Gå til innhold

Kretsdesign-program til linux


Anbefalte innlegg

Jeg har på min ene laptop begynt å kjøre linux, da jeg gikk tom for lisenser til windows.

 

Tingen er at jeg godt kunne tenkt meg et kretstegningsprogram, helst med diverse simuleringsmuligheter, som cadence orcad, multisim osv. Hadde vert fint om den hadde inne noen basic komponenter som ua741, og andre opamper, samt transistorer. Er ikke et must, går fint med ideelle komponenter også. Eneste jeg kommer på i forbifarten er Eagle, har ikke prøvd dette, men har heller ikke hørt noe om det, så tenkte derfor jeg skulle høre om det er noen forslag ute å går her på dette forumet først.

 

Er det noen som har forslag til et godt program som er forholdsvis enkelt å sette seg inn i? Om jeg ikke finner noe må jeg gå for wine + orcad/multisim, men vil helst ha et open source/gratis-program. Foreslå gjerne Eagle òg, jeg har ikke avskrevet det, vil bare ikke prøve det før jeg får noen anbefalinger for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"B2 Spice imports your analog, digital, and mixed mode circuits from EAGLE and allows you to run simulations. " -cadsoftusa.com

 

 

Tror jeg går for eagle til designet og den spice'n der, siden den kan hente simulere design fra eagle, så vil tiden vise om det kan være et fullverdig alternativ for meg. Men ellers takk for forslaget, hce!

Lenke til kommentar

Da har jeg fått prøvd meg litt fram med et program som heter gschem til kretsdesign, og gspiceui til spice/simulering. Dette var i en pakke som het Geda tror jeg det var. Selve kretstegningen var litt "tungvint", kan hende det bare var fordi jeg har innarbeidet meg vaner med orcad capture. Hadde òg litt problemer med gspiceui, den ville ikke importere noen kretsdesign jeg hadde laget, mens andre gikk greit.. Selve gspiceui var ganske greit å sette seg inn i, greie faner med ac-sweep, dc-sweep, med temperaturesweep og lignende under hovedfanene. Men som sagt, en del problemer med importering av design som etter grundig gjennomgang var "feilfrie" (sånn teknisk sett altså), samt dårlig komponentbibliotek, fant bare ideell opamp f.eks.

 

 

Skal prøve meg senere med det du foreslo endrebjo. Får se om det gjør livet mitt noe lettere!

 

Takk for forslag!

 

 

hce: Tror det gspiceui er i grunn bare UI til ngspice, samt et annet spice-program. Kan iallefall velge "mode" eller hva en skal kalle det, der ngspice er ene alternativet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...