Gå til innhold

Bytte ut element på ferdig-sub


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nettopp en Eltax Liberty subwoofer som jeg egentlig er veldig fornøyd med. Det eneste jeg synes som trekker ned er at den ikke er så slagkraftig (spesielt på techno/trancemusikk :grumpy: ). Det kan jo være at det er plasseringen min av suben som er dårlig, men jeg har prøvt ut alle de plassene den kan stå, og har funnet den plassen der lyden etter min mening var best (testet med en Alice Deejay-sang, for best mulig punch, og en sine-sweep for god dyp bass). Suben er veldig god på dyp bass på filmer, men mangler som sagt litt "punch" på musikk. Hvis jeg en gang blir lei lyden, kan det være greit å vite om det går an å få bedre lyd uten å måtte kjøpe en dyrere sub.

 

Det jeg lurer på er om noen har prøvt å bytte ut elementer på billige ferdigbygde suber med litt dyrere elementer (peerless, zachry osv.), enn de som står i fra før, og hva slags resultat de har hatt.

 

Takker på forhånd for alle svar!

(Vær så snill å ikke la dette bli til enda en tråd om at Eltax er dritt/Eltax er bra :roll:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tipset.. Men har allerede gjort alt det. Prøvte både det, og å sette suben alle mulige plasser. The easy and the hard way.. Men det jeg lurer på er som sagt det tittelen sier.. Vet ikke helt hvor solid kabinettet er.. Suben er relativt tung, så jeg tror kabinettet skal takle de fleste elementer. Men det betyr jo ikke at det nødvendigvis er egnet for alle elemter.

 

Ytre volum er forresten 350x350x350mm, noe som gir et ytre volum på 42,9l. Dersom jeg antar at den er bygget med 20mm plater(tviler på at det er tykkere plater enn det), blir det indre volumet ca 35l. Volumet ligger altså mellom 35-40 liter.

 

En ting til, for å unngå at folk svarer på ting jeg ikke lurer på. Ikke si meg hvilke elementer som passer til denne størrelsen på kasse. Stick to the subject please :yes:

Lenke til kommentar

Det kan kanske bli bedre ved å bytte element. Men kassa og forsterkeren er vel ikke noe bedre enn brukbart, så bygg deg heller en egen sub fra gunnen av, senere!

 

Noe du selvfølgelig kan gjøre er å kjøpe et nytt element, bruke det i eltaxen og så bruke den i en selvbygd sub senere.

 

Subben har vel bassrefleksport? Da kan du jo prøve å stappe noe skumgummi inni porten når du hører på musikk. Mange gjør ihvertfall dette på høyttalerne sine for å stramme opp bassen.

Lenke til kommentar
Eltax er og vil alltid suge.....for folk med sans for trøkk da selfølgelig  :wink:  

 

Eltax er typisk "billig" høyttalere der du betaler lite   og får derfor ikek stort for pengene. :p

 

Okay, så man får mer for penga når man kjøper noe til en halv million?? :roll:

Lenke til kommentar
Takker på forhånd for alle svar!  

(Vær så snill å ikke la dette bli til enda en tråd om at Eltax er dritt/Eltax er bra )

., ., ., ., ., ., ., .,:woot:

Takker for alle svar.. Men ingen har enda svart på det jeg har spørt om :roll:..

Erfaringer med å bytte ut element på ferdig-sub.. Har en Arizona Eagle-sub liggende. Prøver kanskje, en gang jeg gidder, å sette i elementet i den inn i Eltaxen, for å se hva slags forskjell den gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...