Gå til innhold

Ny vifte vs. boxed kjøler til Pentium 4 1.6A


cockpit

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg kjøpte en ny Pabst vifte til hovedkortet mitt, et Abit SD7-533. Tanken var at den skulle erstatte "boxed" vifta som fulgte med prosessoren.

 

Resultatet av en smule uvitenhet og dårlig research var at vifta selvfølgelig ikke lot seg feste på noe vis på selve "boxed" kjøleren. Selv ikke med en 60-80mm fan-adapter, som jeg i utgangspunktet trodde.

 

Vil det si at jeg må kjøpe meg en ny kjøler til vifta mi, eller finnes det feste-braketter, lik den som følger med P4 prosessoren, bare uten vifte i, som det går an å få kjøpt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil anbefale å skifte også kjøleren. Jeg tror ikke du får så mye bedre kjøling ved å skifte til en annen vifte (med fornuftig støynivå).

 

Takk for anbefalingen. Men dersom denne feste-braketten jeg drømmer om i det første innlegget mitt finnes, så går jeg for den. Penger og tid er et par stikkord :-).

Lenke til kommentar

eg anbefaler at du skaffer deg ein alpha eller swiftech kjøler og fjerner festene

 

dei 2 kjøler såpass bra at om du har kabinett vifter så vil det halde ^^

eg har swiftech mcx4000 og den held min 2.0a cpu på 61 grader full load uten vifte og med 2 musestille kabinett vifter som lager ca 16db

 

tar eg på vifte ein mellomkraftig vifte så får eg 36 grader full load

kanskje eg kunne ha greid under 30 grader med delta? :)

Lenke til kommentar
eg anbefaler at du skaffer deg ein alpha eller swiftech kjøler og fjerner festene

 

dei 2 kjøler såpass bra at om du har kabinett vifter så vil det halde ^^

eg har swiftech mcx4000 og den held min 2.0a cpu på 61 grader full load uten vifte og med 2 musestille kabinett vifter som lager ca 16db

 

tar eg på vifte ein mellomkraftig vifte så får eg 36 grader full load

kanskje eg kunne ha greid under 30 grader med delta? :)

 

Noen bilder av herligheten montert i kabinettet ditt?

Lenke til kommentar
Microplex har en kjøler som passer direkte inn på festene til P4, den heter: MIST CPU-kjøler, "Black Silence" og koster 295 kr med en papst-vifte. Har denne selv og den kjøler bra og støynivået er hyggelig.

 

Har lest litt om denne kjøleren nå og er meget overbevist om at denne er den rette for meg. Swiftech's kjøler krever at jeg må skru ut hele hovedkortet, og det gidder jeg rett og slett ikke ;-).

 

Følger alt av skruer og div. med kjøleren, slik at jeg ikke må kjøpe noe ekstra dill ved siden av for å få den til å passe?

Lenke til kommentar
Følger alt av skruer og div. med kjøleren, slik at jeg ikke må kjøpe noe ekstra dill ved siden av for å få den til å passe?

 

Det følger ingen skruer med men det trenger du ikke heller, ellers følger alt du trenger med kjøleren. Med 28 grader i kabinettet har jeg 32 grader på CPU'en og denne er klokket 1,6@2,1, har da noen vifter inni kabinettet men er fornøyd med temperaturen på denne. Du vil helt sikkert bli fornøyd med kjøleren, bare pass på at den sitter skikkelig fast og bruk lite pasta imellom cpu og kjøler.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Følger alt av skruer og div. med kjøleren, slik at jeg ikke må kjøpe noe ekstra dill ved siden av for å få den til å passe?

 

Det følger ingen skruer med men det trenger du ikke heller, ellers følger alt du trenger med kjøleren. Med 28 grader i kabinettet har jeg 32 grader på CPU'en og denne er klokket 1,6@2,1, har da noen vifter inni kabinettet men er fornøyd med temperaturen på denne. Du vil helt sikkert bli fornøyd med kjøleren, bare pass på at den sitter skikkelig fast og bruk lite pasta imellom cpu og kjøler.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Følger alt av skruer og div. med kjøleren, slik at jeg ikke må kjøpe noe ekstra dill ved siden av for å få den til å passe?

 

Det følger ingen skruer med men det trenger du ikke heller, ellers følger alt du trenger med kjøleren. Med 28 grader i kabinettet har jeg 32 grader på CPU'en og denne er klokket 1,6@2,1, har da noen vifter inni kabinettet men er fornøyd med temperaturen på denne. Du vil helt sikkert bli fornøyd med kjøleren, bare pass på at den sitter skikkelig fast og bruk lite pasta imellom cpu og kjøler.

 

Lykke til!

 

Takk. En ting til bare. Jeg har også P4 [email protected]. Og selv har jeg et par vifter i kabinettet. Har du et Chieftec kabinett? Isåfall, hvor har du plassert viftene og hvordan blåser/suger de?

Lenke til kommentar
Takk. En ting til bare. Jeg har også P4 [email protected]. Og selv har jeg et par vifter i kabinettet. Har du et Chieftec kabinett? Isåfall, hvor har du plassert viftene og hvordan blåser/suger de?

 

Jeg har et Lian Li PC70 servertower og bruker de originale regulerbare viftene (det er 2 stk) i fronten av kabinettet og 2 stk papst 12db vifter bak + 2 stk papst 19db helt øverst i kabinettet (disse er tilkoblet en viftestyring slik at de ikke bråker mer enn 12db-viftene. Har forøvrig 4 hardisker i kabinettet og disse genererer en del varme derfor disse viftene.

Lenke til kommentar
Jeg har et Lian Li PC70 servertower og bruker de originale regulerbare viftene (det er 2 stk) i fronten av kabinettet og 2 stk papst 12db vifter bak + 2 stk papst 19db helt øverst i kabinettet (disse er tilkoblet en viftestyring slik at de ikke bråker mer enn 12db-viftene. Har forøvrig 4 hardisker i kabinettet og disse genererer en del varme derfor disse viftene.

 

Ok. Takk. Med regulerbare, mener du regularbar RPM eller suge/blåse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...