aGal Skrevet 1. november 2008 Skrevet 1. november 2008 Artig, tenkt på å gjøre det samme selv flere ganger men blir aldri noe av. Lykke til
ignoreme Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 WOW. Dette så meget bra ut Rydin. Artig å se noen av løsningene dine. Tydelig att du vet hva du driver med. Må nesten bare gi deg skryt for dette. Meget inspirerende. får nesten litt lyst til og gjøre noe slikt selv, men har gjort det tvert omvendte og bestilt meg ett mozart kabinett med masse plass:P Usb-dongle var genialt! Lykke til videre, gleder meg til å lese
zanettii Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Takker for alle positive tilbakemeldinger! Jeg er enig i at det ser bedre ut med krympestrømpe på kablene, men tror ikke jeg gidder å lodde av alle kablene på poweret for å tre på strømpe Det er derfor pin-uttager er en fin ting! Bra verktøy, og bra resultat, alltid:) Setter prikken over i-en på prosjektet ditt da. Stå på videre!
Rydin Skrevet 11. november 2008 Forfatter Skrevet 11. november 2008 Pin-uttager har jeg ikke. Hadde vel klart å plukke ut pinnene med et lite skrujern, men tror ikke jeg kommer til å gjøre det. Jeg har bare biltema krympestrømper, og de fargene er ikke så mye penere enn kablene som er der nå
Ashaman Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 Nå har det skjedd mye ja! Blir jo vanvittig bra det her da! Bare en liten bagatell jeg tenkte på, og det var viftegrillen på toppen. Kunne det gått ann at du skar ut en selv av noen plater eller noe og lakket den svart? Sammen med lavprofil skruer i svart så kunne det tatt seg veldig bra ut tror jeg. Hadde ikke skillt seg så ut hvertfall. Trenger jo bre vere noe enkelt også. Den skjermen var fiffig. Lov til å spørre hva man må søke etter på ebay for å finne en slik en, og hva den kostet deg omregnet til NOK slik ca? Og klarer en som har bitte litt over normal kunskap om lodding å koble opp en slik skjerm? (Fattern er elektro-ingenør, så kan eventuellt spørre han, men morsommere å gjøre det selv.) Kan vel lodde på en paralell soket i enden og koble på porten isteden for å lodde på hovedkortet? Må til slutt si att arbeidet ditt er veldig inspirerende og lærerikt! Stå på, dette er morsomt å følge med på!
Rydin Skrevet 11. november 2008 Forfatter Skrevet 11. november 2008 Viftegrillen var noe jeg hadde liggende. Jeg har tenkt på å lakke den svart, så den kan hende jeg gjør det. Kommer nok ikke til å kutte en egen grill, det tar så lang tid med mye pussing for å få det fint. Det er da man skulle hatt tilgang på laser- eller vannskjæreverktøy. LCD-display er ikke så vanskelig å finne. Hvis du søker på HD44780 på ebay får man diverse treff. Alle display som er HD44780 kompatible kan man koble rett på parallellporten og styre med f.eks LCD Smartie. Dette er displayet jeg kjøpte. Det er et OLED display. Forskjellen fra vanlig LCD er at tegnene lyser istedenfor at bakgrunnen lyser. De er litt dyrere og har kanskje kortere levetid, men jeg syns de ser bedre ut. Når jeg kjøpte mitt kostet det $21.64. Nå koster det $28 (189kr) men det er gratis frakt. Det er ikke vanskelig å lodde. Bare til å følge det øverste skjemaet her. Og hvis du har litt over normal kunnskap om lodding er det ikke noe problem i det hele tatt
Ashaman Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 Steike, det der var jo genialt da! Tror jammen meg jeg skal få tak i en jeg også og prøve. Ble jo endel billigere enn å kjøpe noe i en nettbutikk for datautstyr da! Får se om det ikke dukker opp noe på neste mod. Kanskje jeg finner det for godt å ordne en på HTPCen jeg også... Om jeg får den første til å virke da. Hehe. Tusen takk for svar! Back to topic: blir jo ikke så verst dersom du lakker den du har nå heller da.
Mr.Anki Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 Dette ble rått! Det går nesten ikke ann å se at det ikke er gjort noe med den bortsett fra viftegrillen Må si du er god med loddebolten
BIM-Tech Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 Hei. Fin lodding.. Det var interessant.. Har lurt litt på LCD display selv. Du vet ikke tilfeldigvis hvordan det loddes til en USB2. Har et problem siden mitt hovedkort ikke har parallellport. Den har bare USB2 og Firewire.
Ashaman Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 Jeg bestillte meg LCD idag faktisk, men en litt annen. Der fulgte det med materialer til overfang fra parallellport til USB. Får se om jeg bruker USB eller parallell når den kommer da... Men er vel enklere å lage seg en intern USB port, enn en parallellport. Er denne.
Rydin Skrevet 12. november 2008 Forfatter Skrevet 12. november 2008 Det er litt vanskeligere å koble displayet til Usb-porten. Man må ha en mikrokontroller for å oversette signalene til parallell. F.eks sånn som det er gjort på denne siden. Man må også ha en usb driver. Da er det nok enklere (men dyrere) å kjøpe et ferdig display fra f.eks Crystalfontz Ashaman: Jeg må nok skuffe deg, det følger ikke med materialer eller overgang til usb med det displayet. Dette står det at følger med: This kit has the essential components you need to inteface your display directly to the PC Parallel port. USB LCD Schematics, Bill of Materials, and firmware to convert your HD44780 LCD to USB Altså utstyr til å koble displayet til parallellporten følger med, men det er bare skjema og komponentliste for usb. Det finner du også på den siden jeg linker til lenger opp. Men uansett er det jo kjekt at alle deler for å koble det til parallellporten følger med, da slipper du å kjøpe det andre steder. Jeg oppdaterte prosjekttråden med noen bilder av hvordan displayet ser ut.
Mr.Anki Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 Fargen på displayet passet fint inn med resten av kabinettet
Rydin Skrevet 12. november 2008 Forfatter Skrevet 12. november 2008 Ja, det syns jeg og. Nesten samme farge som skrifta på fronten av kabinettet. Jeg var litt spent på hvordan fargen ville bli. Teksten på displayet er egentlig veldig grønn, og glasset er rødt. Men resultatet ble bra.
BIM-Tech Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 Hei. Har hørt på Crystalfontz, men der er det bare parallellport. Kan hende det er derfor Microplex har sluttet med dem. Uansett så har jeg mest lyst på OLED-display som RYDIN har, men med intern USB kontakt. Har ikke peiling på hvem som fører det?? Vet noen? Vist ikke så får jeg vel nøye meg med en stor RØD lysende digital klokke som teller ned, Ka-Boom.
Rydin Skrevet 12. november 2008 Forfatter Skrevet 12. november 2008 Crystalfontz har Usb-display her. Men ingen OLED-usb. Vet desverre ikke om noen som fører det.
Ashaman Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 Ahh... stemmer, jeg leser for kjappt. Men da havner mitt på parallellporten da, like greit det. Den OLEDskjermen din ble jo helt knall da! Hadde jeg ikke visst at den ikke var orginal så hadde jeg aldri tenkt tanken om noe annet enn att den er orginal. Må si du gjorde ett svært pent arbeid der! (Som på resten av prosjektet.) Hva er det som gjenstår nå egentlig? DVD-rom og alt funker, så er bare å få opp kontroll og få koblet opp bryterne så de funker ''normalt?''
Rydin Skrevet 12. november 2008 Forfatter Skrevet 12. november 2008 Jeg har programmert Logitech fjernkontrollen så den funker greit. Må bytte om på noen av knappene. Jeg må finne en bra løsning for å koble opp bryterene på fronten. Open knappen fungerer som den skal, og det er jo den som er den viktigste. Kanskje jeg finner en usb-gamepad for å koble til resten av knappene som asdfteam foreslo tidligere i tråden. Jeg kommer nok også til å kutte ut et hull til i toppen over cpu-viften. Jeg sitter og ser på en Mythbusters-edisode nå, og det er ca 60 grader på cpu og 45-50 i kabinettet Under vanlig windowsbruk går det bra, da blir det ikke så varmt og cpu-vifta er stille. Men nå hører jeg den ganske godt.
Mr.Anki Skrevet 13. november 2008 Skrevet 13. november 2008 Kan du slå på maskinen med fjernkontrollen? Jeg ville ha lakkert viftegrillene dine sorte, slik at de matcher resten
Rydin Skrevet 13. november 2008 Forfatter Skrevet 13. november 2008 Nei, kan ikke slå den på, bare av. Men det er ikke noe problem, den kommer nok til å stort sett være på. Og det er ikke vanskelig å trykke på knappen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå