Gå til innhold

Spørsmål om dette PC-oppsettet.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nå bestemt meg for å kjøpe en PC, fra Komplett.no. Med hjelp fra noen på forumet har jeg kommet frem til dette oppsettet:

 

Strømforsyning:

Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS, 120mm Fan, 8xSATA, SLI

Hovedkort:

Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)16

Prosessor:

Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket LGA775, 1333MHz, 12MB, BOXED w/fan

Skjermkort:

XFX GeForce GTX 260 576M 896MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, 448bit

Lydkort:

Creative SB X-Fi XtremeGamer ,PCI, Retail

DDR2 minne:

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's

Harddisk:

Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 32MB 7200RPM

Optisk leser/Blue-Ray-leser:

Sony NEC Optiarc Blu-Ray reader BR-5100S , Black, SATA, DVD

OS:

Microsoft Windows Vista Prem Engelsk SP1,OEM,DVD,64-bit

Høytalere:

Creative Inspire T6100, 5.1 Høyttaler system, 4X8W + 18W senter + 26W sub

 

Når jeg prøvde å få noen til å sette opp et oppsett til meg her tidligere, ble ting fort forvirrende for en som kan så lite som meg. Når noen kom med ett forslag, sa noen andre at ”Nei, den delen må du bytte ut med den”, osv. Det oppsettet som står ovenfor vet jeg tilfredsstiller mine behov som en spiller og det eneste jeg ønsker svar på er følgende:

 

1. Dette er første gangen jeg kjøper alle delene selv, og lurer da på om dere ser noen problemer med oppsettet? (Komponentene passer ikke sammen o.l.)

2. Er 650W strømforsyning nok..?

3. Bør jeg kjøpe 2 x 500GB-harddisker eller 1 x 1TB? Jeg tenker både pris og hastighet.

4. Klarer Blue-Ray-leseren å lese DVD-plater?

5. ”Passer” høytalerne med lydkortet?

6. Følger alle ledningene med når jeg kjøper det? Eller må de kjøpes i tillegg?

7. Slik jeg forstår det så bygger Komplett.no PCn for meg. Legger de da inn OS også?

8. På beskrivelsen av OS, står det OEM. Hva betyr det?

Det var da spørsmålene. Som sagt så ønsker jeg ikke svar som går på utbytting av selve komponentene, men en bekreftelse på at oppsettet kjører dagens spill godt ønskes gjerne!

 

På forhånd, tusen takk.

Petter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Jeg har nå bestemt meg for å kjøpe en PC, fra Komplett.no. Med hjelp fra noen på forumet har jeg kommet frem til dette oppsettet:

 

Strømforsyning:

Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS, 120mm Fan, 8xSATA, SLI

Hovedkort:

Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)16

Prosessor:

Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket LGA775, 1333MHz, 12MB, BOXED w/fan

Skjermkort:

XFX GeForce GTX 260 576M 896MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, 448bit

Lydkort:

Creative SB X-Fi XtremeGamer ,PCI, Retail

DDR2 minne:

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's

Harddisk:

Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 32MB 7200RPM

Optisk leser/Blue-Ray-leser:

Sony NEC Optiarc Blu-Ray reader BR-5100S , Black, SATA, DVD

OS:

Microsoft Windows Vista Prem Engelsk SP1,OEM,DVD,64-bit

Høytalere:

Creative Inspire T6100, 5.1 Høyttaler system, 4X8W + 18W senter + 26W sub

 

Når jeg prøvde å få noen til å sette opp et oppsett til meg her tidligere, ble ting fort forvirrende for en som kan så lite som meg. Når noen kom med ett forslag, sa noen andre at ”Nei, den delen må du bytte ut med den”, osv. Det oppsettet som står ovenfor vet jeg tilfredsstiller mine behov som en spiller og det eneste jeg ønsker svar på er følgende:

 

1. Dette er første gangen jeg kjøper alle delene selv, og lurer da på om dere ser noen problemer med oppsettet? (Komponentene passer ikke sammen o.l.)

2. Er 650W strømforsyning nok..?

3. Bør jeg kjøpe 2 x 500GB-harddisker eller 1 x 1TB? Jeg tenker både pris og hastighet.

4. Klarer Blue-Ray-leseren å lese DVD-plater?

5. ”Passer” høytalerne med lydkortet?

6. Følger alle ledningene med når jeg kjøper det? Eller må de kjøpes i tillegg?

7. Slik jeg forstår det så bygger Komplett.no PCn for meg. Legger de da inn OS også?

8. På beskrivelsen av OS, står det OEM. Hva betyr det?

Det var da spørsmålene. Som sagt så ønsker jeg ikke svar som går på utbytting av selve komponentene, men en bekreftelse på at oppsettet kjører dagens spill godt ønskes gjerne!

 

På forhånd, tusen takk.

Petter.

 

 

1. Dette er første gangen jeg kjøper alle delene selv, og lurer da på om dere ser noen problemer med oppsettet? Ser ut til å passe sammen det. Med mindre det er noen smådetaljer jeg ikke legger merke til.

 

2. Er 650W strømforsyning nok..? Nei, ville anbefalt en på rundt 1000W for ditt oppsett.

 

3. Bør jeg kjøpe 2 x 500GB-harddisker eller 1 x 1TB? Jeg tenker både pris og hastighet. Billigere å sånn sett raskere med en enkel HDD ettersom windows og programmer/spill er på en og samme HDD, men jeg liker selv å ha windows på en HDD og evt viktige ting på en annen, får viss virus skulle komme innom på en tur kan du formatere uten å miste noe av det viktige på HDD"2".

 

4. Klarer Blue-Ray-leseren å lese DVD-plater? Ja.

 

5. ”Passer” høytalerne med lydkortet? Ja

 

6. Følger alle ledningene med når jeg kjøper det? Eller må de kjøpes i tillegg? Følger med. Iallefall hver gang jeg har kjøpt noe :)

 

7. Slik jeg forstår det så bygger Komplett.no PCn for meg. Legger de da inn OS også? Aldri fått dem til å bygge for meg, så vet ikke for sikkert, men skulle nå tro det?

 

8. På beskrivelsen av OS, står det OEM. Hva betyr det? At det er en lisens som bare medfølger din PC, kan ikke brukes på andre pcer altså. Samt har en restriksjon på x antall ganger om hvor manger ganger en kan bruke den "key'en" for å registrere windows.

Endret av Smokeeye
Lenke til kommentar

har heller valgt å kjøpe et ati 4870 skjermkort framfor geforce 260.

og jeg har i alle fall ikke valgt et kort fra xfx. de er kjente for å slite med kjøleløsningene sine og ikke alltid den beste kvaliteten.

for tiden så er jo som oftest forskjellen mellom skjermkortprodusentene klistremerket på kortene.

Lenke til kommentar
har heller valgt å kjøpe et ati 4870 skjermkort framfor geforce 260.

og jeg har i alle fall ikke valgt et kort fra xfx. de er kjente for å slite med kjøleløsningene sine og ikke alltid den beste kvaliteten.

for tiden så er jo som oftest forskjellen mellom skjermkortprodusentene klistremerket på kortene.

 

Fra O.P: "Det var da spørsmålene. Som sagt så ønsker jeg ikke svar som går på utbytting av selve komponentene"

 

Ville også selv byttet minne til CL4, men svarte heller på det han spurte om :-)

Lenke til kommentar
2. Er 650W strømforsyning nok..? Nei, ville anbefalt en på rundt 1000W for ditt oppsett.

 

Tullpreik. 650 Watt holder i massevis. Et normalt oppsett med GT 260 drar ca 280 Watt på load (nå ble noen forundret gitt). Kilder, TechReport, AnandTech. 260 GT i SLI eller HD 4870 i CF drar ca 440 - 450 Watt. Og for å fjerne all diskusjon siteres tesmetode fra TechReport.

We measured total system power consumption at the wall socket using an Extech power analyzer model 380803. The monitor was plugged into a separate outlet, so its power draw was not part of our measurement. The cards were plugged into a motherboard on an open test bench.

 

Faktisk kjørte de testen av HD 4870x2 i CF (2 stk) på en 750 Watt PSU.

 

3. Bør jeg kjøpe 2 x 500GB-harddisker eller 1 x 1TB? Jeg tenker både pris og hastighet. Billigere å sånn sett raskere med en enkel HDD ettersom windows og programmer/spill er på en og samme HDD, men jeg liker selv å ha windows på en HDD og evt viktige ting på en annen, får viss virus skulle komme innom på en tur kan du formatere uten å miste noe av det viktige på HDD"2".

Tullpreik II! Får man virus på maskina, kan det legge seg på hvilken som helst av hardiskene (selv om problemet normalt er på OS-partisjonen), og man risikerer således å måtte formatere/rydde opp på begge begge. For å gjøre slik at man kan reinstallere/formatere området med OS/programmer holder det å partisjonere harddisken og legge ulike ting på ulike partisjoner. Eneste fordelen med å ha 2 stk harddisker er om man skulle få krasj på den ene, er innholdet på den andre uberørt. Men det tar ikke vekk behovet for backup, og man vet ikke hvilken som eventuelt krasjer.

 

Min anbefaling er således, 1 stk HD i maskina og 1 stk ekstern (500 GB) til backup. HD i maskina partisjoneres i OS-partisjon (OS og programmer), partisjon for dokumenter/bilder og partisjon for video/musikk.

Lenke til kommentar

Jeg ser du ikke spør om dette, men:

Til spill er det unødvendig med quad core prosessor, ingen spill kan utnytte 4 kjerner enda. For tiden er det vel nesten bare videoredigering som drar nytte av 4 kjerner.

 

Jeg ville byttet Q9550 mot en E8500 og heller brukt deler av den 1000-lappen du da sparer på raskere RAM.

 

Hvorfor foreslår jeg dette? Fordi jeg eier selv BEGGE de to prosessorene, og E8500 yter merkbart bedre i spill.

 

Og så til noe du spurte om:

Med oppsettet du har, så er 650W PSU mer enn nok.

Endret av maN1C
Lenke til kommentar
Lydkort:

Creative SB X-Fi XtremeGamer ,PCI, Retail

 

Gå heller for et Asus lydkort. Creative sine lydkort er ikke 100% støttet av Vista (dvs. creative er håpløs til å lage drivere), slik at du må konfigurere og kjøre emuleringsprogram for å få EAX støtten i spill (må gjøres og settes opp pr. spill...).

 

Skal du kjøre XP så er Creative XFi kongen på haugen, men i Vista ville jeg heller satset på Asus. Eneste bakdelen med Asus kortene er at de ikke kalkulerer 3d EAX lyden sjøl, noe creatives kort gjør. Dette fører til noe mer belastning av CPU.

 

PS! Har creative xfi plat. kort, og har lyst på Asus.. :)

Lenke til kommentar

Her har du en komplett forklaring på hva en OEM lisens er:

 

1. En OEM-lisens er maskinbundet og kan ikke flyttes til en annen maskin under noen omstendigheter.

 

2. Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som ny maskin og en ny Windows lisens kreves.

 

3. Hvis man bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme type eller med tilsvarende spesifikasjoner fra samme leverandør, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows lisens kreves.

 

4. Man kan bytte øvrig hardware så mye man vil uten at dette utløser behov for ny Windows-lisens, men man vil etter en stund måtte reaktivere Windows

 

De 25 magiske OEM-poengene:

Etter installasjon av OEM-versjon på en maskin får du 25 poeng. Disse poengene blir berørt hvis man bytter hardware i maskinen. Listen under viser hvor mange poeng du mister ved hardwareendring på maskinen:

 

CD-ROM/CD-RW/DVD-ROM (1 poeng)

IDE adapter (3 poeng)

Fysisk Operitivsystem harddisk - nytt Harddisk serienummer (11 poeng)

Grafikkort (1 poeng)

SCSI adapter (2 poeng)

Lydkort (2 poeng)

Nettverkskort - ny MAC adresse (2 poeng)

Prosessor - CPU (3 poeng)

RAM (0->512MB, 512MB->1GB, 2GB->4GB, osv) (1 poeng)

BIOS (bios ID) (9 poeng)

 

kilde: msdn.com

 

Når det gjelder HDD (harddisk) så har Bolson helt rett.

Men angående PSU (strømforsyning) så burde du gå for mer enn det du trenger per dags dato, det er fult mulig att du kommer til å oppgradere pcen din i fremtiden. Fks fler skjermkort. Men dette er ett valg du må ta selv. Tenk igjennom dette:

Skal jeg oppgradere pcen i fremtiden eller skal jeg da kjøpe ny pc når det trenges?

 

Når du har bestemt deg så har du valget ditt. Om du har planer om ny pc så trenger du ikke en kraftigere PSU enn det du har nå.

 

Lykke til med kjøp av pc :)

Lenke til kommentar

Igjen, takk for alle svar. Til "maN1C":

 

Jeg ser du ikke spør om dette, men:

Til spill er det unødvendig med quad core prosessor, ingen spill kan utnytte 4 kjerner enda. For tiden er det vel nesten bare videoredigering som drar nytte av 4 kjerner.

 

Jeg ville byttet Q9550 mot en E8500 og heller brukt deler av den 1000-lappen du da sparer på raskere RAM.

 

Hvorfor foreslår jeg dette? Fordi jeg eier selv BEGGE de to prosessorene, og E8500 yter merkbart bedre i spill.

 

Ubisoft (utviklerne av Far Cry 2) har gått ut og sagt at FC2 vil kunne ta i bruk Quad-core. Pluss at jeg ser litt fremover, og regner med at flere og flere spill vil ta i bruk fire kjerners.

 

Og da går jeg for én harddisk på 1TB. Tusen takk.

Lenke til kommentar
2. Er 650W strømforsyning nok..? Nei, ville anbefalt en på rundt 1000W for ditt oppsett.

 

Tullpreik. 650 Watt holder i massevis. Et normalt oppsett med GT 260 drar ca 280 Watt på load (nå ble noen forundret gitt). Kilder, TechReport, AnandTech. 260 GT i SLI eller HD 4870 i CF drar ca 440 - 450 Watt. Og for å fjerne all diskusjon siteres tesmetode fra TechReport.

We measured total system power consumption at the wall socket using an Extech power analyzer model 380803. The monitor was plugged into a separate outlet, so its power draw was not part of our measurement. The cards were plugged into a motherboard on an open test bench.

 

Faktisk kjørte de testen av HD 4870x2 i CF (2 stk) på en 750 Watt PSU.

 

3. Bør jeg kjøpe 2 x 500GB-harddisker eller 1 x 1TB? Jeg tenker både pris og hastighet. Billigere å sånn sett raskere med en enkel HDD ettersom windows og programmer/spill er på en og samme HDD, men jeg liker selv å ha windows på en HDD og evt viktige ting på en annen, får viss virus skulle komme innom på en tur kan du formatere uten å miste noe av det viktige på HDD"2".

Tullpreik II! Får man virus på maskina, kan det legge seg på hvilken som helst av hardiskene (selv om problemet normalt er på OS-partisjonen), og man risikerer således å måtte formatere/rydde opp på begge begge. For å gjøre slik at man kan reinstallere/formatere området med OS/programmer holder det å partisjonere harddisken og legge ulike ting på ulike partisjoner. Eneste fordelen med å ha 2 stk harddisker er om man skulle få krasj på den ene, er innholdet på den andre uberørt. Men det tar ikke vekk behovet for backup, og man vet ikke hvilken som eventuelt krasjer.

 

Min anbefaling er således, 1 stk HD i maskina og 1 stk ekstern (500 GB) til backup. HD i maskina partisjoneres i OS-partisjon (OS og programmer), partisjon for dokumenter/bilder og partisjon for video/musikk.

 

1. Ta i betrakting en Quad core CPU, minne, vifter osv. Så skal du se at plutselig blir det en del. Hadde selv en PC med Amd x2 5000+, 2GB 667 minne, ATI 3870, med en 550W PSU som holdt så vidt.

 

2. Virusene blir kjørt som regel gjennom en prossesor, som igjen må ligge i System mappa under "Windows".

Lenke til kommentar
1. Ta i betrakting en Quad core CPU, minne, vifter osv. Så skal du se at plutselig blir det en del. Hadde selv en PC med Amd x2 5000+, 2GB 667 minne, ATI 3870, med en 550W PSU som holdt så vidt.

 

2. Virusene blir kjørt som regel gjennom en prossesor, som igjen må ligge i System mappa under "Windows".

 

TechReport kjører da testen med Intel Core 2 QX9650, Gigabyte GA-X38-DQ6/EVGA nForce 780i SLI, 4 GiB DDR2 ram (2 brikker), Standard WD hardisk. Altså meget sammenlignbart oppsett. Xbit Labs som bruker spesielt utstyr for å vurdere nøyaktig hvor mye selve skjemkortet drar, kommer til "peak" på 136,1 Watt på 260 GT. Vifter drar ikke mange watta hver, samme gjelder det meste annet av periferi utstyr.

 

Så kanskje du skulle ta å lese testene (og gjerne flere), slik at du faktisk har tilegnet deg kunnskap om hva som er fakta.

 

Dersom din PSU holder så vidt, ja da er det en PSU av tildels tvilsom kvalitet. Eller har du f.eks. målt hva oppsettet ditt dra ut av stikkontakten.

 

For å kvitte seg med virus/malware som ligger i systemmappa er det nok å ha en egen OS-partisjon. Men malware er nok langt mer "finurlige" en som så, så det er nok av de som ikke legger et spor i den mappa, og allikevel lager "helvete".

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...