Gå til innhold

Sanitet som vernepliktig.


Grimrevenger

Anbefalte innlegg

Hei folkens, skal inn i millitæret til sommeren, og har tenkt meg på politiskolen etter det.

Jeg vet at det er vanskelig og komme inn på PHS, og har tenkt og bruke året mitt i millitæret til og lære noe som er relativt til politiyrket, og som ser bra ut på cv-en, det naturlige valget ville vel kanskje ha vært MP, men jeg har hørt at dette kan slå negativt ned når jeg skal søke på PHS.

 

Derfor har jeg lurt på og begynne som Sanitet, men jeg sliter med og finne informasjon om det, så hvis noen her vet noe, eller har vært/er sanitetssoldat, svar så gjerne :)

 

1. Hvor bør jeg søke? Sjø, luft eller hær?

2.kommer jeg til og få noen form for opplæring i våpen?

3. hvordan kommer jeg til og jobbe? er jeg ute i felten? kan jeg kjøre i ambulanse eller ender jeg opp på en sykestue?

4.Hvordan jobber jeg? går jeg i en turnus ordning? blir jeg sendt ut til og jobbe med en annen tropp med vernepliktige vanlige soldater/ingenører/ mp eller lignende?

5.blir det sett noe ned på og være medic? av dine medsoldater? siden du ikke bærer våpen e.l? jeg har ikke noe moralsk/religiøst grunnlag for og ikke bære våpen, men føler at og jobbe som sanitet er noe som kommer til og hjelpe meg videre i yrkeslivet.

 

kan være litt uoversiktelig, men jeg er veldig i tvil, føler ikke at det hadde vært relativt for utdanningen jeg ønsker og jobbe på en sykestue, men ønsker og være ute i felten med mine medsoldater.

 

kan også nevne at jeg har IMO60, som er brann, førstehjelp og sikkerhets kurs for sjøen (har tidligere holdt på og utdanne meg til matros) kan dette hjelpe med og få meg inn der jeg ønsker?

 

Tusen takk for alle svar, har tenkt på dette i lang tid, og håper det hjelper meg og endelig få bestemt meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Som det står på linken fra Star så kan man være sanitet i alle forsvarsgrener. I hæren er det mange muligheter til å bli sanitet enten i sanitetsbataljonen på setermoen eller f.eks i 2.BN som har en egen sanitetstropp.

2. Ja.

3. Alle de mulighetene du nevnte er mulig.

4. Kommer ann på stillingen du får.

5. Det er alltid noen som ser ned på andre i forsvaret. Var en del av det når jeg tjenestegjorde, men det er ikke til å komme unna, men snitetene var ikke mer eller mindre utsatt enn andre, men slik "se ned på alle som gjør noe annet enn oss kultur" er det ikke vits i å bry seg om.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vet ikke hvordan det er med de andre avdelingene, men hvis det er Sanitetsbataljonen i Hæren du vil innkalles til, har jeg en liten kommentar: det at du er ikke-stridende personell betyr ikke at du ikke har rett til å forsvare deg selv. Du skal kunne beskytte deg selv og pasienten din, og derfor er våpenopplæring en viktig og sentral del av tjenesten. Du bærer derfor også våpen når du er ute på øvelser, eller oppdrag i en ekte situasjon for den saks skyld. Så da faller grunnlaget for å bli sett ned på av den grunn bort.

 

Og uansett tror jeg nok medics er blant de som blir sett minst ned på; når du ligger blødende i skauen og er sikker på at du skal dø, er det få du ser mer opp til enn den medicen som lapper deg sammen og får deg i sikkerhet. Det finnes som noen andre nevnte alltid noen som har den "vi er bedre enn dere"-holdningen, men det er bare å ignorere dem. Du kan være stolt av å være sanitetssoldat, og uansett hvor overlegne noen er, er de takknemlige for å ha dere der når det gjelder. Lykke til, jeg er sikkert på at du kommer til å få en bra tjeneste!

Lenke til kommentar

Takk, håper at noen som kanskje har vært sanitetssoldat eller har peiling på det kan fortelle litt om valgmuligheter? jeg syntes siden deres er veldig kronglete (når den i det hele tatt funker) men jeg må kanskje bare ha ting inn med teskje, hehe... vil liksom bare vite litt mer om hva jeg kan velge eller kan bli satt til.

Lenke til kommentar
Takk, håper at noen som kanskje har vært sanitetssoldat eller har peiling på det kan fortelle litt om valgmuligheter? jeg syntes siden deres er veldig kronglete (når den i det hele tatt funker) men jeg må kanskje bare ha ting inn med teskje, hehe... vil liksom bare vite litt mer om hva jeg kan velge eller kan bli satt til.

Du har noen muligheter.

 

- Du kan søke Luft eller sjø. Deretter Nivå3 Sankurs på Sessvol etter rekrutten. Anbefales IKKE. Da videre tjeneste blir på sykestue eller båt som sykevokter.

 

- Sanitetsbataljonen. Ganske likt som San.tr i 2. bn (Uvvist om Panser har egen santropp?) Du tjenestegjør på Setermoen. Du får Nivå 3 Som er høyeste nivået man kan ha uten å medisinske skoler. Folka har mye grønn tjeneste, men har mindre stridsopplææring enn San.tr. i Mek. inf. avdeling. Du kan havne på ambulanser eller hjelpeplasser.

 

- Santropp i Mek.inf. avd. 2.Bataljon (kanskje panser også) Du får Nivå 3 som du får alle andre steder. Du har mye grønn tjeneste, mer stridsopplæring enn San.Bataljonen. Først kommer rekrutten. Den varer i ca. 4 uker. Deretter starter Nivå 3 kurset som er på 3 uker. Så kommer evnt. opplæring på kjøretøy. San.tr. har: 2 Mobile hjelpeplasser og 2 Evac vogner. Disse er "pansrede" M113 vogner. Hjelpeplassen er høydemessig større. Bedre arbeidsplass. Vognene jobber gruppevis Evac-Hjelpeplass * 2. I tilegg Det er noen medicer på hver vogn + Vognfører og VK på evac. Hjelpeplass har lege på en vogn, og muligens sykepleier på andre vognen. I tilegg har tr. en MB 300 ambulanse. Det har vært prøvd ut et konsept med lette medicer som går mer fot enn de andre. Disse har benyttet ambulansen til innsetning og evacuering videre bakover til hjelpeplass. I tilegg til dette har tr. en kommandovogn hvor et par stykker tj. gjør. Alle i tr. skal i utgangspunktet ha NIVÅ3

 

Gangen i kjeden er: Evac vogn, videre til Hjelpeplass. Hjelpeplassen frakter videre til San. bataljonen, evnt. Sanitetsbataljonen kommer med ambulanse og henter.

 

Denne tjenesten anbefales fremfor tj. i de andre san. elementene. Grunnnen er at du får mest mulig grønn tjeneste, bra sanitetsutdanning og mest grønn tjeneste, noe jeg mener er bra for politi tjenesten senere. - Det forsøkes også at alle skal få hospitere på Eldrehjem og senre ambulanse sivilt. Dette garanteres ikke, men har blitt prioritert tidligere år. Tjenesten anbefales på det sterkeste!

Lenke til kommentar
jeg antar at jeg kan søke inn på alle disse forskjellige plassene etter at rekruttskolen og nivå 3 kurs er unnagjort? er helt klart grønn tjenste jeg ønsker!

Havner du i luft eller sjø, kan du "velge" tjenestested (det er ikke du som bestemmer, men du kan spørre pent) etter gjennomført nivå 3-kurs.

Havner du i sanitetsbataljonen, ja da er du der resten av året. Muligheten for å få kurs ut over nivå 3 er forresten størst der. Ikke nivå 4 altså, men forskjellige medic-relaterte kurs som ikke inngår i nivå 3. Medevac, "jegersanitet" og sikkert en del flere.

Havner du i 2.bn. eller panser, så må du være frampå og ytre ønske om å bli plassert i sanitetstroppen med en gang du havner på Skjold/Setermoen. Her er ingenting sikkert, men om du viser vilje så er det rimelig sannsynlig at du får det som du vil.

 

Forøvrig, thomsi1607: "Jeg vurderer å bli Medic i Stormeskadron 3."? Du har nok ett og annet og lære om forsvaret... Tjenestestillingen velger deg, ikke motsatt.

Lenke til kommentar

Hold deg unna sjø og luft. Ingen grunn til å tørke spy og motta pisseprøver på en sykestue som sykevokter. Kom deg inn i 2. bataljon/Santropp, eller Panserbataljonen. MASSE grønn tjeneste og nivå3. Mindre stridstekknik, men fortsatt mye grønn tjeneste= San.bataljonen. - Dritttjeneste på sykestue= Sjø/Luft

Lenke til kommentar

I Sanitetsbataljonen kan du f.eks. havne på ambulanse, hjelpeplass, FST (forward surgical team) eller lett feltsykehus. Det er med andre ord mange muligheter til hvilken stilling du kan få, bl.a. medic, vognfører for lastebil, beltevogn eller MB, vognkommandør, operasjonsassistent, osv. Målet er at alle i bataljonen skal ha nivå 3 og så inngående sanitetsopplæring som mulig, og det er også gode muligheter for grønn tjeneste. De forskjellige evak-troppene er støttetropper for andre bataljoner; en tropp er støttetropp for Panserbataljonen, en er for 2. bataljon, og en er for Artilleribataljonen. Disse troppene er da med de bataljonene på flere øvelser, i tillegg til øvelser innad i bataljonen. En fordel med Sanitetsbataljonen er også den store kompetansen innad; så godt som alt av befal kan faget inngående, i tillegg til at vi har både veterinær, leger og sykepleiere. Så hvis sanitetsfaget interesserer deg, tror jeg du ville likt deg her.

Lenke til kommentar
jaja, jeg får håpe at jeg kommer meg i en såkalt evak tropp, men har fått inntrykk av at disse kan være vanskeligere og komme inn i siden jeg bare er vernepliktig?

Er ikke vanskelig det! Kommer du i santropp i 2.bn er det i hovedsak evac eller hjelplass du kommer i. Forskjellen er så minimal på de to at det ikke er av betydning nesten

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei!

Har selv avtjent førstegangstjenesten i 2. BN, sanitetstroppen som medic og vognfører.

Det er en helt knall tjeneste og erfaringen du sitter igjen med er fantastisk.

 

Som datslo nevner her, blir det gitt sanitetskurs nivå 3 etter rekrutten. Dette innebærer fire lange uker med svært variert tjeneste. Kursbeviset du får etter bestått teoretisk og praktisk eksamen er veldig verdifullt i det sivile liv vil jeg tro.

 

Teoribiten kan nok være ganske tung og intensiv, men de fleste kom seg fint gjennom det. Du vil lære litt om anatomi og fysiologi, men mest om det som går på førstehjelp. ABCDE-drillen er den du kommer til å forholde deg til gjennom hele tjenesten. Den praktiske øvelsen du får i løpet av dette året er uerstattelig og anbefales på det sterkeste. Du lærer å arbeide under press, samtidig som du skal kunne tenke på mulige årsaker til skader hos pasienten. Jeg selv syns at det å arbeide med mennesker er gøy, og du vil i stor grad lære mye om behandler-pasient forholdet. Ellers er det jo utfordrende med stikking med venekanyler og sprøyter, tilkobling av aggregat og væsker osv. Som sanitetssoldat vil du lære å holde hodet kaldt, selv i de verst tenkelige situasjoner.

 

Praktisk sett er dette kurset i avansert førstehjelp identifiserbart med arbeidsmetoden på ambulanser. Noen forskjeller er det riktignok, fordi dette kurset er tilpasset det militære og derfor militære skader (som i krig). Våpenmessig får du skytetrening med pistol (P-80), Mp5 og Ag3 (sistenevte er nå byttet ut med HK-416). Det vil bli innlagt mange "case"-dager i løpet av kurset, hvor du lærer om opptreden på skadestedet og også berging av pasient (improvisert båre ned fra fjellet, løfteteknikker osv.)

 

Etter hvert som vognførere av M-113 er ferdig utdannet, blir de andre soldatene i sanitetstroppen fordelt på disse. Da jeg tjenestegjorde, var vi satt opp på 2 hjelpeplassvogner og 2 evakvogner. En siste vognfører blir også tildelt kommandovogna i troppen (hvor troppssjef og NK tropp befinner seg). Jeg ville prøvd å unngå sistenevnte, fordi sanitetstjenesten her er begrenset. Hjelpeplassene er satt opp med en lege og sykepleier. Som vognfører (VF) på hjelpeplass og evak, vil du fungere som vedlikeholder av vogn og delvis medic (ved behov). Det er to medicer per vogn i tillegg til vognkommandøren, VK (ofte en pliktsersjant). Under øvelsene vil hovedsakelig VF og VK holde kontakten over intercom, mens medicene lytter etter viktige beskjeder på samband (med sambandsvakter om natta). Du vil lære mye om evakueringskjeden, som ble nevnt her tidligere. Oftest er det lettlaget som enten plukker opp pasientene til fots eller med sin MB, evakuerer bakover til evakvogna, som igjen sender tilbake til hjelpeplassvogna. Dersom sambandsbataljonen deltar i øvelsen, vil det også være mulighet for å sende videre til disse. Noe av det vanskeligste med dette, er overføringen fra ledd til ledd, men dette blir du veldig drilla på etterhvert. Ellers er det ofte sånn at ett lag med en hjelpeplass og en evakvogn følger et av kompaniene, f. eks KpC, mens de to andre vognene følger et annet kompani.

 

Som datslo nevnte, er det også mulighet for å bli med i lettlaget, som er satt opp på MB (selv om de bruker beina i større grad). Jeg selv har ikke erfaring fra dette, men har forstått at dette er en veldig bra og variert tjeneste som kan velges av de som føler seg i god fysisk form og er ute etter flere utfordringer.

 

Under øvelsene er lettlaget satt opp med enkle fjelltelt og vognene satt opp med lagstelt med multifuel (vogna er hovedsakelig forbehold pasientene, og skal ikke brukes til å sove i). På vogn kan det bli en del ventetjeneste, men når det først skjer noe må ting gå fort (også på natta når sambandsvakta skriker at man har fått en case). I ventetida går det an å prate skit, sove eller øve seg på sanitet.

 

Ellers er du som sanitetssoldat med på det meste som skjer i bataljonen ellers. Samholdet med de andre kompaniene er særlig sterkt under øvelsene.

 

Det er også gøy å lære om grunnleggende stridsteknikk, SIBO (strid i bebygd område) og i tillegg fikk vi et nærkampkurs som baserer seg på kampsporten kravmaga. I det hele tatt en veldig variert tjeneste!

 

Jeg må heller ikke glemme å nevne hospiteringstjenesten. Som medic har du mulighet til å gå vakter ved et eldrehjem, og ved senere anledninger er det også mulighet for å jobbe på en ambulanse ved hjemstedet. Det vil si; lenger juleferie enn folk flest;)

 

Alt i alt kan jeg anbefale denne tjenesten på det sterkeste. Du vil få mye igjen for dette året, og felttjenesten er særlig vektlagt.

 

Lykke til!

Endret av lillekrolle
Lenke til kommentar

Tusen takk, ser at du registrerte deg for og skrive innlegget, og det setter jeg veldig pris på.. gleder meg veldig til og dra inn til sommeren, og ser virkelig fram til alt som venter meg! det virker som det er mye her jeg kommet til og bruke senere i det sivile, og det er jo helt fantastisk at jeg kan få så mye igjen av Tjenestetiden min!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...