Gå til innhold

Skal du bli spillutvikler? Er du spillutvikler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
(..) jeg har sett en del annonser der diverse firmaer (Bioware f.eks) har søkt etter "Game Designer" (tror det var tittelen som ble brukt). Ifølge beskrivelsen ble det her søkt etter personer som skal ta seg av det å skape innhold i form av historier for quests, "lore", etc. Dette er virkelig en type stilling jeg kunne ønske å sikte mot, problemet er bare å finne ut hvor man skal begynne. Er det noen som er litt mer på innsiden av miljøet her som har noen tips om hviklen utdanning man bør se på? Eventuelt hva de som nå driver på med slikt har gjort før?

 

For meg så det ut som om det ble lagt mer vekt på erfaring enn utdanning, for å si det slik. Men det kan jo likevel være greit å peile seg inn på noe som har relevans for jobben. Og ja, jeg er klar over at å kunne ende opp med en slik jobb kan være vanskelig. Men det nytter så absolutt ikke å la være å forsøke.

 

Til sist la jeg også merke til at NWN Editoren ble nevnt i flere lignende annonser, så har planer om å sette meg ned med denne her en dag og komme i gang.

 

Heisann! Du har helt rett i at en ikke behøver være professor i matte for å jobbe med spill. På Funcom har vi flere ulike type designere; AI designer, quest designer og gameplay designer. De to sistnevnte designer og implementerer quests og all gameplay som skal være i et playfield. Førstnevnte driver med AI, og er derfor litt mer rettet mot scriptere/programmere. Jeg jobber selv som gameplay designer, og har en Bachelorgrad fra Høgskolen i Hedmark (Opplevelsesproduksjon og Interaktive Medier - se tidligere i tråden for mer info). Ang. hvilken utdanning du burde ta; jeg tror en først og fremst burde få seg en bra *utdanning* - f.eks. innen programmering, generell design, psykologi, arkitektur, etc. Dvs utdanningen du tar MÅ ikke være spillrettet; mange 'spilldesignutdanninger' er dessverre fortsatt litt mangelfulle.

 

I tillegg til utdanningen burde en drive masse med spill og spilldesign på fritiden. Spill mange ulike spill i ulike sjangre (spill mange MMOs om du vil jobbe på Funcom ;)), les spilldesign-bøker og finn ut hvordan spill faktisk fungerer. Design dine egne spill; disse behøver ikke være digitale - brettspill fungerer fint. I tillegg er det ikke dumt å lære seg et eller flere leveldesign-verktøy som UnrealEd eller Source. Og ja, NWN Editoren er flott å bruke om en vil lære seg hvordan en implementerer innhold i spill.

 

For å konkludere; gjør alt du kan for å forstå hva spill dreier seg om - fra så mange ulike vinkler som mulig. Lykke til! :)

Endret av djorgen
Lenke til kommentar
7. Du må ha interesse og lidenskap for spill, du må virkelig ønske dette. Hvis du er likegyldig så kommer du aldri til å komme noen vei.

 

 

 

Akkurat dette punktet er nok det viktigste. Du må drive med det på fritiden din og ha genuin interesse for det.

Jeg jeg studerer informatikkfag nå, og jeg sliter voldsomt med å motivere meg, har ikke like mye interesse for det som jeg trodde jeg hadde da jeg startet med det. Pluss at interessen for data sånn generelt har gått ned. Ikke en heldig kombinasjon.

Lenke til kommentar
Spille alt for mye. Checked :lol: Så spillprogrammerings linja på NITH kan være noe å se på ? :thumbup:

 

Jeg tipper du faller i kategorien som ikke passer inn i det hele tatt i denne bransjen. Som Nailer sier, det er utrolig hvor mange som tror IT er en dans på røde roser, it aint. Det er et hav av teknologier og språk man må sette seg inn i.

 

NITH har f.eks fokus på prosjektarbeid som er tett opp mot arbeidslivet. Dette har jo for min del vist seg å ikke stemme i det hele tatt. For noen yrker (programmeringsrelaterte) vil nok denne prosjektsformen stemme godt overens med den man lærte, men jeg på min side driver med drifting og sikkerhet faller helt utenom denne kategorien. Tilpassningen er ikke gjort på 1-2-3 heller.

Lenke til kommentar
Spille alt for mye. Checked :lol: Så spillprogrammerings linja på NITH kan være noe å se på ? :thumbup:

 

Jeg tipper du faller i kategorien som ikke passer inn i det hele tatt i denne bransjen. Som Nailer sier, det er utrolig hvor mange som tror IT er en dans på røde roser, it aint. Det er et hav av teknologier og språk man må sette seg inn i.

 

Så du kan bedømme om en person kan bli noe innen programmering etter én skrevet linje? Imponerende.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar
Spille alt for mye. Checked :lol: Så spillprogrammerings linja på NITH kan være noe å se på ? :thumbup:

 

Jeg tipper du faller i kategorien som ikke passer inn i det hele tatt i denne bransjen. Som Nailer sier, det er utrolig hvor mange som tror IT er en dans på røde roser, it aint. Det er et hav av teknologier og språk man må sette seg inn i.

 

Så du kan bedømme om en person kan bli noe innen programmering etter én skrevet linje? Imponerende.

 

Poenget er vel at hypotesen "Jeg liker å spille, derfor liker jeg å lage spill" ikke holder mål i ca. 99% av alle tilfeller.

 

Jeg liker å spise god mat, men liker ikke lage den.

 

Det som går igjen hos kollegaene mine er at de liker å lage ting, og har likt det siden de var små. Føler du ingen trang for kreativ utfoldelse er det vanskelig å finne motivasjon i programmering.

Endret av Nailer
Lenke til kommentar
Det ble sagt i tråden at man måtte spille mye og ha interesse for spill for å bli noe innen bransjen, hvilket var det eneste Silo sa.

 

Jeg ser ikke noe hensikt i å spille mye for å være en god spillutvikler. En spillutvikler er så mangt, er det snakk om å implementere en UI som et annet grafisk team har laget? Er det snakk om å lage en motor, hvor fokus på optimalisering, modularitet og portabalitet kanskje er viktigst? På sistnevnte er det vel NULL behov for å ha spilt mye, eller?

 

Rett meg om jeg tar feil.

 

Men ja, jeg forhåndsdømmer her. For det har vist seg gang på gang, erfaringsmessig, at det er mange som tror det er så forbasket enkelt.

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at han ikke kom til å bli stor, jeg sa at sjangsene var små. Med "stor" mener jeg å jobbe i et stort, eller middels-stort spillselskap, som Funcom. Men at du faktisk kan dømme, og si helt sikkert at han ikke kommer til å bli noe etter at han har skrevet 10 ord, det er litt tvilsomt.

 

EDIT: Denne tråden er for å hjelpe nybegynnere til å realisere drømmene sine, ikke knuse dem.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar
Vet enda ikke hva jeg kan gå videre for å komme innenfor noe med spill og gjøre. Any help?

Det spørs hva du skal bli innenfor spill. Som du sikkert har fått med deg, sitter ikke en person med alle oppgaver. Noen tegner, programmerer, animerer, modellerer, lager idéer, skriver historier, driver vedlikehold, selger spill, skriver om spill eller feiltester. Og mye mer. Et tips kan jo være at du har som mål å fullføre videregående skole uten å stryke, for da får du generell studiekompetanse. Mens du går på skolen kan du starte med å tegne litt for å finne ut om du er flink til det eller liker det. Etterhvert kan du prøve deg på programmering og se om det er spennende. Du må rett og slett prøve ut ting og finne ut hva som passer for deg.

 

Lker du programmering, kan det i tillegg være lurt å ta litt matematikk og fysikk for det må du uansett ha for å komme inn på noen høgskoler/universiteter som lærer bort programmering. Evt. finnes også TRESS-ordningen hvis du ikke tar det på VGS.

 

Ellers er det jo bare å lese tråden her og tenke litt selv :)

EDIT: Denne tråden er for å hjelpe nybegynnere til å realisere drømmene sine, ikke knuse dem.

Denne tråden er for å diskutere spillutvikling og for å se hvem som driver med det, er i en utdanning til det eller tenker på å prøve seg som spillutvikler.

Lenke til kommentar
EDIT: Denne tråden er for å hjelpe nybegynnere til å realisere drømmene sine, ikke knuse dem.

Denne tråden er for å diskutere spillutvikling og for å se hvem som driver med det, er i en utdanning til det eller tenker på å prøve seg som spillutvikler.

 

Ja, og dermed kan de som driver med slikt komme med tips og råd til folk som tenker på å prøve seg som spillutvikler, og dermed gi dem veiledning eller i det minste et kart over hvilke veier det er mulig og ta, og hva de forskjellige veiene inneholder. Jeg burde kanskje ikke sagt direkte "realisere drømmene sine", men kanskje heller "Komme med produktiv informasjon til de som kunne tenke seg å bli noen innen spill". Å si til noen at de er sjangseløse er veldig lite produktivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...