Gå til innhold

Installering av Linux


aXept

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du burde klare deg fint med 10 GB på /. Nestegang du starter mint, åpne en terminal. Deretter sjekker du om du får noe relevant informasjon ved å skrive dmesg i terminalen etter at musa har klikka. Så kan du prøve å ta ut musa og putte den inn igjen og kjøre dmesg en gang til.

 

 

Ok skal sjekke det neste gang jeg booter, men prøvde å ta den ut og sette den inn igjen, da var ikke lyset på på musa lengre, det bare blinka... det røde under..

 

Jepps, da har jeg sjekka, den finner musen etc med navn og hele pakka. Tar jeg den ut og setter den inn igjen og skriver det en gang til så står det at den er disconencta.

Men det som er litt rart er at den funker som F på "Quit" menyen, der jeg kan restarte etc... Merkelig... Med en gang jeg er i desktopen så funker den i noen sekunder før den låser seg....

Styrer musen med num-paden nå, litt kjedelig egentlig da... hehe

 

Jeg bruker musa med en overgang til ps/2 plugg nå, da fungerer den. Er det noe drivere kanskje...

Men da fungerer den ikke ordentlig i WinXP, rullehjulet blant annet...

Endret av aXept
Lenke til kommentar

Vil tippe at det er Xorg som kødder det til for deg, men aner ikke hva det skyldes. Du kan prøve å bytte til evdev-driver for musa.

 

Først installerer du evdev slik "sudo apt-get install xserver-xorg-input-evdev". Deretter må du redigere xorg.conf så du benytter driveren: "sudo gedit /etc/X11/xorg.conf".

 

Finn seksjonen som omhandler musa di, og bytt ut "Driver mouse" med "Driver evdev". Sørg også for at følgende to linjer er til stede:

Option "CorePointer"
Option "Device" "/dev/input/mice"

 

Dersom det er funksjonalitet du savner etter dette (ekstra knapper etc) kan du prøve å følge hele denne guiden, men nivået her er litt over nybegynner.

Lenke til kommentar

Nå ser den delen som omhandler musen slik ut:

 

Section "InputDevice"

Identifier "Configured Mouse"

Driver "evdev"

Option "CorePointer"

Option "Emulate3Buttons" "true"

Option "Device" "/dev/input/mice"

EndSection

 

 

Det som skjedde nå var at etter jeg restarta nå så forsvant bakgrunnsbildet på desktopen og "min datamaskin" og resten av ikona på dekstopen. Og musen fungerer ikke bedre nå... Nå funker den heller ikke i påloggings vinduet før desktopen starter...

 

Når jeg nå skal restarte PC'en så kommer det opp en haug med ting og tang på skjermen om eth0 og alt mulig "Warn" greie, for å så komme tilbake til bildet som er når den starter opp før den så restarter ?! Hva skjer ?

 

 

Var inne i mappa /dev/input/ og såg nå, ligger to andre filer utenom "mice" der, "mouse0" og "mouse1" ?

Endret av aXept
Lenke til kommentar

Mulig evdev trenger å linkes rett til mouse0 eller mouse1, men jeg tror ikke det. Skjønner ærlig talt ikke bæret av hvorfor du får problemer med desktopen, og jeg kan vanskelig se for meg at det er direkte relatert til dette, men vi får starte i riktig ende og se litt i loggene. Hva gir "cat /var/log/Xorg.0.log | grep EE" deg?

Lenke til kommentar

La meg se, naar jeg skrev kommandoen der saa fikk jeg:

 

(ww) warning, (EE) error, (NI) not implended, (??) unknown.

(II) Loading extension MIT/SCREEN/SAVER

 

og et eller annet serial nummer...

 

Tok jeg vekk grep EE fra kommandolinja saa kom det noe greier her... Om musen da...

 

Forst:

 

(ww) Configured Mouse: No device specified,looking for one...

(II) Configured Mouse: Setting device option to ''/dev/input/mice''

(--) Configured Mouse: Device ''/dev/input/mice''

(==) Option ''CorePointer''

(**) Configured Mouse: always reports core events

(**) Option ''Device'' ''/dev/input/mice''

(**) Configured Mouse: Emulate3Buttons, Emulate3Timeout: 50

(**) Configured Mouse: ZAxisMapping: Buttons 4 and 5

(**) Configured Mouse: Buttons: 9

(**) Configured Mouse: Sensitivity: 1

 

Saa lenger ned kom dette:

 

(II) evaluating device (configured Mouse)

(II) XINPUT> Adding extended input device (Configured Mouse) (Type: Mouse)

(--) Configured Mouse: PnP-detected protocol: ''ExplorerPS/2''

(II) Configured Mouse: ps2EnableDataReporting: succeeded

SetClientVersion: 0 9

 

slik saa det ut ja.. :) Som du kanskje ser har tastatur spraket blitt engelsk uten videre, og jeg har mistet skjermopplosningen jeg hadde... samt fargene..

 

Skal jeg logge ut/bytte bruker saa laaser det seg.. Mye paa en gang her... hehe! :p

Lenke til kommentar

Tja.. Det er vel neppe noe poeng med Ubuntu, siden det er mer eller mindre det samme og muligens vil gi deg de samme problemene. Du kan jo teste Mandriva f.eks. Den distroen håndterer ufrie drivere og slikt godt såvidt jeg kan huske. Du får også veldig gode verktøy for systemadministrasjon. Pakkebehandleren er desverre ikke like god (min subjektive mening) men den fungerer vel godt nok.

 

Selv sitter jeg på Archlinux og mener vel at det er den ultimate (meta)distroen, men hvis du vil prøve deg på den kreves det en hel del innsats før du kan ta systemet i bruk.

Lenke til kommentar
Tja.. Det er vel neppe noe poeng med Ubuntu, siden det er mer eller mindre det samme og muligens vil gi deg de samme problemene. Du kan jo teste Mandriva f.eks. Den distroen håndterer ufrie drivere og slikt godt såvidt jeg kan huske. Du får også veldig gode verktøy for systemadministrasjon. Pakkebehandleren er desverre ikke like god (min subjektive mening) men den fungerer vel godt nok.

 

Selv sitter jeg på Archlinux og mener vel at det er den ultimate (meta)distroen, men hvis du vil prøve deg på den kreves det en hel del innsats før du kan ta systemet i bruk.

 

Tror ikke jeg skal begynne med noe avanserte greier, hehe! Men hva med SuSE og Debian og Red Hat etc, husker fra tidligere aar at det var svare greie...

 

Nå er i såfall Mint'en historie! :o)

MBRFIX'en var genial..

 

Får lese litt rundt og se hva jeg skal prøve neste gang.. :o)

 

Takk for hjelpa! :o)

Endret av aXept
Lenke til kommentar

Hm, lurer på en ting...

 

Hvis jeg setter opp 2 harddisker i PC'en, altså, ikke partisjoner. Og har XP på ene harddisken og Linux på den andre...Vil det da være like lett å ha "dual-boot" ? Sikkert teit spørsmål..

 

OG, i suse så brukte partisjons programmet start cylinder og slutt cylinder i steden for MB for å lage partisjoner.. Noen enkle huske regler for det ? Eller må jeg sitte å rekne med kalkulator... 1 var vel 7.89 mb hvis jeg ikke husker feil ? hehe

Lenke til kommentar

vel .ser at du fikk go hjelp her likevel :) Nettopp installert suse 11 her, la grub i starten på 1e harddiskpartitionen,ikke i mbr pga jeg bruker win98/winxp i tillegg.var ikke noe problem med det,partitioneringen var grei nok..

Vil du ha grei installering,brukervennlig etterpå i henhold til drivere etc er nok mandriva greiest(og powerpack allra helst) for da følger det med "restricted drivers" ,koster ikke stort den og man slipper jakte internet runt etter drivere for å kunne se film(dvd) og sånn..(K)ubuntu har en grei løsning for det og ska erkjennes.

hjelper ikke stort ehh.. ;)

Lenke til kommentar
vel .ser at du fikk go hjelp her likevel :) Nettopp installert suse 11 her, la grub i starten på 1e harddiskpartitionen,ikke i mbr pga jeg bruker win98/winxp i tillegg.var ikke noe problem med det,partitioneringen var grei nok..

Vil du ha grei installering,brukervennlig etterpå i henhold til drivere etc er nok mandriva greiest(og powerpack allra helst) for da følger det med "restricted drivers" ,koster ikke stort den og man slipper jakte internet runt etter drivere for å kunne se film(dvd) og sånn..(K)ubuntu har en grei løsning for det og ska erkjennes.

hjelper ikke stort ehh.. ;)

 

Vel, installasjonen gikk helt fint i openSUSE, alt var ferdig da den meldingen om at maskinen startes på nytt og så teller den ned fra 10... Når den skulle starte på nytt så skjedde ingenting... den bare stod der, i suse installasjonen.. kom ingen vei.. Det gikk en stund så jeg restarta PC'en med reset knappen... Og hva skjedde, joda... Boota til WinXP, ingen suse her i gården... Bytta jeg harddisk slik at den harddisken jeg installerte suse på (hd 2) til første valg i biosen, så ble skjermen bare svart... så ingen linux her i gården nei.. Hehe :no:

 

MEN, også i openSUSE så stoppet musen etter noen sekund... Vet ikke hva det er, holder på å skal prøve mandriva (powerpack) senere... Hvis det samme skjer der, så tror jeg faktisk jeg gir opp hele Linux'en... Litt surt... Var så innstillt på å få til dette...

Endret av aXept
Lenke til kommentar

rart du ska vare så plaget,mandriva er nok et greiere valg når det gjelder partitionering,installering og setup.

speciellt powerpack.Er noen linker i tilfelle der folk virkelig har peiling på suse:

http://www.opensuse.org/en/

http://forums.opensuse.org/

 

I mandriva er det i tilfelle problemer mulig å angi valg i uppstarten av installasjonsprogrammet,som lavere grafikk,specificere minnestørrelse,velge expert nivå som man trenger for partitionsdelen...man får valgmulighet til å angi det senere uansett da :)

 

Angrer litt på mitt uttrykk for mbr paranoia siden jeg brent meg på det noen ganger,i 9 av 10 tilfeller går det helt fint å legge den i mbr, 1 av 10 herper den xp bootinga og fixmbr eller fdisk/mbr etterpå ;)

 

for resten prøvd "sikker modus" ?

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd sikker modus nei...

 

 

Men skal akkurat til å installere mandriva i skrivende stund... Så får jeg se hvordan dette går :)

 

Da har jeg installert Mandriva 2009 Powepack.

 

Dette fungere som bare juling... Musen virker enda!! Hehe... Det var den enkleste installasjonen og, tenker da på partisjon's delen.. Helt utmerket! :grin:

 

Men jeg prøvde å installere drivere for Nvidia kortet mitt.. det gikk ikke, noe med binutil greie.. Kan dette programmet løse det?:

 

http://directory.fsf.org/project/binutils/

 

 

Jeg skulle og installere drivere for lydkortet mitt.. Realtek ALC850 drivere for linux.

Lastet det ned, pakka det ut til /home/documents

Gikk i consolen og skrev "./install" som det stod i readme fila. (som root)

Da pakka den ut also-filene og skulle til å installere, da kom det en mengde feilmeldinger angående ".make".... Hva gjør jeg får å få dette til ?

Endret av aXept
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...