Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin stopper under oppstart. - Nforce 780i


Anbefalte innlegg

Hei, har litt problemer med pcn min som jeg håper noen kanskje kan hjelpe meg å løse..

Igår så hadde jeg nettop installert noen oppdateringer og litt sånt til diverse programmer så tengte at en vanlig reboot var på sin plass. Det skulle jeg nok aldri ha gjort, for nå nekter maskinen å starte igjen. Jeg har et XFX Hovedkort og maskinen stopper der hvor XFX logoen vises. Så jeg får alltså ikke kommet meg inn i bios eller noe sånt.

 

Har prøvd litt standard ting her, som å ta ut den ene rambrikken og teste forskjellige plasseringer osv. Har også flyttet på jumperen og tatt ut bateriet for å resette Cmos.

 

På hovedkortet så er det et lite display som viser en 2sifret kode som skal hjelpe til med å forklare hva som er galt. Men disse kodene varierer. Hvis jeg har i begge rambrikkene så rebooter pcn straks den kommer til XFX logoen. Og får da frem kodene 52-5d (forklaring under). Men hvis jeg kun har i en rambrikke så låser maskinen seg når den kommer til 52.

 

52 = Memory test - Test all memory of memory above 1MB using virtual 8086mode, page model and clear the memory.

5d = Onboard I/O - Init Initializing onboard super IO - (usikker på om det er bokstaver eller tall.)

 

Så hvis noen har den fjerneste anelse om hva jeg må sjekke nå så skrik ut. for jeg har gått tom for ideer. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Update: har nå kommet et steg lenger. Hvis jeg lar maskinen stå og gå i ca 30min ved logoen så kommer jeg etterhvert dit jeg kan velge å gå inn på bios. Men alt går saaaaakte. Virker som om jeg sitter på en maskin fra 1975. absolutt alt lagger, skriften i bios henger etter. og tastaturet reagerer knapt.

 

Noen som utifra dette kan se hva som kan være galt? kan det ha skjedd noe med cpu?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...