Gå til innhold

dvi -> hdmi på Sony 46w4500, får ikke 1:1 pixelmapping


rasputin_g

Anbefalte innlegg

som tittelen beskriver, får ikke dette til å virke. om jeg kjører 1920x1080 forsvinner en cm av bildet utenfor kanten. jeg kan se at bildet er noe strekt, f.eks. blir skrift som er 1 pixel bred noen ganger 2 pixler bred.. vanskelig å forklare men jeg tror dere skjønner hva jeg mener. som midlertidig løsning bruker jeg 1768x992 oppløsning.. jeg får da en cm sørgerand rundt bildet, men også her er det samme problem med pixelutflytning. Bruker et Asus 8800GTS 320mb kort, og HDMI2 på tv'en.

 

har forsøkt å oppgradere til nyeste Nvidia-driver, men ingen hjelp der. jeg antar at en løsning er å kjøpe et grafikkort med hdmi ut, men her og nå har jeg ikke råd til det.

 

er det noen som vet råd? om problemet ligger ligger i pc eller tv, i hardware eller software. er det kabelen som vil meg vondt? onde ånder kanskje, eller en sint nisse som pleide å bo tomrommet i billedrørstven?

 

PS3 fungerer helt problemfritt. skulle egentlig bare mangle, men da vet dere det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres umiddelbart ut som om dette ligger i TVen. Kjenner ikke helt til din TV, men har det samme fenomenet på min Samsung 46M87 dersom jeg ikke stiller inn TVen riktig.

 

Skjermkortet mitt sender 1920 * 1080 ut. På HDMI-inngangen har jeg en innstilling som heter "Picture Size". Hvis jeg setter denne til "16:9" får jeg noen centimeter "overscan", d.v.s. at bildet flyter litt utenfor. Dersom jeg velger "Just Scan" får jeg 1:1.

 

Det skulle ikke forundre meg om du har en liknende innstilling på din TV. Evt. finnes det instillinger i en eller annen undermeny som simpelthen gir deg 1:1. Men jeg er temmelig sikker på at den finnes!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...