Gå til innhold

Lukkertid på tele uten IS?


Anbefalte innlegg

Jeg leste for en tid tilbake om en tommelfingerregel som sa at når du bruker zoom så skal du aldri gå under antall mm med antall ms.

 

50mm = minst 1/50 sekunder

200mm = minst 1/200 sekunder

400mm = minst 1/400 sekunder, osv,

 

Men dette gjaldt da for filmkameraer eller 35mm sensorer.

 

Stemmer dette? Er man garantert klare bilder da sett at du holder utstyret godt og stødig? Og gjelder den samme regelen for 1,6x crop sensorer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, det har ikke noe med zoom å gjøre. Zoom er bare en betegnelse som sier at du kan endre brennvidden til objektivet. Et zoomobjektiv kan godt være et vidvinkelobjektiv. Uttrykket du tenker på er tele, men i utgangspunktet gjelder den tommelfingerregelen uansett brennvidde (vidvinkel, normal eller tele), ikke bare for teleobjektiver.

 

Det gjelder i utgangspunktet for 35mm-format, og du bør egentlig gange (vel, teknisk sett blir det divisjon) lukkertiden med cropfaktoren på cropsensorer. Dvs. der du bør ha 1/50 sek på 35mm-format bør du ha 1/80 sek på 1,6-crop.

 

Men som alle andre tommelfingerregler skal den tas med en solid klype salt. Er du stødig på hendene kan du klare deg med mye lengre lukkertider og fremdeles få et akseptabelt resultat. Er du skikkelig skjelven må du kanskje ned på halvdelen eller en fjerdedel av det tommelfingerregelen sier. Vekt på kamerahus og optikk har også mye å si. Og du må selvsagt også ta hensyn til hvorvidt motivet står stille eller ikke. Egentlig bør du bare prøve deg frem og finne ut hvor lange lukkertider du selv klarer å håndholde på med det utstyret du bruker.

Lenke til kommentar
Egentlig bør du bare prøve deg frem og finne ut hvor lange lukkertider du selv klarer å håndholde på med det utstyret du bruker.

Som Sutekh sier, det er bare å prøve. Det er faktisk den største fordelen digital har fremfor film. På digital kan du bare slette de bildene som skjærer seg, mens på film blir de med videre.

 

Jeg fikk et ok bilde av ei fruktskål med en 500mm handholdt på 1/50s.

Jeg hadde flere forsøk, men til slutt lyktes jeg.

Etter regelen burde jeg hatt 1/750s. (1/(500*1,5 crop)

Lenke til kommentar

Det er mye å tjene på å lære seg god teknikk når det gjelder å holde kameraet stødig. Ikke hold kameraet i 'løse lufta', men støtt armene/albuene inntil kroppen, stå bredt med benene, støtt deg gjerne til ting osv.

 

Et annet tips hvis du er helt i grenseland av det du normalt klarer å få skarpt er å ta flere bilder. Jeg har alltid kameraet i seriemodus (nedsatt til 2 bilder i sekundet) nettopp av denne grunnen. Tar du 3-4 bilder av samme motiv - gjerne i seriemodus så du slipper å ta fingeren av/på utløserknappen - så er veldig ofte minst et av dem akseptabelt skarpt selv ved lukkertider som er merkbart lengre enn det du normalt ville ha klart å få skarpt med håndholdt kamera.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...