Gå til innhold

Hva bør en back ha?


Kranjcar

Anbefalte innlegg

Jeg satser skikkelig på fotball og jeg er back, men kan også spille midtbane. Er 16 år.

 

Mine sterke sider:

 

- Ballsikker

- Teknisk

- Helt grei kondis

- Bra spillerforståelse

- Bra pasnings- og skuddfot

 

Mine svake sider:

 

- Ikke så veldig rask

- Kunne hatt bedre kondis

- Ikke så god på venstrebeinet (klarer å sentre harde og presise pasninger langs bakken, men ikke i lufta.)

 

 

Hva bør jeg trene på? Og hva bør jeg forbedre?

Endret av strevens
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spilte selv høyreback på et meget godt lag i min tid (3-4 år siden nå).

Var også en tur innom kretslaget/sonelaget.

Hurtighet, kondisjon og god teknikk er alfa omega. Man må være offensiv som back (vingback), og bli med opp så ofte man kan, men da er det også viktigere å bli med ned igjen. Intervalletrening er viktig for å få opp kondisjonen.

 

Vet ikke hvilken formasjon dere spiller, men vi spilte 4-3-3. Da var det svært viktig å ha god samhandling med indreløper og ving på min side, slik at vi kunne gå på løp, åpne rom for hverandre og spille vegg med hverandre (gi hverandre pasningsalternativer hele veien.)

Jeg scoret en hel del mål pga av dette samarbeidet.

 

Er du taklingssterk?

Lenke til kommentar
Spilte selv høyreback på et meget godt lag i min tid (3-4 år siden nå).

Var også en tur innom kretslaget/sonelaget.

Hurtighet, kondisjon og god teknikk er alfa omega. Man må være offensiv som back (vingback), og bli med opp så ofte man kan, men da er det også viktigere å bli med ned igjen. Intervalletrening er viktig for å få opp kondisjonen.

 

Vet ikke hvilken formasjon dere spiller, men vi spilte 4-3-3. Da var det svært viktig å ha god samhandling med indreløper og ving på min side, slik at vi kunne gå på løp, åpne rom for hverandre og spille vegg med hverandre (gi hverandre pasningsalternativer hele veien.)

Jeg scoret en hel del mål pga av dette samarbeidet.

 

Er du taklingssterk?

 

Ja. MEGET taklingssterk! :)

 

Jeg driver å løper intervaller hver dag (gerilja kardio), så da blir jeg vel både raskere og får bedre kondis fortløpende!

 

Formasjonen laget spiller varierer mellom 4-4-2 og 4-3-3. Jeg er med fram nesten hele tiden, men er litt dårligere defensivt. Laget jeg spilte på i høst er svakere enn det laget jeg skal spille på i våres. Jeg scoret forøvrig 8 mål på 6 kamper i høst som venstreback.(Vende innover i banen og gå forbi noen menn og banke ballen i motsatt kryss var gjentager en del ganger i høst.. :) )

Endret av strevens
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du spiller mest venstreback så er det vel ingen dum idé å forbedre venstrebenet ditt.

Og hva med innlegg? En god back bør være en jævel i å slå innlegg og langpasninger.

 

Defansivt så er det vel mye rutine og taktiske kunnskaper, det å posisjonere seg rett og det å sette inn press.

 

 

Men ja, kondisjon er som tidligere nevnt alfa omega, for selv en dårlige fotballspillere blir gode med god kondisjon.

Lenke til kommentar
Hvis du spiller mest venstreback så er det vel ingen dum idé å forbedre venstrebenet ditt.

Og hva med innlegg? En god back bør være en jævel i å slå innlegg og langpasninger.

 

Defansivt så er det vel mye rutine og taktiske kunnskaper, det å posisjonere seg rett og det å sette inn press.

 

 

Men ja, kondisjon er som tidligere nevnt alfa omega, for selv en dårlige fotballspillere blir gode med god kondisjon.

 

Sant det, men jeg er en jævel ( :D ) til å vende innover i banen for å score mål fra lanskdd fra backplass, og det blir vanskeligere med venstrebeinet på høyreback. Men jeg blir nok høyreback utover nå. Siden det er mye høyere nivå der jeg skal spille, og da blir det vanskeligere å drible av 2-3 mann for så å score. Da blir det vel viktigere å ha bra innlegg. Noe jeg har.. :thumbup:

 

Er forøvrig på veldig god vei med å få bedre kondis, siden jeg har vært ute å løpt hver dag de siste 3 ukene (+ litt innebandy og løkkefotball). (Bortsett fra èn hviledag.)

 

Jeg har jo egentlig ikke et dårlig venstrebein. For jeg klarer jo å slå en hard og presis pasning med venstrebeinet 20-30m. Men med høyrebeinet så slår jeg meget presise 60-70 meters pasninger i lufta lett.

Endret av strevens
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du burde kunne bruke begge beina dine, og det må du nesten bare øve på. Innlegg og langpasninger er viktig, det burde forsvaret kunne. Og kondis er viktig i tilfelle de har en dritrask spiss, eller om du blir med opp i angrep, så intervaller er jo bra å trene på det. OG å jogge ofte, flere ganger i uka.

Samtidig må du også være hard i taklingene, og å lese spillet godt. Det er jo forsvaret som er bakerst på banen, og de har da den største 'oversikten' over banen, men det er ofte midtstopperenes oppgave å rope ut om plasser og sånt (og kaptein).

Så. Du må vel bare trene deg opp. Haha.

 

Spiller selv back eller midstopper, og noen FÅ ganger midtbane (selvom jeg kan det da liksom : P). Mest sentral midtbane.

 

Eh ... heh.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...