Gå til innhold

TIFF versus PSD; hva er forskjellen og hva er mest lønnsomt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har nettopp spurt om dette på forumet til NAPP.

 

Bruk TIFF hvis du lagrer prosjekt med lag/layers. Ta å bruk Zip kompresjon på både image og layers hvis du trenger å spare plass.

 

Bruk psd hvis du bruker illustrator og photoshop om hverandre.

 

 

Jeg lagrer kun som jpg når jeg skal sende bildet på epost eller poste det på nettet. Ellers blir det lagret som flattened TIFF og layered TIFF eller flattened psd og layered psd.

 

Edit: Lagrer også som jpg når jeg bestiller papir kopier fra f.eks. Japanfoto.no

 

 

Her er svaret jeg fikk fra NAPP forumet:

From a practical standpoint, TIFF and .psd accomplish the same exact thing.

 

If you're concerned with saving some space, use TIFF.

 

2 things to remember:

 

There is NO DIFFERENCE IN QUALITY between TIFF and .psd and

 

A TIFF with compression has the same quality as a TIFF saved without, it is just a smaller file - Zip and LZW are LOSSLESS compression.

 

In regards to your JPG question...

 

Personally, since JPEG is a lossy format, I would never use it for any of my working files, simply because it's not worth the reduction in quality, no matter how slight, when there are other formats available. The ONLY time I would save a file as JPEG (and only then as a copy of my original) was if it were the final version of a file being posted to the web or sent as an email attachment to someone, and only for on screen viewing.

 

Don't compromise the quality of your images for the sake of a tiny bit of storage space...

 

Det neste svaret jeg fikk kommer fra Dave Cross, en av "The Photoshop Guy's" på Adobe Photoshop User TV:)

Here's another couple of thoughts to throw in....

I tend to still save as psd rather than tiff for one simple (perhaps stupid) reason. When I need to save two versions of a file - one layered & one flattened - I use psd for layers and tiff for the flattened one. Why? Because at a quick glance I know the file called something.psd has layers and something.tif is the flat version.

Over-simplified? Maybe, but it works for me.

 

Having said that, often I use Layer Comps and access those in Illustrator and inDesign, so psd is a necessity (from what I can tell tiff doesn't include Layer Comps)

Endret av hadebratakkskalduha
Lenke til kommentar

Det er et naturlig spørsmål som sikkert dukker opp hos de fleste som arbeider med Photoshop, men jeg vil svare med et spørsmål; Hvorfor bruke PSD-formatet? Hvilke fordeler gir det deg/meg over TIF — som har vært bransjestandart siden "tidenes morgen" og som håndterer alt et bildeformat i proffklassen bør.

 

Forøvrig er bruk av ZIP-komprimering av selve bildet noe som merkbart viser igjen på Photoshops ytelse når man lagrer større filer. Sats heller på LZW. Mener å ha sjekket en gang hva gevinsten med ZIP-komprimering var, og det veide ikke opp for den senkede lagringshastigheten.

Lenke til kommentar

Så langt har jeg lagret med NONE i compression. MEN: hva skal jeg velge på pixelorder? Interleaved eller per channel? Hva betyr det og hva er forskjellen? Den står automatisk på interleaved, så det er det jeg har lagret med så langt. Og skal jeg velge byteorder for IBM (PC) eller Macintosch?

Endret av beccarella
Lenke til kommentar

Har ingenting å si i dagens verden. Når jeg hadde MAC – PowerPC som de het den gangen (merkelig nok, for man fikk ikke mye inni for penga), hadde det noen betydning. Regner med at hvis du vil bruke MAC, så ender du opp med å bytte instilling ofte — helt unødig.

 

Både PC og MAC svelger bege deler nå. Du vet, systemene vi arbeider på blir egentlig mer og mer like og snakker bedre sammen etter hvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...