Gå til innhold

Formatere en HDD med gParted


Anbefalte innlegg

I dag bestemte jeg meg for å fjerne Ubuntu og legge inn Windows på maskinen min.

 

Nei, jeg er ikke misfornøyd :p, men jeg har funnet ut at jeg er avhengig av Windows til et par programmer.

 

Jeg har en USB penn med Puppy Linux på, som jeg bootet opp og kjørte gparted. Fjernet alle partisjoner på sda1, og fyrte opp Windows CD'en. Problemet er at så fort jeg kommer til den delen av Windows installasjonen hvor jeg velger partisjoner og slikt, står det "no disk in this drive" mange ganger nedover, og hvis jeg trykker på noe får jeg BSOD.

 

Det jeg lurer på er om gparted legger igjen noe MBR tjafs eller noe som hindrer meg? Eller er det en annen, bedre måte å gjøre dette på enn å bruke gparted?

 

 

PS. jeg har planer om å dualboote med 8.10 når det kommer :)

Endret av ilovebrownies
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke slik at windows ikke gjenkjenner noen disker hvis de ikke er i NTFS eller fat32 da? Da bør du kanskje lage nye partisjoner (helst i NTFS for windows) og derretter kjøre install.

 

MBR bør vel overskrives av windowsCD`ens recoverymode og fixmbr kommandoen, og dette etter at du har innstallert windows.

 

Hvis du skal ha Ubuntu 8.10 senere kan bør du lage en partisjon på noen GB i Ext3 helst før du innstallerer windows. (resizing av NTFS er treigt som sirup).

Lenke til kommentar

Høres heller ut som et problem (riper) i windowscd'en din. Har aldri hørt om at en tidligere linuxinstallasjon har skapt denne typen problemer. «No disk in this drive» høres ut som om den ikke finner cd-rom'en. Windows har ingen problemer med å skrive over MBR, og hva som ligger på MBR skal ikke innvirke på partisjonering av hardisken. Windows vil lage en ny Windows-MBR som en del av installasjonen av operativsystemet.

 

Sda1 er riktignok en partisjon, og ikke en harddisk. Om du ønsker å fjerne alle partisjonene fra disken, må du tømme Sda.

 

Ser deg om en uke (da er 8.10 kommet :p )

 

Ut av interesse, hvilke programmer er det som krever Windows?

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...