Gå til innhold

Tips til stille HTPC med støtte for 1080p uten problemer


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg ønsker gjerne å bygge en HTPC. Ønsker deg som de fleste andre så stille så mulig, men ønsker ikke å betale flere tusen for komponenter gjør den bare litt stillere. F.eks. er jeg ikke villig å bytte ut tradisjonell harddisk mot SSD for å slippe støy.

 

Kravene jeg har er som følger:

- Støtte for 1080p uten problemer

- 5,1 digital lyd

- Et fint kabinett

 

Blu-Ray spiller er ikke viktig, da platene er for dyre foreløpig.

Endret av SkyFlight
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alternativ 1:

 

Dette oppsettet klarer 1080p uten problemer under windows, og har 5.1 optisk utgang:

 

Prosessoren er en lavenergi prosessor, og avgir lite varme. Kjøleren er passiv. Du kan bruke kabinettviftene fra alternativ 2 for å få den helt stillegående.

 

Ønsker du bedre oppskalering av DVD til oppløsningen til tven, kan du legge til skjermkortet ATI radeon HD 4650. Dette kortet vil også gi bedre deinterlacing av 1080i (TVserier fra USA).

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=85327

 

 

Alternativ 2:

Dette oppsettet er (for) kraftig for oppgaven, men er ikke avhengig av grafikkortet for å dekode 1080p (f.eks under linux som ikke støtter hardware akselerasjonen i skjermkortet).

Hovedkortet har kun digital lyd ut via HDMI (7.1)

Hvis du ønsker å spille kan du legge til et Nvidia kort som støtter Hybrid Power (dette kortet vil da bli skrudd av når det ikke er i bruk).

 

Prosessoren egner seg også til postprossesering av bildet med ffdshow. (f.eks oppskalering av DVD til HD)

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=83858

Lenke til kommentar

Hei!

 

Tusen takk for svaret ditt, dette var fantastisk god hjelp! :) Veldige fine priser også, og jeg vil følge alternativ 1 med dine anbefalinger av skjermkort. Men er AMD å foretrekke fremfor Intel som prosessor til HTPC? Eller har Intel et godt alternativ? :)

 

Er det forresten plass til to harddisker i kabinettet? :)

 

EDIT: Har lagt til skjermkort og viftene i handlevognen. Valgte ATI HD4670 istedet, siden den hadde HDMI utgang også :) Jeg har dog brukt Intel i alle år og har bare gode erfaringer. Men hvis AMD gir mer ytelse for pengene, så er det selvfølgelig ikke noe å diskutere :)

Endret av SkyFlight
Lenke til kommentar

Hei! Takk for svar.

 

obergeru: Men er det ikke slik at skjermkortet vil oppskalere DVD til 1080p? Dette vil jeg vel ikke få via kun hovedkortet? Og hvis jeg kjøper skjermkortet du linker til, vil jeg da fortsatt kunne benytte meg av HDMI utgangen på hovedkortet, samt utnytte skjermkortets kraft?

 

Goophy: Så uten tvil veldig fin ut, men jeg ønsker å kunne bytte komponeneter og OS fritt som jeg vil :)

Lenke til kommentar
Men er det ikke slik at skjermkortet vil oppskalere DVD til 1080p?

 

TVen din vil gjøre det samme, men kanskje ikke like bra.

Du kan ikke ta ut HDMI signalet fra hovedkortet. (Hybrid Crossfire er bare støttet med Radeon HD3450).

 

Alternativ 1 fungerer forøvrig best under windows. (som støtter DirectX Video Acceleration).

Under linux er du avhengig av den raskere prosessoren fra alternativ 2 for å brute force dekode 1080p.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...