Gå til innhold

Har laget kostholdsprogram på excell. Bra eller ikke ? Trenger tips!


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt å deffe et par måneder nå og i den anledning presenterer jeg mitt kostholdsprogram. Jeg mottar både konstruktiv ros og ris med glede samt hva jeg eventuelt kan gjøre bedre osv.

 

Jeg er 21 år. er 193 cm høy og veier, per i dag, ca 115 kg. Jeg har trent ca 3 år men med veldig store pauser innimellom. Jeg har akkurat nå startet igjen treningen og jeg har planer om å følge dette programmet til sommeren. Med visse justeringer selvfølgelig.

 

Jeg trener 3 ganger styrke i uken og 3 ganger kardio. Dette stiger etterhvert som jeg kommer meg tilbake inn i treningen. Planen er vel å trene 5 ganger styrke og 5 ganger kardio i uken.

 

Lørdagen er spisedag og da kan jeg spise hva jeg vil. Dette blir som oftest en burger eller kebab eller noe i den duren.

 

Takker på forhånd for all hjelp og tips :)

 

Kostholdsplan.pdf

Endret av sull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så ut som et greit program, selvom jeg vil gjerne gi deg noen tips;

 

Du burde få litt mer kalorier hver dag, hvert fall i begynnelsen. Det er ikke anbefalt å gå under 33 kcal per kg hvis du er ny til deffing. Hvordan kroppen reagerer på en deff er veldig individuelt, så du burde ta det forsiktig i starten forså å justere på ting med tid.

 

Spis minimum hver 3. time, 6-8 ganger daglig, og drikk en del veske (helst over 5 liter), da dette hjelper å komme over sulten.

 

Inntaket ditt skal bestå av proteiner karb og fett, noe jeg ser du har skjønt :) men inntaket skal helst være i form av 35/50/15, så du burde gå litt opp i karb (gjerne også for å oppnå en mer optimal 33 kcal per kg).

 

Hold en stødig nedgang på 0,5-1 kg i uka, men de første ukene er det ikke uvanlig å gå ned en del mer pga vann og andre stoffer som fort blir skylt ut.

 

En spisedag er lov ja. Men, har du veldig høy fettprosent så burde du ta disse dagene veldig forsiktig, eventuelt ha noen uker hvor du kutter dem ut.

Lykke til :)

Endret av DMN
Lenke til kommentar

Kunne du gitt meg noe konkret jeg kunne skiftet på i programmet for å få den fordelingen? F.eks mer av noe og mindre av noe annet osv?

Skal jeg eventuelt kjøpe karbohydrater og ta oppi proteinshaken etter treningen eller?

 

Mvh

Sull

Endret av sull
Lenke til kommentar
Kvelds:

1 boks tunfisk i olje

407

53 1 20

SUM

407

 

Hvordan kom du fram til at 1 boks tunfisk i olje inneholder 50g proteiner?

 

 

 

 

Fordi på boksen står det: Næringsinnhold per 100 gram vare:

Energi: 220 Kcal

Protein: 29 g

Karbohydrater: <0,5 g

Fett: 11 g

 

Boksen er på 185 gram så da bare ganger man alle tallene med 1,85 ;)

Lenke til kommentar
Fordi på boksen står det: Næringsinnhold per 100 gram vare:

Energi: 220 Kcal

Protein: 29 g

Karbohydrater: <0,5 g

Fett: 11 g

 

Boksen er på 185 gram så da bare ganger man alle tallene med 1,85 ;)

På den fra Coop står det 18X netto, hvorav 140 tunfisk eller noe lignende, Du kan jo ikke ta med vekten fra alt mulig dritt.

Lenke til kommentar

Altså det står jo selvfølgelig at det er 140 gram tunfisk og resten er olje. Men jeg har aldri påstått noe annet. Næringsinnholdet per 100 gram VARE (oljen og fisken) er jo det som står der, og det er 185 gram vare i boksen, det er det jeg spiser.

Endret av sull
Lenke til kommentar

Men jeg tviler sterkt på at det kan være 10g proteiner i olja, da det består for det meste av fett. I tillegg er det veldig lite fett i tunnfisk av seg selv. Hadde boksen inneholdt 53g proteiner og 20g fett, ville minst 20g kommet fra fettet, mens resten (rundt 180g) måtte komme fra rein tunfisk og det sier seg selv at det ikke går opp. Dessuten sa du selv at boksen inneholder 140 gram tunfisk og resten er olje.

Lenke til kommentar
Altså det står jo selvfølgelig at det er 140 gram tunfisk og resten er olje. Men jeg har aldri påstått noe annet. Næringsinnholdet per 100 gram VARE (oljen og fisken) er jo det som står der, og det er 185 gram vare i boksen, det er det jeg spiser.

Sevlfølgelig inneholder ikke oljen noe proteiner, hvordan kunne du tro det?

Lenke til kommentar
Altså det står jo selvfølgelig at det er 140 gram tunfisk og resten er olje. Men jeg har aldri påstått noe annet. Næringsinnholdet per 100 gram VARE (oljen og fisken) er jo det som står der, og det er 185 gram vare i boksen, det er det jeg spiser.

Sevlfølgelig inneholder ikke oljen noe proteiner, hvordan kunne du tro det?

Herre! Les nå hva jeg skriver! Det står virkelig 11gram fett i næringsbeskrivelsen. Det er blant annet det oljen utgjør. Skjerp dg og ikke sett ord i munnen på meg.

Endret av sull
Lenke til kommentar
Herre! Les nå hva jeg skriver! Det står virkelig 11gram fett i næringsbeskrivelsen. Det er blant annet det oljen utgjør. Skjerp dg og ikke sett ord i munnen på meg.

Altså, ifølge topicnavnet så trenger du tips, og jeg gir deg tips om at du har regnet ut feil mengde på tunfisken. Så jeg skjønner ikke helt om du vill ha hjelp eller ikke :/

Lenke til kommentar
Herre! Les nå hva jeg skriver! Det står virkelig 11gram fett i næringsbeskrivelsen. Det er blant annet det oljen utgjør. Skjerp dg og ikke sett ord i munnen på meg.

Altså, ifølge topicnavnet så trenger du tips, og jeg gir deg tips om at du har regnet ut feil mengde på tunfisken. Så jeg skjønner ikke helt om du vill ha hjelp eller ikke :/

 

Så tipset ditt var at oljen ikke inneholder proteiner? Det vet jeg jo. Men takk for at du vil hjelpe meg, det setter jeg pris på. Men jeg mener i hvertfall at næringsinnholdet på boksen er litt misvisende hvis den sier at 100 gram vare er 29 gram proteiner, og at det som boksen inneholder er på 185 gram. Thats all im saying. Hadde de satt opp eget næringsinnhold for fisken og oljen og så skrevet ratioen mellom de to hadde det vært bedre.

 

I hvertfall så har det ikke noe å si pga jeg spiser ca 300 gram proteiner pr dag og da er 10 gram +- ikke så veldig mye å bry seg om da 300 gram er veldig "til sikker side" ;)

 

Her er en tråd som diskuterer det vi gjør her.

 

http://www.treningsforum.no/forum/index.ph...63943.msg874231

 

De kom fram til det dere sier, men jeg mener fortsatt da at næringstabellen på pakken er misvisende pga den burde gjelde alt innholdet i boksen og ikke bare tunfisken.

Endret av sull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...