Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

1996 Peugeot 406. Venstre forhjul står 45 grader skjevt (på feil akse)


gorber

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

 

Etter at kona hadde kjørt en tur i vår gamle og slitte Peugeot oppdaget hun at høyre fremhjul står kraftig skjeivt (jada, det var masse klunkelyder og sådan rett før hun stanset.) Jeg kan legge ut bilder litt senere.

 

Det jeg finner ut er at mutteren som holder støtdemperen er knekt i 2, og lå løst under dekselet under panseret. Når jeg jekker opp bilen ser jeg at fjæra og støtdemperen står helt løst, og hjulet står fortsatt i 45 grader ut fra bilen. Det jeg tenker er at jeg da kanskje må bytte støtdemperen, eventuelt montere den sammen på nytt, forutsatt at det bare er mutteren på toppen som er problemet. Er dette vanskelig for en akademiker, eller kan jeg klare det med masse bannskap og en lørdag? Hva må jeg se etter, som kan være enda mer galt? Vanligvis ville jeg bare satt bilen inn på verksted, men jeg har ikke råd til det nå.

 

Hilsen mann med lyst på nybil og garanti og massevis av verditap.

post-60829-1224182966_thumb.jpg

Endret av gorber
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hele MacPherson-fjærbeinet er løsna? Det finnes selvsagt akademikere som både er praktisk anlagt og har muskelstyrke, men dette høres litt i overkant ut uten mekanikererfaring, løftebukk og profesjonelle presser til å klemme sammen fjæra. Du bør også få kontrollert tilstanden andre forstillingsdeler og til karosseriet der beinet skal festes.

Skrevet

Ja, det ser ut til det ja. Fjæra er såvidt jeg kan se ikke lengre sammenklemt, og da helt løs på toppen. Jeg legger ut et par bilder senere i ettermiddag.

Skrevet (endret)

Ser for meg ut som at hele demperen er knekt i to biter. Den skal liksom være helt stiv, og ikke bøyd. Sansynligvis derfor mutteren/bolten som har festet den har knekt også. Alternativt så har den løsnet på toppen og toppen ligger inni mansjetten som er bøyd på bildet. Uansett må fjærbeinet løst, og da er det å skru løst på toppen, komprimere fjærer, putte inn ny demper, osv. Kan være mye mer som er ødelagt samtidig, siden det der ikke er noe som normalt sett skal kunne skje. Demperen i seg selv har nesten ingen belastning, da det er fjæra som holder oppe bilen.

Endret av gxi
Skrevet (endret)

Det der så ikke bra ut...

Du er sikker på at feste i karosseriet ikke er rustet istykker eller lignende?

 

Edit: leste litt bedre i førsteposten å så at det nok ikke er det som har skjedd hvis du ikke ser noen skader der

Men du kan gjerne ta ett bilde hvor du ser dempern ifra motorrommet

Endret av daruu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...