Gå til innhold

Samkjøp av Lightroom 2


Anbefalte innlegg

Det er flere som rettmessig lar seg irritere over at Adobe tar (betydelig) mer for sine programmer i Europa og samtidig aktivt hindrer oss i å handle fra utenlandske nettbutikker ut over sin egen sådanne.

 

Jeg har derfor bestemt meg for å ta på meg å organisere et samkjøp - om det er interesse nok for det. Målet med samkjøpet er selfølgelig å samle flere kjøp i én bestilling for å få best mulig stykkpris.

 

Lightroom 2 selges eksempelvis hos Amazon pr dato for; USD 274 som tilsvarer ~1.781 kroner med en kurs på 6,5 kroner pr dollar. Det blir ~2.226 uten frakt og fortollingsgebyr.

 

Jeg har grovsjekket litt rundt etter standard priser og tilgjengelighet, og tenkte å sette opp en liste/tabell over dette etter at jeg har sjekket hva alle de rare versjonene er for noe (TLP***). I mellomtiden kan jo interesserte (og andre som ikke klarer å holde seg borte) ytre meninger, interesse for å være med på samkjøpet og komme med andre nyttige innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, programmet/programmer selges i butikker som lever av det de legger oppå innkjøpsprisen. Kan de tjene penger som ellers ville gått dem hus forbi, vil jeg tro noen skulle være interessert i å dele litt av den potten med oss.

 

Forøvrig er jeg litt forbauset over at interessen for et samkjøp /en besparelse tilsynelatende virker såpass lite forlokkende. Kanskje folk klarer seg i rikt monn med 30 dagers prøveversjoner?

Lenke til kommentar

Vi kan da ikke ta hensyn til hva kineserne tjener om vi kjøper oss en T-skjorte laget i Kina heller. Hvem får det mellomlegget tror du? Kineserne som laget den?

 

Nei Adobe Norge er så grådige at jeg sluttet å kjøpe fra dem for flere år siden.

 

En sammenligning jeg fikk opp nå, uten å søke på flere:

Photoshop engelsk hos Multicom - kr 7796 (norsk versjon kr 9602)

Tilsvarende fra Adorama $635

Nå er kursen vesentlig høyere enn i sommer, 6,99 i dag.

Det gir ca kr 4440, og med frakt og moms er du på ca kr 5800.

I sommer var tilsvarende pris kr 4600 (med frakt og moms)

 

Der du virkelig ser hva Adobe norge står for, så er det på pakkeprisene. I USA kan du få spesialpris som sparer deg for mange tusen. Problemet er monopolet Adobe har lagt opp til.

Du får ikke kjøpt programmene uten å havne på den norske web butikken.

....uten å trikse litt.

 

Det var godt å få ut adobeluften inni meg!

Lenke til kommentar

Bra initiativ, men. Dollar nå i 7 kr. Man må betale behandlingsavgift, frakt, tollgebyr og moms. Da blir det hipp som happ. Kanskje du kan spare noen kr men er det bryet verd? Jeg bestilte LR 2 og PS Elements 7 i går gjennom Adobe. Får det om noen dager, null kr i frakt. Hadde bestillingen blitt gjort i begynnelsen i juni ville prisforskjellen vært en helt annen og vel verd et samkjøp.

Lenke til kommentar

Tror vi skal holde oss til lovlige alternativer her.

Kunne selv godt tenkt meg å betale for både Photoshop cs4 og lightroom 2, men med de prisene er det uaktuelt for en fattig student. Import er nok veien å gå, men de koster jo fortsatt. Finnes de ingen "pakker priser" med PS og Lightroom? "photographers pack"? :p

Lenke til kommentar
Tror vi skal holde oss til lovlige alternativer her.

Kunne selv godt tenkt meg å betale for både Photoshop cs4 og lightroom 2, men med de prisene er det uaktuelt for en fattig student. Import er nok veien å gå, men de koster jo fortsatt. Finnes de ingen "pakker priser" med PS og Lightroom? "photographers pack"? :p

 

For oss studentar har adobe ganske rimelige prisar, Lightroom får ein vel ned omkring 1000 kroner for nedlastingsversjonen. Noko eg såg på som ei meget god investering for halvanna år sidan. 95% av mi bildebehandling føregår nettopp i Lightroom, då kan eg heller bruke gratisløysingar som gimp, eller paint.NET, dei gangane eg har behov for manipulering av bileta mine.

 

Eg vil nok seie at denne 1000-lappen har gitt meg meir "bang for the bucks" enn det meste andre naudsynte (og mindre viktige) fotoutstyret eg har kjøpt..

Lenke til kommentar

Ingen som har fablet om kinseere og T-skjorter før du gjør det her...

Spør om Adobe er overpriset i Norge eller om man tar hensyn til lønningene feks i USA og om det da egentlig er veldig stor prisforskjell da.

Hvis lønningene i Norge er dobbelt av det de tjener i USA og pakken koster det dobbelt i Norge så er det vel det samme.

 

Vi kan da ikke ta hensyn til hva kineserne tjener om vi kjøper oss en T-skjorte laget i Kina heller. Hvem får det mellomlegget tror du? Kineserne som laget den?

 

Nei Adobe Norge er så grådige at jeg sluttet å kjøpe fra dem for flere år siden.

 

En sammenligning jeg fikk opp nå, uten å søke på flere:

Photoshop engelsk hos Multicom - kr 7796 (norsk versjon kr 9602)

Tilsvarende fra Adorama $635

Nå er kursen vesentlig høyere enn i sommer, 6,99 i dag.

Det gir ca kr 4440, og med frakt og moms er du på ca kr 5800.

I sommer var tilsvarende pris kr 4600 (med frakt og moms)

 

Der du virkelig ser hva Adobe norge står for, så er det på pakkeprisene. I USA kan du få spesialpris som sparer deg for mange tusen. Problemet er monopolet Adobe har lagt opp til.

Du får ikke kjøpt programmene uten å havne på den norske web butikken.

....uten å trikse litt.

 

Det var godt å få ut adobeluften inni meg!

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Lønnene er større her enn i USA (gjensomsnitt for vanlige lønnstakere), ingen tvil om det.

Men så er jaggu avgifter og skatter høyere også.

 

Problemet, slik jeg ser det, er at jeg driter i norske oversettelser,

jeg vil ha programmet, helst nedlastbart, som det er fra produsenten.

Trenger ikke et norsk salgsledd for min del.

 

Hvorfor skal Adobe Norge tjene på tusener for å sende meg en boks jeg kunne ha lastet ned?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...