Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Database i MS acccess HJELP!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg sitter å brynes litt på en oppgave.

 

Kan noen hjelpe meg over hvordan jeg kan lage et godt system i Microsoft access.

 

Hvor man kan

Registrere kunder, hvor man selv fyller inn det kundenummeret som kunden skal ha, legger inn navn og adresse, og så en drop meny boks over hvilket nett kunden tilhører (f.eks Trondheim eller Hamar), og ut ifra det skal den slå opp hvilke mac adresser som er tilgjengelig for kunden.

Da når denne mac'en er valgt, så fjernes den fra listen, og legges i en liste over tatte mac adresser.

 

Det må også være en søkefunksjon, hvor man kan søke på evnt mac adresse, kunde nummer, navn og eller adresse, og ut i fra det kunne vite hvilket modem kunden har osv.

 

Det må også være en funksjon hvor da "admin" går inn å kunne registrere mac adresser, til de forskjellige nettene, slik at nye macadresser blir tilgjengelig når man skal registrere nye kunder og velge mac til dem.

 

Huff er skikkelig lost, lol...

jeg ser jo HVA jeg må gjøre, men er så usikker på hvordan evnt tabellere, skjemaer, spørringer osv jeg må lage.

 

Kan noen hjelpe meg??

 

Takk på forhånd

Irene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en stund siden jeg brukte Access noe særlig, men jeg kan komme med et par innspill.

 

Er det ikke like greit å lage auto-nummer og primærnøkkel av kundenummeret siden det uansett må være unikt?

 

Med MAC-adresse, mener du egentlig IP-adresse? MAC-adresser følger hvert enkelt nettverkskort og er unikt i verden (Den kan i utgangspunktet ikke forandres). En IP-adresse er ikke unik annet enn i det gjeldende nettverket og kan enkelt byttes (automatisk eller manuelt).

 

Sånn som jeg har forstått det trenger du vel bare to tabeller og to skjemaer.

 

- Én tabell for kundeopplysninger og én for IP/MAC-adresse.

- Ett skjema for å skrive inn opplysninger om kunde samt velge adresse fra en liste

- Ett skjema for administrasjon / legge til flere adresser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...