mroystein Skrevet 14. oktober 2008 Skrevet 14. oktober 2008 (endret) Skal kjøpe en ny server til faren min sin jobb. Den vil bli brukt til å dele rønkenbilder og passient info (en database)på 10-15 datamaskiner. Så stor hardiskplass er nødvendig! (det er store bilder) Annet viktig er at det skal være at det er "trygt". Tenker f.eks på raid-5 eller hva det heter, som dobbeltlegger all informasjon (om jeg har forstått det rett). Fordi det er krise om informasjon blir slettet. Det er vel en fin sikkerhet? Vil selvføgelig bli tatt kopier på eksternhardisk med jevne mellomrom, men det er tungvindt å gjøre hele tiden. Den forgje serveren de hadde kjørte på Windows Server 2003. Er 2008 versjonen bedre? Vet at det finnes linux os'er som sikkert er bedre, men er ikke så nødvendig. Samtidig er det windows alt går i på arbedisplassen. Trenger vel egentlig ikke en dyr pc/server til disse oppgavene, men har egentlig veldig lite å si hvor mye den koster (Om det er verd det). Bare den virker bra, og gjerne noen år. For å summere litt opp trenger jeg i hvert fall litt hjelp da, til kjøp av en server med bruksområdene over. Håper jeg gjorde meg forstått. Endret 14. oktober 2008 av mroystein
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 14. oktober 2008 Skrevet 14. oktober 2008 Kort fortalt. Der finnes ingen raid løsninger som kan forhindre deg fra å slette filer. En mulig løsning. Windows 2008 på 2 småe systemdisker i raid-1 og 4 store disker i raid 10. På dette raid 10 kan du aktivere shadow copy så om du sletter en fil, finnes der en tidligere versjon som kan gjenopprettes. Det samme kan gjøres om filen blir overskrevet....
Pondi Skrevet 23. oktober 2008 Skrevet 23. oktober 2008 Ta kontakt med et it-konsulent firma i byen. Ser ut som du mangler kunnskap om raid og da har du heller ikke mulighet til å sette opp en driftkritisk maskin.Tips til kjøp. Gå for en IBM eller HP maskin med supportavtale. Ha i godt med minne. 10 gig er liten invistering i våre dager og kjør Raid 10 hvis man trenger ytelsen. Aner ikke hvor store de filene til den rønken maskinen blir men har vært borti TIFF filer på størrelser med DVD'er i enkelte sammenheng. Disk og Raid oppsett er derfor litt avhengig av det.Oppsettet med disker til er faktisk meget bra. 10 gig minne, en 2,8 GHZ quad xeon cpu og s-ata disker så skal du ha komt veldig langt med en god løsning. Men det koster selvfølgelig.
lhegdal Skrevet 24. oktober 2008 Skrevet 24. oktober 2008 Invester i en backupordning også. F.eks. en tapedrive. Det koster kanskje mye penger med en gang, men mistes dataene så koster det MYE mer. Og jeg anbefaler dere å kontakte noen profesjonelle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå