Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

For tregt skjermkortvifte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Har et problem med skjermkortet mitt, når jeg spiller så tar det en stund før skjermen plutselig går i hvilemodus. Men jeg kan høre at spillet fortsetter kanskje 1 minutt eller 2 før maskinen henger seg.

Jeg tror problemet kanskje har noe med den automatiske viftekontrollen å gjøre, på skjermkortet. Virker som om den går for tregt når jeg spiller, iforhold til hva som er maksimal hastighet.

Noen som har vært borti dette før?

Pcn er helt ny med

AMD Phenom 9850 Black Edition Quad-Core2.5 GHz Boxed

MSI GeForce 9600GT 512MB OC GDDR3,PCI-Express 2.0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det at lyden forsetter kan bare ha noe med at lydkortet/innebygged sender ut signalet for lyden litt lengre før den får beskjed om å stoppe, eller noe sånt.

Har du montert pcen selv, eller kjøpt den ferdig? Og har du sjekket tempraturen?

Skrevet

Lagde pcn selv ja, har ikke fått sjekket temperaturen skikklig da det virker som om ingen av de programmene klarer å lese av sensorene mine.

Men lyden fortsetter etter det jeg gjør, så jeg er sikker på at maskinen fungerer, men signalet fra skjermkortet forsvinner.

Skrevet

Ja det ble litt forvirrende hehe.

Det er som om skjermkortet skrur seg av.

Fant temperaturen med nvidias nTune, loggen viser at skjermen skrur seg av idet GPUen når 44c, men det er jo ikke mye!

Så skrudde jeg på gpufifta "manuelt" slik at den går 100% heletiden, da ligger tempen på rundt 42c uten at noe går galt.

Jeg tok feil angående lyden btw, musikken spiller videre en stund, men pcen reagerer ikke samme hva jeg gjør. Så det er kanskje ikke skjermkortet. Men jeg klarer ikke å lese temperaturen på cpu. Litt rart om den skulle være så høy da! Spiller ikke noe spesiellt krevende spill.

Skrevet

Mitt skjermkort (8800GT) kræsja på 64 grader samme hva. Leverte inn og fikk igjen på garanti. Får du samme symptom med kortet i en annen maskin?

Skrevet

@superbygger:

Ser det som svært usannsynlig at mengden minne har noe å si på dette. Finnes antageligvis tusenvis av maskiner med 2GB minne og samme skjermkort som ikke får problemer.

@KinG^KaoZ:

Alltid en vanskelig nøtt å knekke når en maskin ikke virker. Siden den er nybygget kan det være lurt å bruke eliminasjonsmetoden og sjekke følgende:

1. Er alle komponenter/kabler satt godt inn?

2. Er drivere installert i nyeste utgave?

3. Sjekk temperatur på CPU/GPU for å sjekke at ingenting overoppheter slik som foreslått tidligere i tråden. Kan være lurt å kjøre programmer for å teste at maskinen din er stabil på 100% load, samt sjekke minnet.

Hvilken strømforsyning har du?

Skrevet
@superbygger:

Ser det som svært usannsynlig at mengden minne har noe å si på dette. Finnes antageligvis tusenvis av maskiner med 2GB minne og samme skjermkort som ikke får problemer.

@KinG^KaoZ:

Alltid en vanskelig nøtt å knekke når en maskin ikke virker. Siden den er nybygget kan det være lurt å bruke eliminasjonsmetoden og sjekke følgende:

1. Er alle komponenter/kabler satt godt inn?

2. Er drivere installert i nyeste utgave?

3. Sjekk temperatur på CPU/GPU for å sjekke at ingenting overoppheter slik som foreslått tidligere i tråden. Kan være lurt å kjøre programmer for å teste at maskinen din er stabil på 100% load, samt sjekke minnet.

Hvilken strømforsyning har du?

Så du sier at mengde minne har ikke no å si når man spiller spill?????? Det er det dummeste jeg har hørt :!: ta f.eks Battlefield 2, det er et spill som er noen år nå men fungerer best med minne over 2gb.... Mindre enn det så henger lyden igjen etter at man har avsluttet spillet.. Og enkelte minnebrikker krever mere volt enn andre brikker, ta f.eks brikker fra Geil,enkelte av de krever en volt på 2.1...... Men jeg sa ikke at det var det som var feilen men en anbefaling bare....

Skrevet
Så du sier at mengde minne har ikke no å si når man spiller spill?????? Det er det dummeste jeg har hørt :!: ta f.eks Battlefield 2, det er et spill som er noen år nå men fungerer best med minne over 2gb.... Mindre enn det så henger lyden igjen etter at man har avsluttet spillet.. Og enkelte minnebrikker krever mere volt enn andre brikker, ta f.eks brikker fra Geil,enkelte av de krever en volt på 2.1...... Men jeg sa ikke at det var det som var feilen men en anbefaling bare....

Vil nok tro at han/hun vet godt at mengden minne har en del å si for ytelsen i spill. Syns dog at du har mistet noe elementært i datakunnskapene hvis du tror at å øke mengden minne skal kunne fjerne problemet personen opplever.

Hvis du ikke har noe fornuftig å komme med til problemløsninga, så la vær.

Så mitt innspill er: å øke mengden minne vil IKKE løse problemet.

Skrevet

Vil nok tro at han/hun vet godt at mengden minne har en del å si for ytelsen i spill. Syns dog at du har mistet noe elementært i datakunnskapene hvis du tror at å øke mengden minne skal kunne fjerne problemet personen opplever.

Hvis du ikke har noe fornuftig å komme med til problemløsninga, så la vær.

Så mitt innspill er: å øke mengden minne vil IKKE løse problemet.

Hva er det du snakker om???????????? Jeg anbefalte å øke minnemengden, ikke at det løste problemet.... Jeg har satt i sammens over 70 maskiner så kunnskapene mine er helt i orden :whistle: så les tråden igjen....

Skrevet

PSUen skal ha 380w.

Lastet ned Everest og fikk sjekket litt videre.

Under 100% load så ligger cputempen stabilt på 55grader.

System på 32, alle hardisker på 35 og skjermkortet på rundt 45, så det ser ut til at varme ikke er problemet.

Opplevde også nettopp at maskinen stoppet når jeg så film!

Alle drivere er nye (men jeg finner ikke driver til nvidia sitt 790x chipset til hovedkortet).

Alle komponenter sitter godt ja, har gjort dette et par ganger før hehe, bygde min første maskin når amd 1.3ghz thunderbird kom ut :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...