Gå til innhold

Installering av Linux


aXept

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Stillte dette spørsmålet i feil kategori og blei ikke flyttet, så spør her nå..

 

Jeg er ny på Linux og tenkte jeg ville teste å kjøre Linux.

 

Bootet fra CD'en og den starta opp uten problem, men etter noen minutter så sluttet musen å fungere (USB-mus).

Tenkte at det går jo fint å installere fordi om, så jeg kjørte i gang installeringen.

 

Problemet kommer når den skal starte Partisjons programmet, den går til 46% så får jeg dette:

 

"Device /dev/sdb has a sector size of 2048. Not all parts of GNU Parted support this at the moment, and the working code is HIGHLY EXPERIMENTAL"

 

Hva vil det si ?

Trykker jeg OK på meldingen så ble den stående på 46% lenge. Reboota til WinXP etter noen minutter.

 

 

Har en HDD i maskinen, som er delt opp i 2.

 

C: -> Ligger WinXP og er den jeg bruker til alt (Nedlastinger etc) : 200 GB

D: -> Denne disken er tom. : 120 GB

 

Begge partisjonene er NTFS

 

Tips ?

Endret av aXept
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Linux på NTFS funker, men er langt ifra ideelt, ihvertfall ikke som root partisjon. Dersom du ikke skal bruke den 120GB disken så tror jeg nok bare jeg ville tatt "guided - use entire disk" og satset på ext3 som filsystem.

 

Okay, skal ikke bruke den, ennå.. Men jeg kan vel kanskje dele den opp i 2 den og da? 50 GB hver og så bruke entire disk på den ene av di og ext3 som filsystem ?

Lenke til kommentar

hvis installasjonsprogrammet krasjer hele tiden,så vore det kansje en ide at gjøre en fat32 formatering i windows av de 120 gb,misstenker det er greiere, og nå bruker ikke jeg mint,en av de få jeg ikke testet en gang, men bruker da vare en "expert,custom,tilpasset" partitionering uansett,velg en slik å sett det i ext3 der.

Lenke til kommentar
hvis installasjonsprogrammet krasjer hele tiden,så vore det kansje en ide at gjøre en fat32 formatering i windows av de 120 gb,misstenker det er greiere, og nå bruker ikke jeg mint,en av de få jeg ikke testet en gang, men bruker da vare en "expert,custom,tilpasset" partitionering uansett,velg en slik å sett det i ext3 der.

 

Formaterte den til FAT32 i winxp, og fikk samme melding, men gikk videre etter 2 forsøk nå.

Og jeg fikk laget en 50 GB del med Ext3 med "/" og en 500 MB del med "Swap".

 

Alt gikk fint til 94% av installeringen, da fikk jeg en "kritisk feil", den skulle installere/starte "Grub". Da fikk jeg en feil om et eller annet at den ikke kunne finne/starte fra hd0 eller hda0 eller noe lignende. Da stoppet den bare der...

 

Tips om det da ?

Lenke til kommentar

Høres ut som du har installert grub i mbr på harddisken,sett han heller i starten på din ext3 partition / ,det står i partitions delen av installeringen,notere "adressen" på ext3-partitionen til du kommer til grub-setupen,regner med den er seinere under installeringen ? Det funker fint slikt med det jeg bruker... :)

adressen er hda1 ,hda2 eller noe.

Lenke til kommentar
Høres ut som du har installert grub i mbr på harddisken,sett han heller i starten på din ext3 partition / ,det står i partitions delen av installeringen,notere "adressen" på ext3-partitionen til du kommer til grub-setupen,regner med den er seinere under installeringen ? Det funker fint slikt med det jeg bruker... :)

adressen er hda1 ,hda2 eller noe.

 

Får teste en gang til..

Jeg leste i den ene artikkelen på linuxguiden.no at hda0 er den første "Boot device" på lista i BIOS'en, så hvis jeg setter den til å boote fra CD'en så blir CD-spilleren hda0 og harddisken hda1 ? Men hvis jeg da skifter igjen i BIOS'en så blir det jo feil ? Da blir Harddisken hda0 og CD-Rom'en hda1 ?? Er jeg helt på jordet her nå? :innocent:

 

hda1,1 rekner jeg med er C: (WinXP), altså, partisjon en på harddisken. Som forøvrig er en SATA disk.

hda1,2 blir da "/" med filsystem "ext3"

hda1,3 blir "swap" ?

 

 

Men jeg ser at jeg kan opprette partisjoner til Linux i Partition Magic, både ext3, swap etc.. Går det an? så slepper jeg å kuke i installerings prosessen? musen funker ikke der så jeg kunne tenkt meg å gått fort videre :)

 

 

Leste den linken "KeYhOle" skrev, og der står det at det er lurt å lage"/home" og "/usr" i tillegg til "/" og "Swap", og en annen plass stod det at du burde lage enda flere mens i installerings guiden til LinuxMint, www.linuxmint.com, står det at du trenger kun "/" og "swap" ?

Lenke til kommentar

Du er nok litt på jordet nå ja. /dev/sda er første harddisk, sda1 er første partisjon, sda2 er andre osv. Harddisk to blir sdb, med sdb1 som første partisjon. Hva som er satt som boot har såvidt jeg vet ingenting med dette å gjøre, og cdromen din har et helt annet navn enn sdX.

 

Når det kommer til hvilke partisjoner du bør opprette må du kun ha /, men det er lurt med swap i tillegg, og /home kan være veldig praktisk fordi du kan reinstallere eller bytte distro uten å miste personlige filer eller instillinger. Partisjoner kan opprettes i forkant, men programmet som brukes under installasjonen er såvidt jeg kan huske fra sist både intuitivt og enkelt, så jeg ser ikke noen grunn til å gjøre dette på forhånd. Du må uansett inn og velge mountpoints og filsystem til partisjonene under installasjonen.

Lenke til kommentar
Du er nok litt på jordet nå ja. /dev/sda er første harddisk, sda1 er første partisjon, sda2 er andre osv. Harddisk to blir sdb, med sdb1 som første partisjon. Hva som er satt som boot har såvidt jeg vet ingenting med dette å gjøre, og cdromen din har et helt annet navn enn sdX.

 

Når det kommer til hvilke partisjoner du bør opprette må du kun ha /, men det er lurt med swap i tillegg, og /home kan være veldig praktisk fordi du kan reinstallere eller bytte distro uten å miste personlige filer eller instillinger. Partisjoner kan opprettes i forkant, men programmet som brukes under installasjonen er såvidt jeg kan huske fra sist både intuitivt og enkelt, så jeg ser ikke noen grunn til å gjøre dette på forhånd. Du må uansett inn og velge mountpoints og filsystem til partisjonene under installasjonen.

 

Okay, men da ser mitt oppsett sånn ut da:

 

/dev/hda ---> 320 GB SATA som forløpig er delt opp i 2 partisjoner,

/hda1 ----> C:\ Der WinXP er installert --> 200 GB

/hda2 ----> Blir da den partisjonen jeg må bruke til Linux. Og denne blir da "/" på 50 GB med "ext3"-filsystem

/hda3 ----> Blir "/home" på 10 GB med "ext3"-filsystem ?

/hda4 ----> Blir "Swap" på 2048 MB (Stod en eller annen plass at anbefalt å ha den slik med 2 GB minne)

 

Skal jeg bruke opp all GB'en på noe? eller er det ikke poeng i ?

 

 

Jeg prøvde i sted å lage til "/home" etc etter at jeg lagde til "/", det gikk greit det, men det som var igjen av partisjoen da stod som "ubrukelig", så jeg kunne ikke lage flere enn 1....

 

hvor skal Grub installeres ? på hda1 (som er winxp) eller på hda2 ?

Endret av aXept
Lenke til kommentar

Du trenger ikke 50 GB til /. 15 holder i massevis. Dersom du vil ha muligheten til å hibernate må du ha minst like mye swap som ram, hvis ikke kan du godt ha mindre. Bruk resten av plassen til /home.

 

Adressen til partisjonene dine blir /dev/sda1 osv. Under linux finner du alt av hardware under /dev/.

 

Du kan kun ha 4 primære partisjoner på en harddisk, men jeg tror windows av en eller annen grunn bare lar deg lage 3 når du partisjonerer under install. Mulig det er det samme med partition magic (det var det du brukte?). Løsningen er uansett å lage en "extended partition" som inneholder all plassen uten om sda1 (C:). Deretter kan du lage så mange logiske partisjoner du måtte ønske innenfor denne. Merk at logiske partisjoner som oftest nummereres fra 5 og utover (1-4 blir da primærpartisjoner).

Lenke til kommentar
Du trenger ikke 50 GB til /. 15 holder i massevis. Dersom du vil ha muligheten til å hibernate må du ha minst like mye swap som ram, hvis ikke kan du godt ha mindre. Bruk resten av plassen til /home.

 

Adressen til partisjonene dine blir /dev/sda1 osv. Under linux finner du alt av hardware under /dev/.

 

Du kan kun ha 4 primære partisjoner på en harddisk, men jeg tror windows av en eller annen grunn bare lar deg lage 3 når du partisjonerer under install. Mulig det er det samme med partition magic (det var det du brukte?). Løsningen er uansett å lage en "extended partition" som inneholder all plassen uten om sda1 (C:). Deretter kan du lage så mange logiske partisjoner du måtte ønske innenfor denne. Merk at logiske partisjoner som oftest nummereres fra 5 og utover (1-4 blir da primærpartisjoner).

 

Det at den blei "ubrukelig" var under installering fra LiveCD'en, altså Linux...

 

Får prøve å lage en extended da...

 

Så, hvor skal grub installeres ? det er egentlig den som har kuket hele tiden...

Lenke til kommentar

Jeg fikk det til nå... Funket fint denne gangen! :new_woot:

 

Hadde laget partisjonen til extended i winxp, så laget jeg "/" til 10 gb, husket ikke om det var for mye i farta... "Swap" blei 1 gb og "/home" di resterende 109 gb ca da...

 

MEN! hehe, alltid et men!

 

Musen vil _ikke_ fungere! Den funket fin fint der jeg skulle logge på og di spørsmålene om root-passord etc... ingen problem, men når den kom inn på dektopen, så funka den i 2 sek så stopper den...

 

Det er en Logitech MX510 USB mus... Hva skal jeg gjøre med det da?

 

Btw, boot menyen etc funker OK... Sitter i XP igjen nå! :o)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...