Gå til innhold

Spørsmål om billedstabilisering


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg kjøpte meg nytt kamera for noen uker siden, et Canon EOS 1000d. Stort sett fornøyd, men jeg er usikker på billedstabiliseringen. Jeg merket i praksis ikke noen effekt av dette på bildene mine. Dette er nytt for meg, så jeg tenkte at det kanskje først og fremst var en gimmick uten praktisk betydning. Men så så jeg noen youtube-videoer som viste hvor effektiv slik billedstabilisering er. Forskjellen er jo virkelig dramatisk.

 

Jeg lurer rett og slett på om billedstabiliseringen i kit-objektivet mitt er defekt. For å teste det, zoomer jeg til 55 mm og retter kamera mot noen trær en kilometer unna. Billedstabilisering avslått. Slår på liveview og zoomer 10x inn. Bildet på skjermen rister som bare det, som forventet. Så slår jeg på billedstabiliseringsbryteren på objektivet. INGEN FORSKJELL. Jeg burde sett en klar forskjell mellom billedstabilisering av- og påslått her, burde jeg ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Billedstabiliseringen begynner ikke før du trykker utløserknappen halvt ned. Prøv uten live-view, sett IS på, sett objektiv på 55mm, se gjennom søker, se hvor rolig/urolig du klarer å holde kamere, trykk så utløser halvveis ned og se at billede i søkeren blir stabilisert..

Lenke til kommentar
Dette er en litt unøyaktig test.

 

Jeg ville heller tatt ti bilder på 55mm med lukketid rundt 1/25s. Dette er for lang lukketid for 55mm.

 

Ti med IS, ti uten.

 

Er det merkbar forskjell i skarphet mellom de to gruppene?

 

Takk for tipset. Ja, du har rett. Det var merkbar forskjell. IS-bildene var skarpere.

 

Billedstabiliseringen begynner ikke før du trykker utløserknappen halvt ned.

 

Ah, selvsagt. Jeg visste det måtte være en opplagt forklaring. Når jeg trykker utløserknappen halvt ned blir forskjellen svært tydelig i liveview-testen min. Nice.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...