Gå til innhold

Terminalserver/RDP - Win2k3 Server - Auto Logout


bjoors

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi har en Win2k3 server(servicepack 1) som kjører en applikasjon som bl.a bruker access database, brukere kobler opp mot serveren via RDP, dette fungerer fint, alle klienter er WinXP (Servicepack 2).

 

Av diverse årsaker står endel av pcene på hele døgnet, med RDP applikasjonen oppe, av praktiske årsaker er det ikke aktuelt å slå av alle disse pcene hver natt.

 

Det jeg lurer på, er det noen som vet om et script eller service som automatisk kan logge

ut alle aktive RDP brukere f.eks hver natt kl 02.00? (samme som om en skulle bruke Log Out på

en bruker i Terminal Service Manager)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En mulighet er å sette en terminalserver policy til å automatisk logge ut brukere etter f.eks. 8 timer idle. En annen mulighet er å kjøre en reboot, som vil automatisk logge ut alle brukere.

 

Jeg er litt usikker, men shutdown-kommandoen har en paramter for å logge ut (istedenfor å skru av/reboote), men spørs om den gjelder andre brukere enn den som er aktiv akkurat nå.

Lenke til kommentar
Hei,

Vi har en Win2k3 server(servicepack 1) som kjører en applikasjon som bl.a bruker access database, brukere kobler opp mot serveren via RDP, dette fungerer fint, alle klienter er WinXP (Servicepack 2).

 

Av diverse årsaker står endel av pcene på hele døgnet, med RDP applikasjonen oppe, av praktiske årsaker er det ikke aktuelt å slå av alle disse pcene hver natt.

 

Det jeg lurer på, er det noen som vet om et script eller service som automatisk kan logge

ut alle aktive RDP brukere f.eks hver natt kl 02.00? (samme som om en skulle bruke Log Out på

en bruker i Terminal Service Manager)

Hva med:

 

:: advarer alle som er pålogget

MSG * Om 10 min vil du bli logget av servern pågrunn av vedlikehold, vennligst avslutt arbeidet

:: ingen nye logons

Change Logon /DISABLE

:: Sover i 10min

sleep.exe 600

::logger av eksisterende brukere

:: tekstop kommandoen må du finne ut av selv ;)

<tekstop>

:: Åpner for pålogging

Change Logon /enable

 

sleep.exe:

http://www.microsoft.com/downloads/details...ee-b18c4790cffd

tekstop:

http://www.thincomputing.net/blog/tekstop-...ch-utility.html

Endret av ThorB
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...