Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Behandlingstid av familiegjenforening hos lokalt politikammer


Notatblokk

Anbefalte innlegg

En i nær familie har giftet seg med en thailandsk dame, dette skjedde helt på begynnelsen av året.

Det er som mange vet en vanvittig papirmølle alt skal gjennom før hun kan komme til Norge.

 

Papirene ble sendt til det lokale politikammeret i mai 08. Siden den tid har X (norsk mann som giftet seg) ringt 3 ganger for å høre hvordan saken ligger an.

Første gangen tok en hyggelig mann telefonen og tilbød seg å sjekke hvor papirene lå i bunken, X takket nei og regnet med ting gikk som det skulle.

Andre gangen tok en kvinne telefonen og begynte bare å le da han presenterte saken og kommentaren hennes var som følger: "Hahaha, ja, du har DET du ja" (giftet seg med thaidame). Fikk ikke noe svar på om det var noen fremgang i prosessen.

Tredje gangen var det en annen mann, han kunne heller ikke gi noe svar, annet enn at ALLE andre saker som f. eks flyktninger, asyl osv. blir prioritert foran familiegjenforeningssaker.

 

Det ble også sendt ett brev nå for ca 3 uker siden, X har ikke hørt noe etter det.

 

Hvor lang tid er det egentlig på slike saker?

Noen andre bekjente tok det ca 6 mnd da også, så det er vel relativt normalt at det tar lang tid. Derimot syns jeg X har fått veldig dårlig behandling mtp. at han ble ledd av i telefonen, får ikke noe svar og vet ikke hvordan saken ligger an i det hele tatt.

 

Finnes det noen måte vi kan få NOEN som helst fortgang i prosessen? Han er redd for å "mase" i tilfelle de da kommer til å gjøre seg vrange og bruke enda lenger tid på saken.

En politimann jeg snakket med her i byen mente at det beste er å sende brev, gjerne flere, slik at de får noe fysisk å forholde seg til og ikke bare en stemme i telefonen (samt at det visstnok var irriterende å få brev hele tiden).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at politiet er den rette etaten å kontakte??

 

Tror kanskje de bør kontakte UDI (Utlendings Direktoratet)

 

Normal behandlingstid i en slik sak skal være under 6 mnd.

 

Hvis all informasjon i søknaden er tilstede og riktig, vil deres lokale politidistrikt få vedtaket, og oversender svaret til de det gjelder.

Lenke til kommentar

En venninne av meg giftet seg med en russisk man nå i august. Han er i Russland. Dem fikk beskjed om at behandlingstiden kan være opp til 12-14 måneder :O

 

Da jeg plagdes med søknaden min om familiegjenforening så sendte jeg en mail til udi og fikk svar om ei uke eller noe sånt. Dem sporet søknaden og ga fullstendig info om hvor den er.

Lenke til kommentar
Er du sikker på at politiet er den rette etaten å kontakte??

 

Tror kanskje de bør kontakte UDI (Utlendings Direktoratet)

 

Normal behandlingstid i en slik sak skal være under 6 mnd.

 

Hvis all informasjon i søknaden er tilstede og riktig, vil deres lokale politidistrikt få vedtaket, og oversender svaret til de det gjelder.

Kontakt UDI. Men ikke ha noen illiusjoner om at normal behandlingstid for en søknad om familiegjenforening med en ikke-vestlig person vil ta mindre enn seks måneder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...