gorber Skrevet 16. oktober 2008 Skrevet 16. oktober 2008 (endret) Hei! Etter at kona hadde kjørt en tur i vår gamle og slitte Peugeot oppdaget hun at høyre fremhjul står kraftig skjeivt (jada, det var masse klunkelyder og sådan rett før hun stanset.) Jeg kan legge ut bilder litt senere. Det jeg finner ut er at mutteren som holder støtdemperen er knekt i 2, og lå løst under dekselet under panseret. Når jeg jekker opp bilen ser jeg at fjæra og støtdemperen står helt løst, og hjulet står fortsatt i 45 grader ut fra bilen. Det jeg tenker er at jeg da kanskje må bytte støtdemperen, eventuelt montere den sammen på nytt, forutsatt at det bare er mutteren på toppen som er problemet. Er dette vanskelig for en akademiker, eller kan jeg klare det med masse bannskap og en lørdag? Hva må jeg se etter, som kan være enda mer galt? Vanligvis ville jeg bare satt bilen inn på verksted, men jeg har ikke råd til det nå. Hilsen mann med lyst på nybil og garanti og massevis av verditap. Endret 16. oktober 2008 av gorber
Svinks Skrevet 16. oktober 2008 Skrevet 16. oktober 2008 Hele MacPherson-fjærbeinet er løsna? Det finnes selvsagt akademikere som både er praktisk anlagt og har muskelstyrke, men dette høres litt i overkant ut uten mekanikererfaring, løftebukk og profesjonelle presser til å klemme sammen fjæra. Du bør også få kontrollert tilstanden andre forstillingsdeler og til karosseriet der beinet skal festes.
spøkelse Skrevet 16. oktober 2008 Skrevet 16. oktober 2008 Dette ble litt vanskelig for meg. Kan du legge ut et bilde?
gorber Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Skrevet 16. oktober 2008 Ja, det ser ut til det ja. Fjæra er såvidt jeg kan se ikke lengre sammenklemt, og da helt løs på toppen. Jeg legger ut et par bilder senere i ettermiddag.
gxi Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 (endret) Ser for meg ut som at hele demperen er knekt i to biter. Den skal liksom være helt stiv, og ikke bøyd. Sansynligvis derfor mutteren/bolten som har festet den har knekt også. Alternativt så har den løsnet på toppen og toppen ligger inni mansjetten som er bøyd på bildet. Uansett må fjærbeinet løst, og da er det å skru løst på toppen, komprimere fjærer, putte inn ny demper, osv. Kan være mye mer som er ødelagt samtidig, siden det der ikke er noe som normalt sett skal kunne skje. Demperen i seg selv har nesten ingen belastning, da det er fjæra som holder oppe bilen. Endret 18. oktober 2008 av gxi
gorber Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Skrevet 18. oktober 2008 Ja, det er noe sånt jeg tenker og. Jeg skal demontere litt i morgen å se nærmere på det. Da oppdaterer jeg med mer detaljerte bilder.
daruu Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 (endret) Det der så ikke bra ut... Du er sikker på at feste i karosseriet ikke er rustet istykker eller lignende? Edit: leste litt bedre i førsteposten å så at det nok ikke er det som har skjedd hvis du ikke ser noen skader der Men du kan gjerne ta ett bilde hvor du ser dempern ifra motorrommet Endret 18. oktober 2008 av daruu
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå