Gå til innhold

skala i BK'en


heggstad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg personlig synes at karakterer er noe tull. Den primære grunnen til det er ikke finnes noen målbare kriterier man kan gi karakter ut i fra. Og da blir det kun synsing; og da kan man like gjerne kaste en terning (bokstavelig talt).

 

Det er bedre å sette seg ned og studere bildet og gi litt fornuftige tilbakemeldinger.

 

Hvis dere vil ha bildene deres målt opp mot andre, så foreslår jeg fotokonkurransen istedet.

 

Tom

Her er jeg helt enig. En karakter sier ingen ting om et bilde da den alltid vil være relativ. Ordentlige kommentarer kan derimot hjelpe en til å bli en bedre fotograf.
Lenke til kommentar

Jeg kommer sannsynligvis alltid til å ha lyst på samme type / like streng kritikk som en som stiller i klassen "profesjonell" dersom et slikt system blir innført, selv om jeg nok ikke egentlig hører hjemme i den klassen mtp ferdighetsnivået mitt. Jeg er med andre ord ikke helt enig i at vi bør dele inn i slike grupper. Jeg synes dog at systemet på foto.no har potensiale til å fungere bra, der man velger om man vil ha "ærlig kritikk", "ærlig kritikk, men også hjelp" eller bare hjelp. Dersom man fikk lagt inn noe med noe a'la den ordlyden kunne det ha vært bra, men jeg tror ikke man bør blande inn "amatør" og "viderekommen" i dette systemet.

Lenke til kommentar

Beklager, men jeg syntes ikke dette var noen god idé. Karaktersystemer krever at man har en referanseramme, og ikke minst er enighet om denne. For meg blir det et tomt tall som strengt tatt ikke forteller noe som helst om noen ting.

 

Om bildekritikken skal forbedres i noen retning, så er det bedre om de som legger ut bilder blir flinkere til å spørre etter det de vil ha. Ønsker du kritikk på komposisjonen, teknisk, presentasjon, lyssetting etc? Hvis man har slike spørsmål er det mye lettere både å gi kritikk og å lære noe av det.

Lenke til kommentar

(Har ikke lest noen kommentarer her, så skyt meg om jeg gjentar noe som er sagt)

 

Å innføre karakterer vil gjøre at folk føler et konkuranseinnstinkt, og om å få best karakterer... Det vil føre til stemmefisking/koseklubber, og det vil føre til at man kan "straffe" andre med å legge lave kommentarer. Det vil også bli brukt i forbinnelse med "Jeg er bedre enn deg, se på karakterene mine" som ikke er håndfast, fordi vi ikke er anonyme fra første stund.

 

Jeg foreslår heller at de som er interessert i det skriver x/10 i kommentarene sine til andre, og evt maser frampå ved å skrive det i førsteposten om de vil ha på sine bilder. Noe mer omfattende trenger vi ikke. Det er en grei pekepinne ja, men sjansen for at den blir misbrukt er stor. Se bare på photosight.org der mange sender stoore klemmer ved å smiske med 5'er (topp) og neon som gir 2 på bilder som virkelig ikke fortjente annet enn 4,5+...

Lenke til kommentar
Men vil heller lage et system med ulike kategorier for kritikk. Fra streng kritikk som her . Dette er ikke noe nyskapende, men synes at det ville ha løftet BK'en.

 

Oi! De gruppene der har jeg ikke sett på foto.no før, selv om de sikkert har vært der lenge. Noe slikt kunne ha fungert også her, vil jeg tro. Muligens med visse modifikasjoner, så man ikke låser seg fast til å legge inn bilder eller kommentarer i den ene gruppen. Jeg tror ikke at slike grupper bør gjenspeile kunnskapsnivå, men heller hvilket nivå man vil ha på kritikken man får - for det er en ganske stor forskjell mellom de to.

Lenke til kommentar
Men vil heller lage et system med ulike kategorier for kritikk. Fra streng kritikk som her . Dette er ikke noe nyskapende, men synes at det ville ha løftet BK'en.

 

Oi! De gruppene der har jeg ikke sett på foto.no før, selv om de sikkert har vært der lenge. Noe slikt kunne ha fungert også her, vil jeg tro. Muligens med visse modifikasjoner, så man ikke låser seg fast til å legge inn bilder eller kommentarer i den ene gruppen. Jeg tror ikke at slike grupper bør gjenspeile kunnskapsnivå, men heller hvilket nivå man vil ha på kritikken man får - for det er en ganske stor forskjell mellom de to.

 

Se på kommentarene der du, er ikke særlig stor forskjell fra de andre "nivåene"

Lenke til kommentar
(Har ikke lest noen kommentarer her, så skyt meg om jeg gjentar noe som er sagt)

Du kommer faktisk med et nytt poeng her; men det går ann å lese alle postene her; står vettugt innenllom ;)

 

Å innføre karakterer vil gjøre at folk føler et konkuranseinnstinkt, og om å få best karakterer... Det vil føre til stemmefisking/koseklubber, og det vil føre til at man kan "straffe" andre med å legge lave kommentarer. Det vil også bli brukt i forbinnelse med "Jeg er bedre enn deg, se på karakterene mine" som ikke er håndfast, fordi vi ikke er anonyme fra første stund.

Du har et godt poeng her. Ettersom bildekritikken er ment som hjelp til å bli bedre som fotograf, så kan karakterer virke mot sin hensikt.

 

Jeg foreslår heller at de som er interessert i det skriver x/10 i kommentarene sine til andre, og evt maser frampå ved å skrive det i førsteposten om de vil ha på sine bilder. Noe mer omfattende trenger vi ikke. Det er en grei pekepinne ja, men sjansen for at den blir misbrukt er stor. Se bare på photosight.org der mange sender stoore klemmer ved å smiske med 5'er (topp) og neon som gir 2 på bilder som virkelig ikke fortjente annet enn 4,5+...

Det er som du sier ingenting i veien å be om en karakter; men som du sier, jeg tror det ikke vil være til stor hjelp.

 

Kan i tillegg lage et Galleri-Underforum så de her inne som ikke tåler å høre sannheten får et sted å henge...

Sannheten tåler vi; så lenge den presenteres på en ordentlig måte ...

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...