Gå til innhold

Defrag av disker - Trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den ba meg om å ha 15% ledig. Nå har jeg 19% ledig og burde være god for gull. Jeg flytter jo bare fragmenterte filer over til annen disk, så vil helst unngå å gjøre enda en disk rød. Jeg vil bare få has på denne smørja :ermm:

Nei, jeg laster ikke ned, og dette er uansett ikke nedlastingdisken per dags dato.

 

Men hvorfor blir noen filer røde fra dag én og andre ikke, som man laster ned ?

Lenke til kommentar

Windows filsystemer skriver filer til den ledige plassen de finner uavhengig om det er plass til filen i sin helhet.

Ved første lagring til en tom disk vil filene skrives i sin helhet altså ufragmentert.

Men etterhvert som du fyller opp disken og sletter filer du har lagret før vil du få små åpninger der filene du har slettet lå før.

 

Eks. du har en disk full av filer på rundt 1 mb. Du bestemmer deg for å slette noen filer du ikke har buk for lenger litt her og der.

Plassen du frigir ved å slette disse filene vil da ligge spredt rundt på disken, en mb her og en mb der.

Si så at du lagrer en fil på 50 mb på den frigitte plassen. Windows vil da dele opp filen for å utnytte alle åpningene som oppsto

når du tidligere ryddet disken, altså lagre filen en mb her og en mb der, og lagre plasseringen til alle fragmentene i mft som et "kart"

 

Hvis du flytter fragmenterte filer til en tom eller nylig defragmentert disk vil filene altså ikke være fragmenterte etter flyttingen.

 

Grunnen til at dette har en positiv innvirkning på ytelsen er at disken må jobbe mindre for å lese en fil på 50 mb som ligger kontinuerlig

på disken, enn når den skal lese den samme filen lagret en mb og en mb der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...