Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bygd ny pc, men nå fungerer ikke tastaturet. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bygd ny pc. Når jeg startet den opp kommer det jo opp at jeg skal trykke del for å komme inn i bios. Men tastaturet fungerer ikke. Har prøvd både med USB og den gamle tastatur-kontakten. Ingenting fungerer. Det er strøm på det da. Er det noe jeg har koblet feil kanskje?? På hovedkortet? Er det noe som kan skje det her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det mulig å koble noe feil på hovedkortet slik at tastaturet ikke fungerer? Det får jo strøm, men det reagerer ikke på noe som helst. Kan hovedkortet være føkka? Hmm... er helt blank på dette her... Har prøvd to forskjellige tastatur, ingen fungerer.

Skrevet

USB tastatur?

Skjekk om du kommer inn i bios? Altså fungerer tastaturet i oppstarten/bios? Forsøk å se etter innstillinger i bios som har med usb tastatur støtte.

Skrevet
USB tastatur?

Skjekk om du kommer inn i bios? Altså fungerer tastaturet i oppstarten/bios? Forsøk å se etter innstillinger i bios som har med usb tastatur støtte.

Takk... Men kommer ikke inn i bios. Problemet er at jeg må trykke "del"-knappen på tastaturet for å komme inn i bios, og det er et problem siden tastaturet ikke fungerer. Tror du det er noe som er feil med hovedkort eller prosessor eller noe?

Skrevet

Det var kinkig. Siden du har bygd ny PC, antar jeg du ikke har fått installert operativsystem ennå, så det er ikke noe som er galt der. Men hvis du har kommet så langt at du kommer inn i Windows (hvis det er det OS-et du har), og musa virker, kan du jo prøve å starte skjermtastaturet. Da er du opp å kjøre, slik at det er lettere å finne ut hva som er feilen. Alternativt kan du starte med en LiveCD med Linux og se om den finner tastaturet. Hvis det skjer, er alt riktig koblet.

Men du er vel ikke kommet så langt. Da er det ikke annet å gjøre enn å gå over alle koblingene på hovedkortet på nytt. Kanskje du har et hovedkort med en USB-utgang direkte på kortet? Prøv å bruke den. Prøv også et annet tastatur i tilfelle det du har rett og slett er ødelagt. Det siste bør du kanskje prøve først.

Skrevet

Go morgen! Nei, jeg kommer ikke inn i windows. PC'en er HELT ny. Første gang jeg slår den på. Da kommer det opp et bilde fra hovedkortet med en bjørn som klorer på et eller annet og med informasjon om at jeg enten kan trykke tab for et eller annet, eller jeg kan trykke del for å komme inn i bios. Jeg vil jo inn i bios slik at jeg får installert et operativsystem. Prøver nå et usb-tastatur som jeg vet fungerer. Det er lys i den trådløse senderen som er plugget i usb-en direkte i hovedkortet, men tastaturet funker ikke.

Det får jo strøm og greier, men selve tastefunksjonen fungerer ikke. Kan det være at hovedkortet har tatt kveld? Alt er helt nytt. Har et antec sonata III med 500w strøm, MSI hovedkort (neo-f p-31), nytt skjermkort og ny harddisk...Skjønner ikkeno!

Skrevet (endret)

Få tak i et gammelt ekte PS2 keyboard. (lån av en venn om du ikke har). Se om du kommer inn i bios med det, i såfall skru på usb keyboard legacy support eller noe i den duren i bios.

Endret av Thorsen
Skrevet

Takk :) Problemet er at jeg ikke har noen venner... Neida, men jeg har prøvd med et slikt tastatur. Det er fra 1999, har altså hatt det i 9 år. Jeg har lånt meg et usb-tastatur hos en kompis, men det funker heller ikke.... Det er vel ingen annen måte å komme inn i bios på enn å bruke et tastatur?

Skrevet

Prøv: Ta ut strømkabelen og flytt cmos-jumper fra 1-2 -> 2-3 -> 1-2 (hvis ikke suksess, mulig du bør ta ut bios-batteriet noen minutter). Koble til og prøv å entre bios igjen med del-tasten.

Skrevet

Jeg tviler på at det er hovedkortet..

Lyser tastaturet når du slår på maskinen?

Test med et annet tastatur.. Ikke trådløst..

Skrevet
Prøv: Ta ut strømkabelen og flytt cmos-jumper fra 1-2 -> 2-3 -> 1-2 (hvis ikke suksess, mulig du bør ta ut bios-batteriet noen minutter). Koble til og prøv å entre bios igjen med del-tasten.

Skal jeg altså flytte den fra 1-2 til 2-3 og så tilbake til 1-2 FØR jeg prøver på nytt? Hva er poenget med det? Skal jeg ikke prøve å starte opp på 2-3?

Schimo: Det kommer lys i tastaturet når jeg slår på maskinen. Blinker to ganger, så blir det mørkt. Men det blir ikke lys i caps-lock om jeg trykker på den f.eks. Eller insert. Tastaturene får strøm virker det som.

Tror dere det er noe som er ødelagt, eller er det bare en eller annen filleting?

Skrevet

Om du kjører USB-tastatur, prøv en av de andre USB-inngangene.

Ellers kan det jo alltids være en idé og resette bios. Enkleste er vel å fjerne det lille runde batteriet i noen minutter..

Skrevet
Om du kjører USB-tastatur, prøv en av de andre USB-inngangene.

Ellers kan det jo alltids være en idé og resette bios. Enkleste er vel å fjerne det lille runde batteriet i noen minutter..

Ja, ok. Har prøvd begge typer tastatur, både den gamle typen og usb, og har selvfølgelig prøvd alle usb-utgangene ;) Men takk, skal teste batteritrikset :D

Skrevet

Tok ut batteriet, lot det være ute i 5 minutter, satte det inn igjen, men ingen forskjell. Samme problemet med tastaturet.

Skjønner ikke hva det kan være...

Skrevet (endret)

Beklager problemene - mulig det er feil på kortet ja. Prøver å komme på noe annet som kan hjelpe:

1. Er det tilkoblet andre usb-enheter i tillegg, f.eks. en kortleser e.l. til front på kabinettet? Evt. pin-10 på disse kontaktene kan lage problemer.

http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=114053.0

2. Starter du opp med ny uformatert harddisk, eller en fra et annet system?

3. hva består egentlig oppsettet av - dvs. har du prøvd å starte opp med minimalt tilkoblet?

edit: det var tema her engang ang. noen usb-tastaturer, at man måtte trykke spesielt hardt og frenetisk for å åpne bios.

Endret av Zink
Skrevet

Bump:

Mtp. startproblemer, sjekk denne meldinga (fra Gigabyte ):

>Because of chipset limitations, do not populate both DIMM sockets of the same channel, or populate 4 DIMM sockets with double-sided memory modules to prevent system's failure to start<

Dvs. gjelder 2 minnebrikker plassert i spor av samme farge på hovedkortet eller dobbeltsidet minnebrikker (sorte chip på begge sider) i alle 4 spor.

Skrevet (endret)

Takk, Zink.

Tror nok dessverre jeg har prøvd alt. Prøvd 3 forskjellige tastatur, to med usb og et med ps2. Har også prøvd med overgang fra ps2 til usb. Ingenting fungerer. Har også koblet det til med minimalt av tilkoblinger, samt prøvd det med ram'en. Helt dødt. Har prøvd to forskjellige harddisker. En helt blank og ny og en med ferdig innstallert operativsystem på. Nå står jeg fast. Har skrevet mail til dem jeg kjøpte hk'et fra og sagt det er defekt. Hva tror du? Det må jo være hovedkortet?? Må nok kjøpe nytt hk. Hva skal jeg kjøpe? Rundt 500 kr +-. Tror ikke jeg går for MSI igjen, selv om jeg skjønner at jeg kanskje bare har vært litt uheldig.

Takk for hjelpen, alle sammen :)

Endret av Kani

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...