Maranello Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Tidlig oppvarming til nyttår! Aldri prøvd meg på fyrverkeri før, men fant et par tips her på forumet. Hva kan jeg forbedre til neste gang? British International School of Stavanger sitt opplegg 1. november på Vaulen. EXIF 15 sek. f/16 18-70@35 ISO 100 Fokus satt til uendelig.
heggstad Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Jeg har veldig lite erfaring med bilder av fyrverkeri, for å si det på en annen måte, null erfaring. Men kan kanskje tenke meg at resultatet blir bedre viss di tar bildet akkurat raketten eksploderer. Og dermed vil få deg den fine spredningen, og ikke lysstripen fra da den går oppover. Vet ikke om det jeg sa fungerer, men håper i alle fall at det var til litt hjelp.
Maranello Skrevet 3. november 2008 Forfatter Skrevet 3. november 2008 Det er 15 sek. lukkertid, så har fått med både oppskyting, "eksplosjon" og slutten. Tror ikke det er så lett å ta et bilde akuratt i det den eksploderer, men kan jo prøve det om ca. to måneder... Noen andre kommentarer?
tomsi42 Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Jeg synes at effekten du fikk med så lang lukkertid egentlig ble ganske så stilig. Men jeg synes du burde ha kommet nærmere, samtidig tatt bildet i høydeformat; synes det skjer litt for lite på høyre side. Tom
picatta Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Ett tips angående fyrverkeri som jeg har kommet borti, men aldri prøvd, er om du setter kameraet på "bulb" og dekker til linsa mellom hver oppskyting, dermed får du flere fyrverkeri eksplosjoner i ett og samme bilde. Så slipper du å prøve å få til det "perfekte" bildet ved å bruke lukketid og planlegging, men du kan få det kun ved å fjerne det du har dekket linsa til med
Maranello Skrevet 4. november 2008 Forfatter Skrevet 4. november 2008 Men bli det så mye forskjell da? Er jo ganske mørkt når det ikke er fyrverkeri på himmelen uansett, kan vel bare sette på bulb og la det gå sin gang...eller?
picatta Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 Selv om det ikke er mye lys, så vil kameraet ta opp det som finnes (mye mer støy til slutt) Bildet ditt er relativt lyst og klart etter kun 15 sec, tenk hvor lyst det ville vært etter kun 5 min. Prosedyren som jeg foreslo, har jeg aldri selv prøvd, derfor aner jeg ikke hvordan det fungerer i praksis, men jeg har sett resultat av det. Er stilig med mange fyrverkeri eksplosjoner i ett og samme bilde
emero Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 teknikken som er nevnt, med bulb, er fin den, men egner seg mest mot en ren himmel. omgivelser blir fort ikke like fint eksponert som her, vil jeg tro.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå