Gå til innhold

lage kjøing til trafo?


Anbefalte innlegg

hei

 

har en stor tung trafo, som forsyner diverse ting med 12V. (Det er en 230V til 12V trafo)

denne er så varm, at jeg ikke kan ta på den lenge

 

skjønner at jeg tydeligvis må fikse en slags kjøledings, men hvordan?

 

trafoen er en firkantet metallboks, B:10cm x D:10cm x L25cm

hvordan kan man få montert på noe kjøling der?

 

jeg har ikke muligheten til og skru noe inn i selve kassa til trafoen,

men hvordan ville det blitt og sveiset fast noen vifter som trekker varmen bort? vil det funke tro?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ikke bare kjøpe to stk 80mm kabinettvifter til data, og montere disse på hver sin side av kabinnettet? Rekner med at å levere strøm til disse burde være det minste problemet.

Disse viftene kan du f.eks skru på på utsiden av kabinettet, ville tro at sveising ikke ville være nødvendig. Det kan vel komme an på hvor denne forsyningen står.

 

Hugs forresten å sette viftene sånn at ene blåser luft inn i kabinettet, og den andre suger luft ut, så du får god gjennomstrømming av luft!

Lenke til kommentar

eneste problemet med denne trafoen, er at den nesten er helt tett.

tror den har IPgrad 40 eller noe. (var noe jeg kjøpte på nett)

innafor metallkapslingen rundt, er trafoen, men mellom trafo-viklingene etc. er det fyllt med en eller annen guffe.

så den er egentlig helt tett.

 

skjønner ikke helt hvordan jeg skal få til noe bra kjøling på den.

 

sveise eller skru noe fast i denne er ikke mulig, så vidt jeg har funnet ut.

 

har tatt og målt litt, der trafoen og div. annet er, så er tempen på nærmere 40grader i lufta.

 

hmmm....

Lenke til kommentar
trafoen er jo stemplet med 50VA, vil ikke det si ca. 12V, 50A ?

for øyeblikket bruker jeg kanskje 30A. så vil ikke si at den blir overbelastet heller.... merkelig.... :S

50 VA = 50 VoltAmpere, dvs. 50/12=4.17A, hvis den skal levere 50A så er den på 600VA. Er spenningen 12V når du belaster den med 30A?

En slik trafo skal ikke bli så varm at du brenner deg på den, er du sikker på at den er beregnet på 230V/50 Hz ?

Lenke til kommentar

den er nok laget for 60Hz ja, men står på siden dems at trafoer under 1KVA kan også brukes på 50Hz, uten noe større problemer.

 

foreløpig har jeg bare koplet på en forsterker, som trekker ca. 10A. tanken er seinere og koble på to til, så da blir den totale strømmen ca. 40A.

Trafoen er jo beregnet for det... men skal tenke litt, kanskje jeg kommer på en glup løsning :p

Lenke til kommentar

Trafokjernen er nok i minste laget. Slik er det ofte med ting spesifisert for sivilt bruk. Hadde den vært ''militær'' ville den nok ha vært nesten dobbelt så stor og ''cool runnin' ''. Har ikke noe annet å foreslå at du lakkerer trafoen svart og setter på alu. kjølefinner og med en vifte som blåser på den. Den svarte fargen vil hjelpe til med å dra ut mye av varmen. Man gjorde ofte dette i eldre tid på rør-radioer og slikt, for å spare penger på trafoblekk.

Lenke til kommentar

Hvor mye belaster du trafoen nå? Tenker da på gjennomsnittlig trekk og ikke maks trekk. En forsterker som er sikret med 30 A trekker mye mindre enn dette selv om du spiller for fulle mugger. Trolig ikke mer enn kanskje 6 A.

 

Blir trafoen varm uten at det trekkes noe strøm fra den? Hvis svaret er ja, skyldes det hele at den ikke trives på 50Hz. Hvis den blir så varm at du ikke kan ta på den ville jeg meget betenkt med å bruke den. Temperaturen på viklingene inne i trafoen vil være mye, mye høyere enn det som er utenpå boksen.

 

For å kjøle trafoen mye mer efektivt enn den gjøres i dag ved passiv kjøling, kan du motere en/to vifte/r som blåser på den. Er ikke mye som skal til for at kjølingen blir betraktelig bedre. En eller to stillegående 80 mm vifter vil hjelpe mye.

 

 

space

Lenke til kommentar

om denne står i en slags casing som har noen rette flater kan du jo få i termisk lim og en kjøleribbe da.

kan være praktisk sammen med viftene så du får leda mere varme bort fra selve trafoen.

 

kan kanskje lønne seg å pusse litt på boksen slik at du får en smooth overflate uten div maling og greier som kan gi dårligere varmeledningsevne.

Lenke til kommentar

Antar at det kun er snakk om en metall boks som omslutter trafoen og derfor ikke har direkte kontakt med trafoen som ligger inne i boksen. Påmontering av kjøleribber på utsiden av boksen vil derfor ha liten ekstra effekt hvis man bruker vifter da varmeoverføringen uansett vil begrenses mest av varme fra trafo til luft til boks inne i boksen. Hvis man ikke ønsker å bruke vifter på utsiden vil nok kjøleribber hjelpe en del. Pussing av overflaten vil derimot være bortkastet.

 

space

Lenke til kommentar

Skjønner hva du snakker om, men det har ikke noe for seg når det er så stor overflate og effekten som skal gjennom denne overflaten er såpass lav. Pussing av overflatene er viktig der det er stor effekt som skal gjennom en liten flate. F.eks. en prosessorekjerne til kjøler.

 

space

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...