Gå til innhold

Installere RAID disker

kakskiv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kjøpte meg 2 nye SATA disker (etter hjelp fra forumet her) og nå driver jeg og installerer.

Tanken er at de skal kjøre mirror RAID og være lagringsplass for filer, mens har en seperat disk som kjører OS. Jeg har aldri innstalert SATA-disker eller RAID før, men jeg har iallefall kommet et stykke nå.

Jeg har "enabled RAID" i bios og etterpå trykka F10 og valgt de to diskene som "MIRROR" i "raid-kontrollern", så har jeg putta i CD'n som fulgte med hovedkortet sånn at driverne kunne innstaleres. Så gikk jeg inn på datamaskinbehandling og initialiserte og partisjonerte den ene disken.

Det jeg lurer på er om begge diskene skal initialiseres og partisjoneres når man kjører mirror RAID? Skal de også vises som to seperate harddisker i Min datamaskin når man kjører "mirror RAID"? Jeg hadde inntrykk av at kun en disk skulle vises, mens det ble lagret på 2?

Legger ved et bilde av nåværende status, skal jeg høyreklikke på Disk 2 og velge ny partisjon på den også? Eller blir automatisk alt kopiert over på den?

På forhånd takk for hjelpa!

post-38432-1224081625_thumb.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken RAID kontroller kjører du? Eller rettere sagt hvilket hovedkort har du, Intel eller AMD?

Om det er Intel så skal du bare glemme å sette opp RAIDet i dens egen BIOS, dra det inn i Windows og legg inn Intel sin Storage Manager og sett opp RAIDet der og ta en restart, da vil maskinen detektere RAIDet som en enkel disk.

Skrevet
Hvilken RAID kontroller kjører du? Eller rettere sagt hvilket hovedkort har du, Intel eller AMD?

Om det er Intel så skal du bare glemme å sette opp RAIDet i dens egen BIOS, dra det inn i Windows og legg inn Intel sin Storage Manager og sett opp RAIDet der og ta en restart, da vil maskinen detektere RAIDet som en enkel disk.

Kjører et hovedkort fra Aopen "Mainboard S-939 nForce4 ATX PCI-E Audio GbLAN 2x1394 SATA Raid Retail" heter det ifølge ordrehistorikken på ps.no

post-38432-1224083736_thumb.jpg

Skrevet

DA kan ikke hjelpe deg så særlig annet enn å si at jeg har hørt skremmende nyheter om Nvidia sine fakeRAID kontrollere.

Jeg vet ikke hvordan dette settes opp, har bare satt opp på mitt ICH9R som da er ett Intel Socket 775 system.

Gjest Slettet-t8fn5F
Skrevet

Systemet skal i allefall bare se en stasjon...

Skrevet
Systemet skal i allefall bare se en stasjon...

Hmm.. Tok noen bilder nå av hvordan det ser ut i "Nvidia RAID utility" som jeg går inn i ved å trykke F10 ved oppstart.

Kan ikke skjønne at disse instillingene er feil?

post-38432-1224088243_thumb.jpg

post-38432-1224088267_thumb.jpg

Skrevet

Jeg vet da faen hva som skjedde, prøvde å innstalere nye drivere fra NVIDIA da alt helvette brøt løs.

Først fikk jeg beskjed om at de gamle filene måtte avinnstaleres, så trykka jeg OK - og midt i prossesen kom en blåskjerm som sa at det var alvorlig skrivefeil. Jeg restarta og fikk samme blåskjerm når windows prøvde å starte.

Så prøvde jeg å restarte igjen og trykka F8 sånn at jeg kunne velge "Start windows med siste fungerende konfigurasjon" eller noe i den dur. Og hva skjer?

Når Windows starter popper dette lille vinduet opp. Ser nesten ut som om alt har fikset seg selv, og det selv om det virker for meg som om jeg har halveis innstalert nye og halveis gamle drivere for hovedkortet.

Vet ikke om jeg skal være lettet eller ikke.

Tror dere jeg kan stole på at dataene blir lagret på begge diskene nå? Det vises iallefall bare en disk i "Min datamaskin" nå.

post-38432-1224090027_thumb.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...