Gå til innhold

Ingeniørbataljonen, noen erfaringer ?


V_B

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Militæret vil ha meg inn i marinen etterhvert, men har sitte å tenkt litt på ingeniørbataljonen og om det kanskje kunne vært litt artig. Jeg har selv fagelig utdanning og liker praktisk jobbing.

 

Er det noen som har erfaring fra ingeniørbataljonen som de har lyst til å dele ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, hva spesifikk du lurer på ?

Ing. Bn er som mil. no sier ett støttelement, hva man gjør kommer veldig an på hvilket kompani man havner i, Jeg var i Pansret ingeniørkompani, som i bunn og grunn skal kunne det meste når det kommer til å krige.

 

Vi skal kunne lage og fjerne hindre, kunne etablere stillinger og fortifikasjon, vi kan litt SIBO vi kan en del stridsteknikk. Men hovedfokuset vårt er å rydde miner/hindre. Og da gjerne litt fort. Personlig så mener jeg at det er det kompaniet i Ing. Bn der man får størst variasjon og utfordringer. Når vi var der var det vel kanskje det "hardeste" kompaniet i ing. Bn men er begrenset hvor hardt det blir, er jo ikke akkurat FSK heller.

 

Men som du sikkert har lagt merke til så er ing. Bn lokalisert i indre troms, noe som er en utfordring på fysisk og psykisk. Det bli jævlig mørkt og kaldt om vinteren, og når det er noen uker siden sist perm så er det ikke bare bare og stå opp klokken 6 om morgen og løpe rundt i skogen til ettermiddagen.,

Lenke til kommentar

Det var egentlig det jeg lurte på. Når den tiden kommer at jeg blir kalt inn igjen (utsatt pga læretid) så vil jeg gjerne være en plass der jeg kanskje kan tillegne meg litt kunnskaper utom de vanelig "lær deg å bo hjemmen ifra mamma" og "lær hvordan det er å bo tett på hverandre" da jeg føler jeg har passert det for en stund siden. Jeg har rett og slett lyst til å få litt utfordringer alla minerydding, konstruksjoner, krigs-støtte osv.

 

Det jeg også er interessert i er å finne en avdeling der man faktisk gjør annet enn å sitte i en vaktbu utenfor en leir (eller ett slott for den saks skyld). Var det et moro år ? Lærte du mye praktisk som kan komme i god nytte ?

Lenke til kommentar
Det var egentlig det jeg lurte på. Når den tiden kommer at jeg blir kalt inn igjen (utsatt pga læretid) så vil jeg gjerne være en plass der jeg kanskje kan tillegne meg litt kunnskaper utom de vanelig "lær deg å bo hjemmen ifra mamma" og "lær hvordan det er å bo tett på hverandre" da jeg føler jeg har passert det for en stund siden. Jeg har rett og slett lyst til å få litt utfordringer alla minerydding, konstruksjoner, krigs-støtte osv.

 

Det jeg også er interessert i er å finne en avdeling der man faktisk gjør annet enn å sitte i en vaktbu utenfor en leir (eller ett slott for den saks skyld). Var det et moro år ? Lærte du mye praktisk som kan komme i god nytte ?

 

Jeg tror at uansett hvor du tjenestegjør i forsvaret så har man et meget bra år. hvis man bare vil. Hvis enn kommer med en dårlig instilling, ja da får du det jævla kjipt.

Angående praktiske ting man lærer seg så er det vansklig å finne et sted hvor man lærer seg masse ting man kan få bruk for senere. Et untak er Maskin kompaniet i INGBN de driver med gravemaskiner osv. Men det jeg føler man har mest nytte av i forsvaret er alle de sidene ved en selv man blir kjent med, er ikke alle sidene ved seg selv man kjenner før man kommer inn.

Lenke til kommentar

Absoulutt, Det er ikke mange ting jeg lærte i millitæret som kan overføres direkte til "det sivile hellvete". Er jo noen som har fått lastebillappen o.l. tviler jeg noensinne kommer til å kjøre en m113 igjen for å si det slik da. Ellers så er det vel stort sett holdninger og egenskaper jeg ikke visste jeg hadde som jeg har tatt med meg fra indre troms i baggasjen. En av de er jo å vite hvordan en skal oppfære seg i ekstremt kaldt vær, for i det hele tatt å overleve.

 

Men det å overleve i kulden er jo absoulutt en verdifull egenskap, man blir fort herdet når vinteren kommer der oppe, samtidig så lærer man utrolig mye om seg selv, og man modner som person på et år inne, mener jeg hvertfall.

 

Gøy og gøy fru blom, i etterkant er jeg ufattelig glad jeg gjennomførte, men underveis er det mer en en gang du har mest lyst langt langt langt vekk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg skal inn i januar, og jeg lurer på om det er mye skigåing? Jeg er nemlig ikke flink på ski...faller utrolig lett selv om jeg har stått litt her og der.

Jeg har ikke lappen, så er det litt rart at jeg ble kalt inn dit?

 

Er ikke veldig mye skigåing. Tipper en øvelse over noen dager.

 

Nei det er ikke rart at du skal inn i INGBN. Ja de har en del kjøretøy alt i fra lastebil til vogner som bygger på leo1, men de har også mange fotsoldater.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Helt siden jeg ønsket å komme inn i militæret så har jeg fryktet skigåing, for jeg er redd for å falle fra alle slik at det hele går i dass..Et par dager er vel overkommelig håper jeg. Litt vanskelig å trene meg opp i det uten særlig skiføre her jeg bor.

 

Har fått inntrykk av at INGBN ikke er det mest fysisk krevende, men bør man ha relativt god kondis og styrke, eller kan man satse på at det går seg til fort? Er nemlig ikke i superform, og kjenner at tiden renner ut for treninga. Er jente hvis noen lurte..

 

Et spørsmål til (jeg lurer på så mye) Synet mitt ble godkjent på sesjon, men hvorfor må de teste det en gang til før jeg drar opp? Jeg er redd for å få vite at det plutselig er for dårlig nå, men er det mulig at det skjer? Ser tilnærmet perfekt med linser/briller. Har -1,00 og litt skjeve hornhinner, så det er ikke snakk om så mye.

Endret av chrimari
Lenke til kommentar
Takk for svar! Helt siden jeg ønsket å komme inn i militæret så har jeg fryktet skigåing, for jeg er redd for å falle fra alle slik at det hele går i dass..Et par dager er vel overkommelig håper jeg. Litt vanskelig å trene meg opp i det uten særlig skiføre her jeg bor.

 

Har fått inntrykk av at INGBN ikke er det mest fysisk krevende, men bør man ha relativt god kondis og styrke, eller kan man satse på at det går seg til fort? Er nemlig ikke i superform, og kjenner at tiden renner ut for treninga. Er jente hvis noen lurte..

 

Man må ikke være supermann eller superkvinne for den del for å tjenestegjøre i INGBN, men jo i bedre form man er i, jo lettere blir det. Det mest krevende i starten er turen opp til Mauken (skytefeltet) det ligger et par km oppafor leieren og det er en noen ganske harde bakker opp dit. Men de som ikke er i form ved innrykk, kommer seg ganske fort etter en del turer opp dit.

 

Når det gjelder skigåing så er ikke det noe å uroe seg for. Vi hadde et par stk i troppen som aldri hadde hatt ski på beina, hvilket var god underholdning for oss andre til tider. Men de kom seg igjennom øvelsen som alle andre.

 

Lykke til, du kommer til å få et kjempe år på Skjold :)

Lenke til kommentar

Vil bare nevne at i PING så har de rek tropper, og der er det supermenn som tjenestegjør:P

Neida.. ingen fare, vi hadde noen hvalrosser på inntak, men de kom seg gjennom rekrutten de og.

 

Angående hvor fysisk hardt det er, så varierer det fra kompani til kompani..

Vi hadde relativt mye FYFO, men så trenger man jo generellt god form når man skal trene stridsteknikk(noe vi gjorde en del synest jeg).

 

Vi gikk vel på ski en øvelse, og 2 eller 3 dagsturer, og for å si det slik, var en del som ikke hadde tatt i ski før, men de kom seg gjennom det de og.

 

Til dere som skal inn så ønsker jeg dere lykke til, og hvis noen skulle komme på kaserne Heistad så kan du tenke at jeg har gått å sullet og vasket akkurat de gangen du driver å løper gjennom, på frebrilsk jakt etter en ullsokk som mangler.

Og så et lite tips: Når dere kommer opp er det jævlig mørkt, det hjelper utrolig godt på humøret, å komme seg bort på kantinen, eller velferden, så bli med fok som skal bort dit, heng dere på aktiviteter. gjør noe, da er ikke vinteren så ille. Og så kan dere glede dere til sommern, og den herlige naturen som er der

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Også har man Oversetting hvor jeg har vært i snart et år nå.

Vi har 2 lag, Ferge og Båtlaget.

Båtlaget driver med innsetting av fotsoldater over fjord og elv. Reccing av områder for ferga, sikring av ferga. Der vil man klare seg helt fint uten noen førerkort. Er ikke veldig fysisk krevende, men det kan ta på å kjøre båt i 30 knop i -5 en hel dag.

 

I fergelaget er det en større fordel å ha B-lappen. Er rundt 10-20 som får C-lappen av rundt 30. Noen av disse igjen vil få G8 (lastebilkran) og 1 eller 2 får mobilkran og hjullaster.

Etter rekrutten var det rimelig slapt siden det er så sinnsykt mange kurs man skal igjennom. Fergedrifting er ikke spesielt tungt, men det er noen tunge løft under byggingen. Men når man har bygd ferga står man som regel rett opp eller ned. Og det kan være litt kjølig siden man ofte driver på ved kysten.

Og det kan fort bli en god del periodisk. Siden vi har lastebilkraner og mobilkran har det blitt en del vaktmester arbeid.

Men vi har i det minste forsvarets tøffeste lastebiler: MAN 8X8

Det er også vi som bygger broer hvis det skulle trengs, og vi har noen mobile broleggere.

 

Vil du få litt kompetanse når du er inne ville jeg gått for fergelaget eller Maskin troppen. Båtlaget har nok mer action, men du får ikke noe særlig kompetansebevis å ta med hjem. Eneste er at du lett kan ta båtførerprøven etter at du har fått Millitær båtklasse 2.

 

Vi har også Ingeniørdykkerne, men de har bare innrykk om høsten og det er opptakskrav.

 

Vi hadde skimarsjen vår første uken etter påske, men de fleste i Ferge slapp pga oppkjøring på lastebil. Jeg fikk dog kose meg med 45km på natoplank med pulk i et lag hvor alle var elendige på ski. Men vi klarte oss og det var ikke en spesielt ille tur. Men vi var veldig heldig med været.

Truger har jeg aldri hatt på meg, og natoplank har jeg aldri brukt etter skimarsjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...