Gå til innhold

kjøp av speilrefleks!


Anbefalte innlegg

jeg vurderer å kjøpe meg et DSLR kamera.

har hatt lyst på det lenge, så jeg kan fange de rette øyeblikkene:)

det kameraet kommer til å bli mye brukt til er vinteraktiviteter: snowboard, og ski bilder. og ellers til mye alround bilder.

 

jeg har som sagt aldri hatt SLR kamera før, så vil ha et som ikke er alt for vanskelig i bruk, men vil også ha mange funskjoner, og ikke noe dårlig dritt!

 

har sett litt på Nikon D80, men byner jo å bli noen år? er det uansett et bra valg? har også sett på EOS450D..

 

men vil gjerne ha forslag, og positive og negative sider.

siden det skal bli brukt mye i vinter er det ikke minus at det tåler litt, men setter bildekvalitet først!

 

har ikke tenkt så mye på pris, men jeg er student, og har ikke veldig mye penger!

Så tenkte på å gi ca til 5000 - 6000kr for kamera kit. gjerne mindre, men vil ha forslag.

 

takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et spørsmål som har vært stilt ganske mange ganger.

 

Du kan jo se på denne og denne tråden, så er det to brukere som har stort sett samme behov.

 

Eneste jeg vil si utover det er at Pentax kan være et bra valg hvis du trenger noe som tåler litt dårlig vær, men de fleste kameraer tåler helt greit å brukes i vintervær. Jeg har ikke hatt problemer med D80 på skitur for å si det sånn.

 

har sett litt på Nikon D80, men byner jo å bli noen år?

Tja. DSLRer har egentlig ikke utviklet seg noe særlig på de to årene. Du har fått et halvt til ett trinn bedre ytelse på høy ISO på de dyrere modellene (men 450D er ikke noe merkbart bedre på den fronten), og det mangler noen av de mer dillete marketing-features som liveview. Samtidig er det rimelig, solidt og har en bra søker og god ergonomi og brukergrensesnitt. Har huset selv, og det er egentlig bare ett hus som har kommet senere som er så bra at jeg har oppriktig lyst til å oppgradere (og det er D700, som ligger i en litt annen klasse).

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
leser mye bra om D80 nå :9

men tror dere det kan bli mye å sette seg inn i siden det er mitt første speilrefleks?

Ja, tror nok det.

-Kødder.

 

Du bør vite litt om blenderåpning, lukkertid, isoinnstilling, og forholdet mellom dem.

Du lærer det grøvste på noen timer.

De andre knappene og innstillingsmulighetene, lærer du etterhvert, -de av dem du trenger.

 

Denne er kanskje litt komplisert:

http://snotpope.com/po/fotokompendie.pdf

 

-Gå et tur til biblioteket og lån en fotobok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...