Gå til innhold

Pirat Kopiering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tar levebrødet (åndsverket) fra ærlige folk.

Feks det og ikke kjøpe det neste Metallica albumet, men bare laste det ned, byr meg strengt imot, skal de (forhåpentligvis) lage et legendarinsk album, så skal de ikke få en krone for det (hvis alle lastet ned).

Det er n, det er e, det er i, det er nei , det er nei, det er nei...

Lenke til kommentar

Tar levebrødet (åndsverket) fra ærlige folk.  

Feks det og ikke kjøpe det neste Metallica albumet, men bare laste det ned, byr meg strengt imot, skal de (forhåpentligvis) lage et legendarinsk album, så skal de ikke få en krone for det (hvis alle lastet ned).  

Det er n, det er e, det er i, det er nei , det er nei, det er nei...

 

Er det mange artister som ikke ville vært særlig kjent, hvis det ikke hadde vært for fildelingstjenester. Er det ikke snakk om at Britney Spears ville solgt mindre, men mer ukjente artister, som selv også hevder at de ikke ville solgt så bra som de gjør.

Kan selv si at det er mange artister jeg aldri ville hørt om, og ikke kjøpt plater av, hvis ikke jeg hadde brukt "testversjoner".

Lenke til kommentar

Spesifikt??

Det er til en stor grad moralen din som avgjør om du kopierer og distribuerer slike ting.

I og med at sjansen for å bli tatt eller oppdaget (hvis "de" gidder og gjøre noe i det hele tatt) er ca lik 0, dermed er det bare du som hindrer deg i å drive på slikt.

Så kjenn godt i samvittigheten din neste gang du kopierer og sprer noe du ikke har lov til :wink:

Lenke til kommentar

Faktisk viser det seg nå at det er "ut" å brenne plater selv, og mange bruker det bare for å lytte på platene før de kjøper.

 

Feks kan jeg quote svogeren min som er veldig interresert i musikk: "jeg kjøper nå plater av folk jeg aldrig har ville vurdert, om jeg ikke hadde fått hørt hele plata gratis først, for å høre om den var verdt pengene"

 

Dermed får folk som lager musikk som er verdt pengene solgt plater til entusiaster de ellers ikke ville truffet, at artister som Britney Spears selger mindre viser bare at folk faktisk synes platene faktisk ikke er verdt pengene, men kan laste den ned om de får den gratis.

 

Men jeg ville ikke hatt de om jeg så hadde fått de slengt etter meg hvis dere skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar

I en ideel verden er jeg mot piratkopiering. Men i den verden kan jeg betale penga mine direkte til den artisten/musikeren som jeg ønsker å lytte til. Så lenge platebransjen er som den er idag har jeg lite skrupler med å laste ned musikk, kopiere fra kompiser etc.

Det sagt så kjøper jeg vel like mye musikk nå som jeg har gjort tidligere, med den forskjellen at jeg har utvidet smaken ved å få hørt mye musikk jeg ellers ikke ville fått med meg. Er musikken så bra at jeg ønsker å ha den, så kjøper jeg original skiva. Kopierte CD'er er ikke kult å ha i samlinga.. Greit nok for å spille seg lei av ei skive jeg normalt ikke ville kjøpt, men det blir på samme måte som i gamle dager da kassettene fungerte som CDR gjør idag.

 

Nedlasting av film derimot kan nok ødelegge litt for videoutleie markedet..

 

Andy

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært for piratkopiering hadde vi ikke hatt PCer og programvare slik vi kjenner det i dag!

 

Hvis alle skulle betalt 10-20 000 for den programvaren en "trenger" til en pc hadde det bare vært bedrifter og "rike" som hadde brukt pcen, ergo ikke masseprodusert. = Dyre komponenter og treg utvikling.

Hadde Bill laget en skikkelig kopisperre ville ikke window hatt den posisjonen de har i dag!

 

Ang musikk så er kvaliteten på mp3 verd det du betaler for den! Skal du lytte til musikk er orginal cd det beste, men til bakgrunnstøy og prøvesmaking er mp3 ypperlig.

Tenk så mange nye/ukjente gruppen som får spredt sitt glade budskap over P2P tjenester.

Lenke til kommentar
Det ser ikke ut som at det ikke er så mange some er mot pirat kopiering

 

:grumpy:

 

Analysere....

 

Tre nektelser:

 

Det ser ikke ut som at det ikke er så mange som ikke liker piratkopiering.

 

blir til:

 

Det ser ikke ut som det er mange som liker piratkopiering

 

blir til:

 

Mange er imot piratkopiering.

Var det det du mente??? Hvorfor si det enkelt når det kan sies vanskelig ;-)

Lenke til kommentar
Mens verdenssituasjonen består av krig, nød og kriser, så sitter vi her og diskuterer småting som piratkopiering :o

 

PS. Bare et tankekors....

 

Tja, er kjipt at det er krig i verden, men beste måten å "overleve" i en slik verden er vel å fortsette å leve som normalt..

 

Andy

Lenke til kommentar

James suuuuger. Mere talentløs vokalist skal man lete lenge etter mener jeg altså. Eneste som kan være bra av metallica er the black album.

 

Piratkopiering har jeg ingen etiske motforusetninger mot å gjøre, kanskje jeg ikke har samvittighet ? Når det gjelder musikk, så bader de folka der i penger uansett, så det gjør meg faktisk godt å laste ned deres musikk. Tenk hvis alle de pengene hadde blitt donert til noe annet enn fine biler og svære hus og alt det der. Men hvis det er f.eks. noen lokale band eller noe, så kjøper jeg faktisk plata. Pagans Mind er et band i skien dere burde sjekke ut. Bra musikk :)

 

Når det gjelder å laste ned spill, så laster jeg ned spill som er single player. Spill som har multiplayer, og ikke 12 timers single player spilling, kjøper jeg som regel.

Lenke til kommentar

Jeg laster ofte ned spill og musikk med den hensikt av at vist jeg liker det så kjøper jeg det, ting som jeg bruker mye som f.eks windows kjøper jeg og når spill er så bra at jeg synest de fortjener og få selt det.

Synest det er fint og laste ned og prøve først og det gir oss forbrukere mer frihet med det at vi kjøper det som er verd og kjøpe.

Lenke til kommentar
Hadde Bill laget en skikkelig kopisperre ville ikke window hatt den posisjonen de har i dag!
:lol::lol:

 

Piratkopiering er ett ord, til forskjell fra navnet på tråden her.

 

Det er forskjell på å laste ned musikk for å prøvesmake og vurdere, og å laste ned, brenne ut, og la være å kjøpe musikken du liker. På den annen side, laster jeg heller ned og brenner en audio hvis idiotene lager sånn sperre på original-cd'ene som gjør at man ikke kan spille dem av på normale pc'er... argh.

 

Software: Greit til personlig bruk, ikke kommersielt. Personlige gode erfaringer tar man med seg til firmaet, og påvirker firmaet til å kjøpe 50 lisenser - er ikke det vel så greit? Eller er det bedre å aldri gidde å prøve software'n?

 

Spill: Enig m/ Shivac der - 600 spenn for 10 timer singleplayer spilling, så har du runnet det og er ferdig? Dyr moro. Multiplayer, derimot, er verdt såpass med penger.

 

Ja, Pagan's Mind er genialt! Fet konsert her for litt siden på Gamle Posten :)

Lenke til kommentar
Ang musikk så er kvaliteten på mp3 verd det du betaler for den! Skal du lytte til musikk er orginal cd det beste, men til bakgrunnstøy og prøvesmaking er mp3 ypperlig.

Tenk så mange nye/ukjente gruppen som får spredt sitt glade budskap over P2P tjenester.

 

Da er du på feil plasser, mp3 i høy kvalitet skal du jobbe hardt for å skille fra cd. Men er iogforseg enig at det er mye dårlig "mainstream"-mp3 ute å går, jeg har uansett ikke kjøpt mye plater i det siste, nekter å kjøpe kopibeskyttede plater av prinsipp, alt skal inn på maskina uansett, uendelig mye mer praktisk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...