Gå til innhold

Fallskjermjeger, marinejeger, kystjeger - Hva er forskjellen?


Slacks

Anbefalte innlegg

Skal inn til sesjon ganske snart og har nå begynt å tenke på hva jeg ønsker å gjøre i førstegangstjenesten. Har ikke peiling på hva jeg burde sikte meg inn mot, men har blitt litt nysgjerrig på de forskjellige --jeger typene man kan bli.

 

Marinejeger skal være det aller hardeste, og dette er jeg ikke kvalifisert for, men hva med Fallskjermjeger og kystjeger, er dette ekstremt hardt eller burde det være overkommelig? Jeg synes det hadde vært kjekt med en førstegangstjeneste litt utenom det vanlige, og hvis dere har andre anbefalinger så vil jeg gjerne høre om det også!

Endret av Saltvann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor skal man begynne..Fallskjermjeger(FJ) kan regnes som en spesialstyrke for vernepliktige. Ikke på nivå med marinejeger/spesjeger, men likevel hakket over kystjeger som (foreløpig) hører til blandt regulære styrker(regner ikke med profftroppen).

 

Uansett, google er din venn, mil.no er din beste venn, og mange andre tråder tar for seg dette. Gjør litt research og kom heller tilbake med litt mer spesifiserte spørsmål når du skjønner tegninga.

Lenke til kommentar
Skal inn til sesjon ganske snart og har nå begynt å tenke på hva jeg ønsker å gjøre i førstegangstjenesten. Har ikke peiling på hva jeg burde sikte meg inn mot, men har blitt litt nysgjerrig på de forskjellige --jeger typene man kan bli.

 

Marinejeger skal være det aller hardeste, og dette er jeg ikke kvalifisert for, men hva med Fallskjermjeger og kystjeger, er dette ekstremt hardt eller burde det være overkommelig? Jeg synes det hadde vært kjekt med en førstegangstjeneste litt utenom det vanlige, og hvis dere har andre anbefalinger så vil jeg gjerne høre om det også!

 

Foreslår at du bruker søkefunksjonen, leser på mil.no samt at du sjekker ut milforum. Dette er diskutert maaaaange ganger.

 

Men for å si det enkelt. Folk trener i flere år før de søker opptaket til Fallskjermjeger/Marinejeger/Spesjeger osv, så hvis du har tenkt til å søke burde du komme deg ut på en joggetur med en gang! Disse styrkene søker ikke den "vanlige" soldat, men en person som har høyt over gjennomsnittet motivasjon, fysikk, psyke osv. Mottoet til Fallskjermjegerne er jo "Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid". Og det sier MYE om dene styrken!

 

Det skal også sier at du ikke trenger å dra til disse styrkene om du ønsker en tjeneste utenom det vanlige. Du kan f eks bli grensejeger, være i jegerkompanier, bli stormer i Panserbataljonen, bli skarpskytter i pbn/2bn, du kan bli artillerijeger i Artbn, så mulighetene er MANGE!

Lenke til kommentar
Skal inn til sesjon ganske snart og har nå begynt å tenke på hva jeg ønsker å gjøre i førstegangstjenesten. Har ikke peiling på hva jeg burde sikte meg inn mot, men har blitt litt nysgjerrig på de forskjellige --jeger typene man kan bli.

 

Marinejeger skal være det aller hardeste, og dette er jeg ikke kvalifisert for, men hva med Fallskjermjeger og kystjeger, er dette ekstremt hardt eller burde det være overkommelig? Jeg synes det hadde vært kjekt med en førstegangstjeneste litt utenom det vanlige, og hvis dere har andre anbefalinger så vil jeg gjerne høre om det også!

 

Foreslår at du bruker søkefunksjonen, leser på mil.no samt at du sjekker ut milforum. Dette er diskutert maaaaange ganger.

 

Men for å si det enkelt. Folk trener i flere år før de søker opptaket til Fallskjermjeger/Marinejeger/Spesjeger osv, så hvis du har tenkt til å søke burde du komme deg ut på en joggetur med en gang! Disse styrkene søker ikke den "vanlige" soldat, men en person som har høyt over gjennomsnittet motivasjon, fysikk, psyke osv. Mottoet til Fallskjermjegerne er jo "Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid". Og det sier MYE om dene styrken!

 

Det skal også sier at du ikke trenger å dra til disse styrkene om du ønsker en tjeneste utenom det vanlige. Du kan f eks bli grensejeger, være i jegerkompanier, bli stormer i Panserbataljonen, bli skarpskytter i pbn/2bn, du kan bli artillerijeger i Artbn, så mulighetene er MANGE!

 

 

Er mange spennende tjenester i millitæret gitt! Men ser ut til at jeg heller mot GSV. Når det gjelder dagpenger/lønn hvordan regnes dette. Teller man med permdagene eller er det kun dagene man er der? Hvor mange dager er det vanlig å få betalt for under førstegangstjenesten?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Hvor skal man begynne..Fallskjermjeger(FJ) kan regnes som en spesialstyrke for vernepliktige. Ikke på nivå med marinejeger/spesjeger, men likevel hakket over kystjeger som (foreløpig) hører til blandt regulære styrker(regner ikke med profftroppen).

 

Uansett, google er din venn, mil.no er din beste venn, og mange andre tråder tar for seg dette. Gjør litt research og kom heller tilbake med litt mer spesifiserte spørsmål når du skjønner tegninga.

 

Jeg er kystjeger og fullførte utdanningen i 05 06. Jeg kan bekrefte at jeg ikke la meg i hardtrening før opptaket, men har alltid vært i god form. Alle de største guttene røk ut raskt ettersom at 90 prosent av opptaket dreier seg om psykisk innstilling.Hadde venner som ble fallskjermjegere og vi hadde så og si nøyaktig samme opptak. Poenget er at hjk har flere søkere og dermed flere som faller fra. Men selve opptaket og utdanningen krever like høy disiplin. Selvsagt kan du ikke ha høydeskrekk også i hjk. fallskjermjegerne er like lite elitesoldater og regne som kystjegrne.Det finnes ingen operative fallskjermjegere da det kun er en vernepliktig avdeling. Derfor er det utrolig at regjeringen i det hele tatt gidder å kaste bort så mye skattepenger på å drive en avdeling som har til hensikt å utdanne et fåtall for så å dimmitiere. man kunne like gjerne hatt spesialjegerutdanning på lik linje med mjk.

Gå sjøveien og søk enten kjk eller mjk.

Lenke til kommentar

Burre6: Det er en rekrutteringsportal til spesialjegertroppene, FAC-miljøet i TMBN, fjernoppklaringseskadronen og befalsskolene. Fallskjermjegerne trenes til å gjennomføre spesialoperasjoner, kystjegerne til å drive konvensjonell krigføring. Det betyr ikke at en nyutdannet fallskjermjeger er "bedre" enn en nyutdannet kystjeger, og vervede kystjegere som har vært inne en stund holder nok et enda høyere stridsteknisk nivå enn fallskjermjegerne gjør når de dimmer, av naturlige grunner, men fallskjermjegerutdanningen har tradisjon i Norge (en utdannet vernepliktige fallskermjeger til invasjonsforsvaret tidligere), og det er da ikke mer bortkastet å utdanne marinejegere som dimmer etter et år, enn å utdanne fallskjermjegere som dimmer etter ett år. Det er nemlig mange kystjegere og marinejegere som slutter etter et år, det er (av naturlige grunner) ikke plikttjeneste involvert der heller. Forskjellene er administrative, og det koster sannsynligvis litt å ha to opptak istedenfor ett (en spesialjeger som har gått via fallskjermjegergtroppen har jo vært gjennom to opptak), men tror ikke besparingene er så små. If it ain't broken, don't fix it!

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hei, har utrolig lyst til å bli kystjeger, er 17 og trener så godt jeg kan... men problemet mitt er at når jeg var på sesjon fikk jeg 3 på "Almenn evnetest" altså matte testen, og jeg har sett overalt, til og med ringt vpv og alle sier at jeg bare kan glemme Kjk med den karakteren fra sesjon... føler dette er veldig merkelig og har funnet sider der folk sier motsatt..dette etterlater meg forvirret...er det noen her som tror de vet svaret? jeg ønsker kjk så sykt mye og gjør hva som helst for å komme til det optaket...tror dere at hvis jeg sender søknad med god skrift der jeg forklarer situasjonen til de og viser stor vilje til å inn, at de tar meg inn uansett?? Nekter å la en sesjons dag ødelegge hele fremtiden i millitæret for meg :( ...

 

Takker for alle svar

Lenke til kommentar

Hei, har utrolig lyst til å bli kystjeger, er 17 og trener så godt jeg kan... men problemet mitt er at når jeg var på sesjon fikk jeg 3 på "Almenn evnetest" altså matte testen, og jeg har sett overalt, til og med ringt vpv og alle sier at jeg bare kan glemme Kjk med den karakteren fra sesjon... føler dette er veldig merkelig og har funnet sider der folk sier motsatt..dette etterlater meg forvirret...er det noen her som tror de vet svaret? jeg ønsker kjk så sykt mye og gjør hva som helst for å komme til det optaket...tror dere at hvis jeg sender søknad med god skrift der jeg forklarer situasjonen til de og viser stor vilje til å inn, at de tar meg inn uansett?? Nekter å la en sesjons dag ødelegge hele fremtiden i millitæret for meg :( ...

 

Takker for alle svar

Sorry kompis!

 

Har du 3 i almenns testen så har du det og du er da ikke tjenestedyktig i kjk.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei, har utrolig lyst til å bli kystjeger, er 17 og trener så godt jeg kan... men problemet mitt er at når jeg var på sesjon fikk jeg 3 på "Almenn evnetest" altså matte testen, og jeg har sett overalt, til og med ringt vpv og alle sier at jeg bare kan glemme Kjk med den karakteren fra sesjon... føler dette er veldig merkelig og har funnet sider der folk sier motsatt..dette etterlater meg forvirret...er det noen her som tror de vet svaret? jeg ønsker kjk så sykt mye og gjør hva som helst for å komme til det optaket...tror dere at hvis jeg sender søknad med god skrift der jeg forklarer situasjonen til de og viser stor vilje til å inn, at de tar meg inn uansett?? Nekter å la en sesjons dag ødelegge hele fremtiden i millitæret for meg sad.gif ...

 

Takker for alle svar

 

Du kan prøve å ringe VPV å spørre dem om du kan komme inn til sesjon en gang til? si at du hadde en dårlig dag, følte deg ikke helt bra. Veit ikke helt om dette funker, men kanskje vært et forsøk?

Lenke til kommentar

Hei, har utrolig lyst til å bli kystjeger, er 17 og trener så godt jeg kan... men problemet mitt er at når jeg var på sesjon fikk jeg 3 på "Almenn evnetest" altså matte testen, og jeg har sett overalt, til og med ringt vpv og alle sier at jeg bare kan glemme Kjk med den karakteren fra sesjon... føler dette er veldig merkelig og har funnet sider der folk sier motsatt..dette etterlater meg forvirret...er det noen her som tror de vet svaret? jeg ønsker kjk så sykt mye og gjør hva som helst for å komme til det optaket...tror dere at hvis jeg sender søknad med god skrift der jeg forklarer situasjonen til de og viser stor vilje til å inn, at de tar meg inn uansett?? Nekter å la en sesjons dag ødelegge hele fremtiden i millitæret for meg sad.gif ...

 

Takker for alle svar

Av ren nysgjerrighet, hvilken type matte hadde du på vgs, og hva kar. hadde du?

 

Til resten: Slik jeg har fostått det; fallskjermjeger har et utdanningsløp på 3-4 år, hva "kompetanse" står man med hvis man er fallskjermjeger i fgtj?

Lenke til kommentar

Fallskjermjeger er vel kun en tjeneste man kan ha i førstegangstjenesten(1 år)

Men det er ett veldig godt grunnlag til spesialjeger opptak, mtp at du vet hva du går til og treningen sitter.

Kommer man inn i HJK er det ett års utdanningsløp for å bli godkjent spesialjeger.

 

Men marinejeger utdanningen går vel på 3-4år vis jeg ikke tar feil, at man går under aspirant?

- rett meg vis jeg tar feil her nå..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...