Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

LØST: Krasj under formatering av partisjon


Anbefalte innlegg

Hei forumbrukere! Jeg trenger litt hjelp med noen harddiskproblemer.

 

Kjorer forresten Windows XP med alle(?) oppdateringer. Det var ved bruk av XPs innebygde partisjonerings- og formateringsprogram at problemene under oppstod.

 

Min litt eldre 250gb SATA-disk meldte seg nylig frivillig til en full reinstallasjon av all operativsystem og programvare. I den sammenheng tenkte jeg aa formatere diskens to partisjoner (C:30gb og D:~220GB) og klargjore disse for ny programvare, i forste omgang en dualboot med linux.

 

Det forste jeg gjorde var aa gjore om D-disken til en ny partisjon og en ekstra bolk med uspesifisert lagringsplass. Midt under formateringen av den 'nye' D-disken hang maskinen seg, gikk til bluescreen og skrudde seg helt av. Etter krasjen finner ikke PCn harddisken under oppstarten, og disken er heller ikke listet opp som maskinvare i BIOSen. (Bare CD-ROM og floppy er listet opp som 'bootable devices'). Ved oppstart faar jeg da nartuligvis beskjed om aa henvise til maskinvare PCn kan boote fra, noe som blir vanskelig uten tilgang til harddisken...

 

 

Problemet er aapenbart at jeg ikke har den villeste anelse om hvordan jeg skal klare aa finne harddisken under oppstarten, hvis dette i det hele tatt er mulig. Setter pris paa tilbakemeldinger om hvordan dette kan gjores, og eventuelt om harddisken i det hele tatt er mulig aa redde.

 

Jeg har forresten mulighet til aa bruke en tom harddisk + ubuntu for aa faa starta systemet. Problemharddisken vises her som en disk paa ~30GB (C-disken) som jeg ikke klarer aa aapne.

Endret av Taykun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...