Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bærbar PC starter ikke etter uhell med vann


Anbefalte innlegg

Hei

 

Min lille datter på to var "uheldig" eller utspekulert og klarte å helle vann på min bærbare datamaskin idag. Dette ble ikke oppdaget før etter 30 minutt og da var det for sent. Maskinen hadde slått seg av og den virker helt død dessverre.

 

Jeg har innbo med "utvidet løsøre dekning" men for meg virker det som forsikringne ikke dekker skader på grunn av vann.

 

https://www.dnbnor.no/seg-person/portalfron...vilkaarHjem.pdf

 

Det virker jo rart i for seg da følgende dekkes:

 

11.1 Skade som skyldes at gjenstander på

forsikringsstedet mistes ned, faller ned eller

velter, uansett årsak, dekkes med inntil

kr 100 000 (førsterisiko).

 

Er det jeg som tar feil eller er jeg rett og slett ikke dekket ved dette uhellet.

 

Håper noen kan hjelpe meg videre.

Endret av knockertommy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har innbo med "utvidet løsøre dekning" men for meg virker det som forsikringne ikke dekker skader på grunn av vann.

Hvor står det at den ikke dekker skader som skyldes vann? Kan du henvise til ett eller flere punkt(er), evt. sitere de delene av vilkårene som sier dette?

 

Det kan selvfølgelig være at jeg tar feil i tolkningen:

 

Først: 4 Hvilke skader som erstattes

 

4.3 Vann og annen væske

4.3.2 Skade som ikke erstattes:

c. Skade som følge av kondens, søl og

vanlig bruk.

 

Det kan være at dette gjelder skade på innbo generelt.

 

Kan det være at teksten under betyr at jeg får det dekket:

11 Særvilkår for utvidet løsøredekning

Når det fremgår av forsikringsbeviset at det er tegnet tilleggsdekning for utvidet løsøre,

gjelder vilkår TKH 108 med de endringer som er angitt under:

Forsikringsgiver dekker annen plutselig og uforutsett skade på innbo og løsøre enn det som er nevnt i pkt. 4.1 til og med pkt. 4.6.

 

Men så står det presisert:

 

Samtlige ansvarsbegrensninger,

sikkerhetsforskrifter og unntaksbestemmelser som er nevnt i vilkårets pkt. 3 og pkt. 4.1 til og med pkt. 4.6, gjelder også her.

 

Og da tenker jeg den ikke dekker 4.3.2 Skade som ikke erstattes:

c. Skade som følge av kondens, søl og

vanlig bruk.

 

Håper jeg tar feil.

Endret av knockertommy
Lenke til kommentar
Og da tenker jeg den ikke dekker 4.3.2 Skade som ikke erstattes:

c. Skade som følge av kondens, søl og

vanlig bruk.

 

Håper jeg tar feil.

Jeg ville tro at forsikringen dekker en slik hendelse som du beskriver. Det som menes med søl slik det står i vilkårene er nok vannsøl f.eks. på bad som følge av dusjing osv. som over tid medfører skade på vegger/intererør o.l. eller f.eks. Jeg kan ikke se noe prinsipiell forskjell på om en toåring søler vann på eller f.eks. river ned PCen fra borde slik at den faller i gulvet. Grunnprinsippet i de fleste forsikringer er at skaden må skyldes en plutselig/uventet hendelse. Det beste er vel å ta kontakt med forsikringsselskapet å høre hvordan de stiller seg.

Lenke til kommentar

Er vel egentlig bare å ta kontakt med de å høre. Hvis de sier at den ikke gjelder, så prøver du og finne noen argumenter på hvorfor den skal gjelde og sende brevet til saksbehandler. Når du da evt får skriftlig avslag, så sender du ett svarbrev hvor du skriver at det er nettopp på grunn av slike ting du har den forsikringen, og at hvis den ikke gjelder for slikt så vil du si opp forsikringen med umiddelbar virkning. Setter deg ned å håper på en endring av meningene deres, hvis ikke så skaff en forsikring som dekker slike uhell.

 

Sier ikke at du skal gjøre dette, men tror det er noe slikt jeg ville gjort hvis jeg var i situasjonen.

Endret av SmoPe
Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg fikk dekket det på forsikringen. Fikk igjen 2500 kroner etter at egenandel på 2500 var dekket inn. Får si meg fornøyd med det, når jeg tross alt tolket det som jeg ikke fikk det dekket. Jeg skulle kanskje satt en høyere forventet salgsverdi(som jeg satt til 5000 kroner for en snart 2 år gammel maskin, ny jan.07).

 

Skal tro om det er noen vits å legge ut maskinen for salg slik den er nå(som en evt delemaskin).?

MultiNote Compal HEL80 C2D T5600 120GB go7600 2gb ram, bluetooth

 

Takker for alle tilbakemeldinger.

Endret av knockertommy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...