Gå til innhold

Raid 0 oppsett med Maximus II formula for videoredigering

Curb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg sliter litt med Raid 0 oppsett.

Hovedkort: Asus Maximus II Formula

Harddisker: 3 stk Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2

Den ene harddisken skal kun ha OS, de to andre skal kjøre i raid 0.

Noen som kan gi meg en oppskrift på hvordan dette skal settes opp?

Raid 0 skal brukes kun til videoredigering (swapdisk/scratchdisk) og photoshop.

Takknemlig for alle innspill :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finn manualen til hovedkortet.

Finn hurtigtasten for å komme inn i raid-biosen til sata-kontrolleren.

Gå inn der og sett opp de to diskene du skal ha i raid0.

Boot opp windows og formatter "disken".

Skrevet

Om du skal ha Fake RAID så må du nok inn i BIOS og sette modusen til RAID.

Men nå er det ett annet problem, vil Windows boote eller ender det i blåskjerm.

Er godt mulig du må reinstallere Windows også med RAID driveren ilagt, deretter går du inn i Windows installerer Intel Storage Manager og setter opp RAIDet ditt.

Skrevet
reinstallere Windows også med RAID driveren ilagt

Kjøpte kortet brukt så fikk ikke med noen installasjonsDVD (optimist). Vet du hvor jeg får tak i RAID driver? Intels nettsider eller Asus ?

Fungerer det bra å legge inn denne med feks Nlite ?

Må jeg bruke diskett for dette (F6)?

Takk for svar.

Skrevet
reinstallere Windows også med RAID driveren ilagt

Kjøpte kortet brukt så fikk ikke med noen installasjonsDVD (optimist). Vet du hvor jeg får tak i RAID driver? Intels nettsider eller Asus ?

Fungerer det bra å legge inn denne med feks Nlite ?

Må jeg bruke diskett for dette (F6)?

Takk for svar.

Jeg kjører RAID 1 på ICH9R men det skal være samme sak uansett.

Mine forsøk med å nlite den inn på plata gikk dessverre heller dårlig med WinXP.

Jeg var tvungen til å bruke en diskett, denne RAID driveren finner du nok på ASUS sine hjemmesider og på driver listen for hovedkortet ditt, men jeg tror den er universal, bare husk å velge riktig RAID driver og ikke AHCI sakene.

Skrevet

Hvis du skal ha den ene disken for OS uten raid trenger du strengt tatt ikke noen raid-driver.

Bare sett SATA til IDE-mode i BIOS når du installerer windows på den og sett opp raid på de andre to diskene når du er ferdig.

Skrevet
Hvis du skal ha den ene disken for OS uten raid trenger du strengt tatt ikke noen raid-driver.

Bare sett SATA til IDE-mode i BIOS når du installerer windows på den og sett opp raid på de andre to diskene når du er ferdig.

Dette funker heller dårlig, du MÅ ha SATA i RAID modus når du installerer Windows SELV om disken ikke skal stå i selve RAIDet.

Grunnen er at det øyeblikket du slår over fra IDE modus til RAID på en OS installasjon som ikke står i RAID så får du blåskjerm med en gang, dette har jeg selv prøvd.

Eneste som funker er om du har en alternativ kontroller som OS disken står på, da slipper du å tenke på dette, for eksempel om OSet er på IDE eller en annen SATA kontroller.

Skrevet

Jeg har alltid gjort det på den måten uten problemer.

Ikke opplevd 0x7B-BSOD om jeg har lagt inn raid-drivere etter installasjonen, men før jeg bytter over til raid igjen.

Muligens avhengig av kontroller?

Skrevet (endret)

Dette funker heller dårlig, du MÅ ha SATA i RAID modus når du installerer Windows SELV om disken ikke skal stå i selve RAIDet.

Grunnen er at det øyeblikket du slår over fra IDE modus til RAID på en OS installasjon som ikke står i RAID så får du blåskjerm med en gang, dette har jeg selv prøvd.

Eneste som funker er om du har en alternativ kontroller som OS disken står på, da slipper du å tenke på dette, for eksempel om OSet er på IDE eller en annen SATA kontroller.

Forsøkte også uten å sette RAID i bios, og fikk blåskjerm. Jeg har et Asus Maximus II Formula hovedkort. Slapp dog ikke unna diskettstasjonen.

Jeg klarte det til slutt og her er min fremgangsmåte for oppsett av RAID:

1 . Satte RAID i bios (under "storage configuration")

2. Installerte windows xp (husk at CD-rom står som 1.boot i BIOS, og sette diskettstasjon i boot, og aktivere diskettsatsjon i Bios)

3. Satte opp DISKETT stasjonen og overførte RAID driveren med F6 (et valg som windows gir kort tid etter at den starter installasjonen - RAID driver heter ICH10R ICH7R, visstnok viktig at R`en er med da den indikerer at det er en Raid driver. )

4. Installerte Intel storage Manager (kan lastes ned fra Intels nettsider)

5. Du må sette harddiskene som dynamiske disker, dette gjøres i diskbehandling i windows.

6. Satte opp RAID-disker 2 stk i Intel storage Manager

Når jeg nå kjører HD Tach får jeg avarage read på 114 MB/s høres det riktig ut, eller er det litt lite ?

Tusen takk for tips og deling av erfaring :)

Endret av Curb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...