Gå til innhold

Trommer på norske tribuner


Husam

Anbefalte innlegg

Gode greier, jeg personlig vil se tribunelivet så uroganisert så mulig. Folk skal få lov til å rable gale, juble, grine, hyle, synge og hoppe uten at en eller annen gjøk som står vendt fra kampen skal fortelle fansen hva de skal gjøre.

Hvis målet er å oppnå best mulig stemning tror jeg kke det er veien å gå. Hvis man er mer enn et par hundre mennesker er forsanger en absolutt nødvendighet for å samkjøre alle. Uten forsanger så blir det bare til at noen starter sanger fra tribunen samtidig, og det blir full forvirring. Og de som står på den ene siden av tribunen hører ikke hva de andre synger osv. Da klarer man aldri å skape et skikkelig trøkk.

 

Hehe. Ikke for å skryte eller promotere min egen klubb her, men har du hørt Brann Stadion hvor det er et skjerfhav over hele Stadion når "Byen é Bergen" synges? Har du hørt Stokes "Why why why Delilah" eller det enormet trykket som kommer når et engelsk publikum stemmer i? Sangene startes spontant fra forskjellige personer, alt etter som, og resten henger seg naturligvis på. Eneste forskjellen er bare at det ikke står en kar med megafon og skriker ut sanglisten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg har ikke hørt det. Men hvis det gjelder for de som befinner seg på vanlige sitteplasser så er det klart at spontan sang fungerer. Der er det jo så stille fra før at det er lett for alle å høre når en starter en sang. Hvis det er slik i Batljonen at en tilfeldig person på tribunen kan starte sanger til en hver tid og dette fungerer så må jeg si at jeg er mektig imponert, og litt overrasket.

Lenke til kommentar

Klanen har på en måte et par forsangere. Det er ikke personer som står med ryggen til og passer på at alle synger, men det er noen personer som har for vane og starte sanger. Og ja, det er spontant. Det sprer seg fort. Når sangen, som gjerne er på kun fire strofer, er sunget gjennom en gang har den spredd seg til omtrent hele stadion.

Lenke til kommentar
Nei, jeg har ikke hørt det. Men hvis det gjelder for de som befinner seg på vanlige sitteplasser så er det klart at spontan sang fungerer. Der er det jo så stille fra før at det er lett for alle å høre når en starter en sang. Hvis det er slik i Batljonen at en tilfeldig person på tribunen kan starte sanger til en hver tid og dette fungerer så må jeg si at jeg er mektig imponert, og litt overrasket.

 

Da bør du bli mektig imponert. Bataljonen og Felt Z er 3-4000 mennesker som synger det som startes. Sangene startes uavhengig av forskjellige personer til forskjellig tid. Det er ingen sanggruppe eller lignende som drar i gang sanger. Naturligvis er det lettere å dra i gang sanger fra høyere hold på tribunen, dermed er det kanskje Felt Z som får dradd i gang mest sanger.

Lenke til kommentar

Det finnes to supporterkulturer her i landet. Det er den engelske, som har synging som fremste stemningsskaper. Også har vi den spanske/italienske med en blanding av synging, hopping og tempo. Det er min teori hvertfall. Synes begge fungerer utmerket på sin egen måte. Men det jeg synes er best er klubber som finner på ett eller annet som fungerer selv. Synes heller vi skal være glad for at supporterkulturen her i Norge er såpass variert som den er.

Lenke til kommentar

Trommer er for bønder! Greit nok så er tribunekulturen som hører med ultras og sydeuropa bra, og står for mye bra liv, jeg liker hopping i takt og heftig bruk av flagg. Men akkurat trommer kan jeg spare meg for, passer fint når vi snakker 40000+, men i norge med mellom 10 og 20000 så er det utrolig teit, står man på motsatt side av stadion hører man jo ikke sangen uansett, bare den helvetes tromma

Lenke til kommentar
trommer er for bønder.
Trommer er for pyser :p

hilsen Brann Fan!

Tullinger...

 

Noen supporterklubber dundrer løs på tromma hele kampen nesten uten synging, mens noen supporterklubber får det til å passe veldig bra.

 

Hvilke supportere får det til i Norge?

Jeg hører vanligvis bare dunk dunk dunk og ikke noe synging fra de fleste som bruker trommer, rett og slett fordi det er for få som synger...

Lenke til kommentar
...står man på motsatt side av stadion hører man jo ikke sangen uansett, bare den helvetes tromma

Det er faktisk et veldig godt poeng. Jeg la spesielt merke til det på Fredriksatd Stadion. Litt synd at trommene skal overdøve sangen. Og igjen; det er inegn supporterklubb i Norge som er så stor at de må ha trommer for å holde takten.

Og igjen, Kjernen har brukt sine trommer og ropert på grunn av et langt supporterfelt. Og dessuten, så høres trommer ganske bra ut når det blir brukt med måte for å holde takten i enkelte sanger. Dessuten er det lettere å få alle til å starte med sang med en gang om man hører trommene i et par sekund først for å skjønne hvilken sang det er, og at tromma deretter slutter.

 

Så det så!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...