra testene må du blende ned til 5.6 på Sigmaen for å oppnå omtrent samme skarphet som på full åpning med Olympusen.

 

Skal du ta mye bilder av insekter, er nok Sigma 105mm et bedre valg enn Olympus 50mm, da arbeidsavstanden er lenger.

 

Om du ikke er fornøyd med 1:2 (0,52x) på Olympusen, kan du kjøpe en mellomring som vil gi 1:1 (0,98x).

Endret av GAL83
Lenke til kommentar

Enig med GAL83. Jeg har brukt begge disse objektivene og skulle jeg valgt ett, så hadde det blitt 50 2.0 som er kjent som en av de beste 50MM uansett merke. Det er både skarpere, mindre og har bedre lysstyrke. Uten mellomring er nok Sigmaen bedre hvis du tenker kùn makro.

 

Begge objektivene er forøvrig bedre optisk enn dine nåværende - så du velger ikke feil uansett :thumbup:

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...