Gå til innhold

Sette Windows som standard i Grub oppstartsmeny


Dalon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Grunnen til at du ikke får bruke su er at det kan være risikablet hvis man ikke er helt sikker på hva man driver med. En måte å komme rundt dette på er å skrive sudo su, men det er ikke å anbefale dersom man ikke har en del erfaring med Linux. (bruker ikke su selv :p)

 

Eller sudo -s eller sudo bash eller sudo xterm eller ...

 

Grunnen til at su ikke er on by default er vel heller at ubuntu er sære på den måten enn at det er så veldig risikabelt. Fortsatt fullt mulig å drite seg ut med sudo.

Lenke til kommentar

Har ikke lest heile tråden, men det er null stress i Startup Manager :) Er et program du kan innstallera fra Add/Remove.

 

Edit: vetsje om du kan flytta windows linjen til tops i GRUB-menyen, men du kan i hvert fall enkelt velge hvem som automatisk skal starte og hvor mange sekunder det skal gå^^

Endret av Danny Boy
Lenke til kommentar
Dette er den delen som lart deg boote xp:

# This entry automatically added by the Debian installer for a non­linux OS
# on /dev/sda1
title Microsoft Windows XP Home Edition
root (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1

 

Den limer flytter du til rett under "## ## End Default Options ## #"

--------------

Gjorde som dette og det funket utmerket. Nå starter windows først. Er egentlig fornøyd med hvordan ting og tang fungerer nå.

 

Men skulle man ønske å sette antall sekunder før windows starter til mindre en 10 sek (er jo ikke noe stort froblem ettersom man jo bare kan trykke enter) er det noen mulighet til å endre det uten å endre "default" til f.eks 5 sek?

Da vil det jo ifølge innlegg av "NorthWave" 19/10-2008 17:55 kunne gi problemer når det kommer en kjerneoppdatering til Ubuntu fordi det da blir flere oppføringer.

 

En annen mulighet er jo som "Danny Boy" sier å innstallere "Startup Manager". Da kan man etter hans utsagn enkelt velge mellom hvilket operativsystem som automatisk skal starte og hvor mange sekunder det skal gå.

 

Så hva er egentlig fordelen/bakdelen med å endre som beskrevet øverst i forhold til å innstallere "Startup Manager"?

 

Ellers tusen hjertlig takk til alle som har bidratt i denne tråden!! :)

Endret av Dalon
Lenke til kommentar

Selv om den legger til flere oppdateringer, så vil det ikke ha noe å si hva du har satt ventetiden til. Problemet NortWave nevnte var at hvis det ble lagt til nye elementer (feks ny kernel) automatisk, så kunne den ha flyttet på Windows-delen, slik at den ikke hadde det samme nummeret lenger (det nummeret som du refererer til i "default").

 

Det kan være at (under en oppdatering) den vil sette ventetiden tilbake til standard, men det syns jeg hørs ut som om en sær måte å gjøre det på (nå bruker ikke jeg Ubuntu, så jeg skal ikke være for sikker på hvordan de gjør det). Det værste som kan skjer hvis den blir satt tilbake til standard-verdi, er bare at du må inn i fila og forandre den tilbake til det du vil ha den som (feks 5 sekunder, som du nevnte).

 

Jeg syns å huske at hvis du setter den til 0 sekunder, så har du fortsatt muligheten til å avbryte nedtellingen. Men da må du trykke på en knapp ("the any-button") med en gang du ser at Grub laster. Det kan være greit hvis du veldig sjelden bruker andre valg enn standard, og du (av en eller annen grunn) sitter og ser på at den laster ofte.

Lenke til kommentar
Men skulle man ønske å sette antall sekunder før windows starter til mindre en 10 sek (er jo ikke noe stort froblem ettersom man jo bare kan trykke enter) er det noen mulighet til å endre det uten å endre "default" til f.eks 5 sek?

Da vil det jo ifølge innlegg av "NorthWave" 19/10-2008 17:55 kunne gi problemer når det kommer en kjerneoppdatering til Ubuntu fordi det da blir flere oppføringer.

Default endrer hvilket nummer i listen som kjøres som... default, mens timeout endrer hvor mange sekunder det tar før default blir valgt dersom du ikke trykker på noe. Mao gjør "timeout 5" det du vil ;)

 

Så hva er egentlig fordelen/bakdelen med å endre som beskrevet øverst i forhold til å innstallere "Startup Manager"?

Enkelte vil si at et grafisk grensesnitt for å gjøre denne slik konfigurasjon er det eneste brukervennlige. Andre vil til gjengjeld si at det er bloat å ha et eget verktøy for slik konfigurasjon fordi man allerede kan gjøre akkurat det samme med en teksteditor.

 

EDIT: ubuntu sin kjerneoppdateringer endrer etter min erfaring ikke konfigurasjonen din, den legger kun til nye oppføringer. Hvor i listen disse oppføringene kommer er jeg mer usikker på, men jeg vil tro det er øverst.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

NorthWave

 

Mulig jeg misforstår men ettersom jeg nå har endret oppsettet slik du foreslo tidliger får jeg vel akkurat de samme problemene du nevner om jeg nå forandrer "timeoot" til f.eks 5 sidene du sa at dette kunne gi problemer når det kommer en kjerneoppdatering til Ubuntu fordi det da blir flere oppføringer?

Endret av Dalon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...