Gå til innhold

Hvilken temperatur er mest rett?

ropez

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har montert en Lian-LI temperaturmåler som viste 47,2 grader. Føleren er montert under en TermalTake "Silent Viking" kjøleribbe, slik at spissen på føleren akkurat kommer inn på den runde kopperflaten som ligger mot cpu-kjernen. Sandra viste på samme tid 52 grader. Hva tror dere er mest til å stole på? Temperaturene ble målt etter 3t45m kontinuelig 100% CPU usage (kjørte XPKey.exe for de som vet hva det er...)

System:

TBird 1000/266@1125/150 (oppdateres til Barton 2500+ i morgen)

Gigabyte GA-7VAX (Via KT400)

2*256 TwinMOS PC3200@ganske rask instilling

Viften på "Silint Viking" er byttet ut til en papst 26dB(a) som er noe nedjustert.

Hercules 3dProph FDX8500LE med "Original ATI 8500"-bios og et nyinnstallert "custom" kjølesystem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden Sandra leser av temperaturen av en temperaturmåler som sitter bak CPU socket så er den mest riktig. Den andre sensoren vil alltid være litt kaldere fordi den ikke er rett ved CPU core.

Skrevet

hmm.. er det noen form for "temperaturledende" kontakt mellom core og den måleren som er bak socket? Luft/Plast leder jo ikke noe særlig med varme...

Skrevet

Et spørsmål til: Tror du kjølingen vil holde til den nye prosessoren (se første innlegg på denne siden)

Skrevet

Jeg har helt siden jeg satte sammen min første pc for ca en måned siden vært i tvil om hvilke temperaturmålinger jeg kan stole på. Har også brukt div. temperaturmålings software, blant annet aida, asus probe og motherboard monitor som jeg bruker nå. Med MBM 5 får jeg følgende målinger idle:

- Motherboard 26 C (sensor Asus 1)

- CPU 42 C (sensor Asus 2)

- CPU diode 58 C (sensor W83L785TS-Diode)

(BIOS 46-47 C)

Mitt spørsmål blir da, hvilke av CPU målingene skal jeg forholde meg til? 42 C er ikke så verst, men 58 C er vel noe man bør gjøre noe med!

Takker alle som tar seg tid til å svare på dette innlegget :D

Skrevet

Jeg ville stolt på den externe temperaturmåleren. Jeg opplevde å få 12C høyere temperatur kun ved å bytte hovedkort. (Celeron 1,7GHz på Abit BD7-II og AOpen MX4GER)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...