Gå til innhold

Nybegynner trenger hjelp med valg av objektiv


Anbefalte innlegg

For noen måneder siden kjøpte jeg et Canon 450D med medfølgende kit-objektiv (Canon EF-S 18-55mm IS) og føler at tiden er inne for å utvide objektivstallen. Mitt dilemma er om jeg skal oppgradere til Tamron SP AF 17-50mm F2.8 eller utvide med Canon EF 50mm f/1.4.

 

Jeg tar bilder av det meste, men liker best å gå litt innpå ting og mennesker når jeg tar bilder – det å kunne ta gode bilder uten blits innendørs er også noe jeg ønsker sterkt. Da jeg ikke er noen fan av oppstilte bilder, må vel også kjapp autofokus med i beregningen. Til tross for min newbe-status ville jeg tro at det beste valget må være Canon EF 50mm f/1.4, men tar imot innvendinger med takk så jeg kan bli sikrere på mitt kjøp.

 

La meg konkretisere litt:

Da jeg ikke er avhengig av zoom, hvilket objektiv vil jeg kunne få de beste bildene med?

Endret av Elfwind82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg kan komme med særlig spesifikke tips til Canonobjektiver, så vil jeg bare si at jeg har en svakhet for fastoptikk. Du kan enten se på det som en begrensning, eller snu det litt og se på det som en utfordring (som også hjelper deg til å tenke mer på utsnitt).

 

Eneste 50mm jeg har testet fra Canon er f/1,8 og den må blendes ned til 2,5 før den blir særlig skarp. Autofokus var heller ikke imponerende.

 

Bottom line: Det jeg savner hos Olympus er et større utvalg av fastoptikk.

Endret av sascha66
Lenke til kommentar

Etter å ha snakket litt med fotokompiser, har valget falt på et fast objektiv på 50mm. Er imidlertid litt usikker på om jeg skal gå for Canon EF 50mm f/1.4 noen som har testet dette? Vil jeg vinne mye på å gå opp 500 kroner og kjøpe Sigma 50mm F1.4?

Endret av Elfwind82
Lenke til kommentar

Sigmaen er diger. Så hvis du vil ha noe kompakt noe er det liten tvil om at Canons alternativ er best. På Canon har dessuten Sigma hatt mye problemer med ødelagt fokusering, typisk ekstrem bakfokusering. Dette gjelder 50-en også, så jeg ville vært forsiktig med å kjøpe den uten å ha testa den i butikk først. Men hvis det funker så er den veldig bra.

Lenke til kommentar
Bare vær obs på at 50mm innendørs ofte blir alt for trangt. Fastoptikk rundt 30mm er langt mer anvendelig, men en 50mm er jo også veldig bra på akkurat det den kan, typ halv\hel portretter av mennesker.

Var det jeg fant ut. Trodde ærlig talt at jeg hadde mer peiling enn dette, men dette med crop-en på moderne slr hadde gått meg hus forbi. Ellers hadde det jo vært perfekt. Tror det er Sigma 30mm F1.4 EX som er mest aktuell nå, noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Bare vær obs på at 50mm innendørs ofte blir alt for trangt. Fastoptikk rundt 30mm er langt mer anvendelig, men en 50mm er jo også veldig bra på akkurat det den kan, typ halv\hel portretter av mennesker.

Var det jeg fant ut. Trodde ærlig talt at jeg hadde mer peiling enn dette, men dette med crop-en på moderne slr hadde gått meg hus forbi. Ellers hadde det jo vært perfekt. Tror det er Sigma 30mm F1.4 EX som er mest aktuell nå, noen som har erfaring med dette?

 

Jeg har akkurat kjøpt det, og er veldig fornøyd med det. Det er forholdsvis kompakt, ikke så veldig mye større enn 50mm 1.8, men det veier betydelig mer uten at det har noe å si. Tror dette fokuseringsproblemet er litt oppskrytt og at det var mest et problem på de tidlige eksemplarene, hvis du leser f.eks på Fredmiranda ser du at 99% er strålende fornøyd med det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...