Gå til innhold

Skal bygge på min gammle compaq pc


Anbefalte innlegg

Hei har tenkt å bygge litt på min 1,5 år gammle pc. Men jeg har ikke gjort det før . så trenger litt hjelp. Jeg vill kjøpe nye deler til den for å friske den litt opp. skal ikke kjøre spesielt tunge spill. Vil bare ha en raskere og bedre pc. Her er en link til pcn : http://h20195.www2.hp.com/PDF/c00780926.pdf

 

Compaq presaio Sr2019sc .

 

Jeg vil egentlig bare høre noen forslag på hva jeg burde gjøre med den, mer minne ? , Nytt skjermkort ?, ny prosessor ? Hovedkort ?.-

 

Håper på noen gode forslag til å friske min compaq opp litt ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er du sikker på at du kan bytte hovedkort eller prosessor på den?

Mange slike "ferdig"-PCer egner seg SVÆRT dårlig til å bygge på.

Der er ejg enig. Ville heller satse på og bygd en ny.

Da kan du også få akuratt hva du vil.

(så lenge det passer sammen da xD)

Lenke til kommentar
Hvor mye har du tenkt å bruke?

 

 

tenkte å bruke max 4000 eller no . orker ikke bruke mer. men kan jheg ta et bilde av innmaten til maskinen å legge det ut her ? For jeg har ikke peiling på hva som er hva . eller navnet på di forskjellige delene :p

 

takker for raskt svar btw :D

Endret av Marius66
Lenke til kommentar
Hvor mye har du tenkt å bruke?

 

 

tenkte å bruke max 4000 eller no . orker ikke bruke mer. men kan jheg ta et bilde av innmaten til maskinen å legge det ut her ? For jeg har ikke peiling på hva som er hva . eller navnet på di forskjellige delene :p

 

takker for raskt svar btw :D

 

Etter å ha søkt litt på nettet så har jeg funnet ut at hovedkortet som står i maskinen din er Asus A8M2N-LA NodusM3-GL8E. Litt avhengig av hvor kraftig strømforsyninga er så kan det i hvert fall gjøres noe for å få maskinen raskere selv om det ikke er mulig å gjøre mirakler. Med en strømforsyning på 250W eller mer så skulle ikke komponentene under være noe problem. Du bør også oppdatere bios slik at ny prosessor støttes.

 

Forslag til komponenter som kan settes inn: Handlevogn

Link til forumside som forteller litt om oppgradering av samme hovedkort: Forum

 

Link til HP info side om hovedkortet ditt: Info HP

Lenke til kommentar
Hvor mye har du tenkt å bruke?

 

 

tenkte å bruke max 4000 eller no . orker ikke bruke mer. men kan jheg ta et bilde av innmaten til maskinen å legge det ut her ? For jeg har ikke peiling på hva som er hva . eller navnet på di forskjellige delene :p

 

takker for raskt svar btw :D

 

Etter å ha søkt litt på nettet så har jeg funnet ut at hovedkortet som står i maskinen din er Asus A8M2N-LA NodusM3-GL8E. Litt avhengig av hvor kraftig strømforsyninga er så kan det i hvert fall gjøres noe for å få maskinen raskere selv om det ikke er mulig å gjøre mirakler. Med en strømforsyning på 250W eller mer så skulle ikke komponentene under være noe problem. Du bør også oppdatere bios slik at ny prosessor støttes.

 

Forslag til komponenter som kan settes inn: Handlevogn

Link til forumside som forteller litt om oppgradering av samme hovedkort: Forum

 

Link til HP info side om hovedkortet ditt: Info HP

 

 

 

Hei , åpnet nettopp maskinen, leste på strømforsyninga " 300 W Max"

Holder det da ?

og hvordan oppdaterer jeg bios ? Har du peiling på hvor mye bedre maskinen blir hvis jeg setter i disse delene du har funnet til meg ?

Tusen takk btw :D En ting til ., trenger jeg å ha noen erfaring for å montere disse delene ?

Lenke til kommentar
Hei , åpnet nettopp maskinen, leste på strømforsyninga " 300 W Max"

Holder det da ?

og hvordan oppdaterer jeg bios ? Har du peiling på hvor mye bedre maskinen blir hvis jeg setter i disse delene du har funnet til meg ?

Tusen takk btw :D En ting til ., trenger jeg å ha noen erfaring for å montere disse delene ?

 

Strømforsyninga bør ligge godt innenfor. I følge strømkalkulatorer på nettet så vil systemet ditt med nye komponenter trekke rundt 200W.

 

Oppdatering av bios er beskrevet på HP sine hjemmesider her. Bare følg ordrett det som sies og husk å ikke skru av strømmen mens biosen kopieres.

 

Forbedringen i hastighet er kanskje vanskelig å beskrive da forskjellige programmer utnytter prosessorer ulikt men med økt minne kombinert med et mer moderne grafikk-kort og kjappere prosessor så vil du kanskje merke en økning generelt på 70-100% ift nå.

 

Å montere delene er ikke vanskelig men det finnes endel forholdsregler som du bør vite om. Her er en bra guide på hvordan man bygger en pc og der finner du det du trenger å vite om minnebrikker, grafikk-kort og prosessor. Du må huske på å kjøpe med kjøler og termisk pasta når du kjøper prosessor hvis det ikke følger med i pakka. Les beskrivelsen til nettbutikken nøye før du legger i handlekurven.

 

Lykke til! Det er moro å bygge pc :)

Endret av BAT
Lenke til kommentar

å makse ut en psu er ikke noe man anbefaler. spessielt ikke når billige crap psu'er ofte har effekt oppgitt i peak verdi. at den faktisk ikke er i stand til å levere 300w.

 

det som er interisangt å vite i såfall er 12v ampere

 

når du bruker 4k på en maskin koster det deg ikke "så" mye mer å legge til en litt ordentlig psu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...